Amstaff - kamphund
Folk blir ju vansinniga på en om man säger att amstaff är en kamphund. Men Amstaff ÄR en kamphund. Det står till och med inne på SKKs hemsida. En annan ras som också är kamphundsras som man kanske inte tror eller vet: Bedlingtonterrier
Jag gillar inte när folk säger (kamphund) till hundar eftersom det är inte hunden själv som är en kamphund utan det är hur ägaren är. Jag har så kallade bara ( kamphundar ) Och när min mans syster dotter kommer och säger att vi har kamphundar säger jag nää stämmer inte det är gosehundar efter som dom är så otroligt gosiga av sig,,
Utan att äga en så kallad kamphund själv, skulle jag ändå våga påstå att ilskan från ägare av "kamphundar" inte kommer från klassificeringen i sig själv, utan att dessa raser förknippas med bland annat aggressivitet och hundslagsmål. i de flesta fall stämmer detta illa med hur djurägarna troligtvis ser på sina hundar.
Av de "kamphundar" jag personligen stött på har ingen visat aggressivitet, utan tvärtom varit mycket lugna, trevliga, gosiga och framför allt besuttit en stor andel livsglädje och humor.
Fast en jack russel är en grythund även om man använder den i det eller ej. Bara för att en hund är kamphundsras så betyder ju inte det att den kommer slakta alla hundar den ser, men det är FORTFARANDE en kamphund, det kommer man inte ifrån.
Det är ju få "kamphundar" som från start avlades till kamp. Pitbull/(amstaff) ex användes till tjurvallning och då behövde man en tuff och stark hund med mycket arbetsvilja… och så kallades dom för nannydogs då ägarna lät dom vakta barnen när dom arbetade… Andra "kamphundar" användes även i krig, inte för att anfalla utan för att de var tuffa pålitliga och starka…
Det gör mig lite irritwrad. Okej dom avlades för att vara sttarkare och starkare bätt men det är ändå hur ägaren gör hunden jag menar jag kan göra världens minsta hund till en kamp hund så det är bara löjligt att hundarna fick ordet kamp hund…
Jag tycker det är irriterande när dom kallar hundarna kamphund.. jag tyckeer det är så dumt att dom har utsätt visa raser bara till kamphund. Jag menar det är bara ägarens fel… jag menar har man fel ägare för en hund så bli det en kamphund. Man kan göra världens minsta hund till en kamphund… Jag tycker det är väkdigt synd om dom raserna. Jag menar dom avlades så för att skydda sin familj. Och sen finns det såå dumma idioter som gör så att dom blir agresiva…
Det största problemet, tror jag, är hur ordet/benämningen används. Majoriteten av gångerna jag fått höra mina staffar benämnas som kamphundar, har det varit i väldigt negativ bemärkelse, dvs som ett skällsord. "Såna där kamphundar" (med avsky eller rädsla i rösten), "jag tycker inte om såna där…" etc etc. Så länge själva ordet för många okunniga (eller vad man nu ska säga) verkar vara synonymt med en aggressiv, farlig hund som vill slita allt och alla i stycken (tickande bomb), tror jag att många som äger denna typ av hund kommer ha svårt för den benämningen.
Jag har två sk. kamphundar men är nog en av dom som inte blir vansinnigt arg när någon säger att jag har en kamphund. Men det beror ju då också helt på hur det sägs.
Jag säger själv att jag har american staffordshire terrier, då många förknippar ordet amstaff med kamphund. Då får jag ofta frågan "vad är det för hund?" och då svarar jag något i stil med muskelhund, en terrier eller så. Jag säger aldrig till folk som undrar vad jag har för hund att jag har en kamphund. 😊
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jag fick en fet utskällning igår när jag pratade men en klasskompis med en pitbullblandning om kamphundsraser. Jag sa tom att alla pitbulls jag träffat var underbara hundar. Jag påpekade många gånger att dom visst är avlade för kamp och att dom skulle tycka det är roligt men det betyder ju inte att dom måste slåss med alla hundar dom ser. Om man köper sig en kamphundsras från en seriös kennel så får du en jättefin individ. Hon skällde då ut mig för att jag kallade pitbull och amstaff för kamphundsraser, men det var helt okej att nämna hennes basset som jakthund… hmm konstigt detdär. Fast visst kan jag förstå att man tar illa upp eftersom ordet kamphund nästan alltid används som kränkande och för att beskriva en blodtörstig best…
Dock kanske inte min klasskamrat är den ljusaste stjärnan på himlen utan hon påpekade att hennes pit/rottis/mm krävde precis lika lite som min papillon, bara promenader och kasta pinnar i en timme så skulle vilken ras som helst vara nöjd sa hon, jo tjena, min papillon kräver tillochmed mer än så ^^
Myrtorpets Möss och Kaniner
Så länge ägare av kamphundstyp förstår vad det innebär med kamplust och hur det kan påverka omgivningen så skiter jag i vad det kallar sina hundar. Unga tjejer som kör snacket "hunden blir vad man gör den till" håller jag mig undan, man kan äga vilken hund som helst men man måste ha förståelse för medfödda egenskaper och vilka beteenden de kan ta sig uttryck i.
Självklart är amstaff en kamphundsras, hur det sedan påverkar rasen i nutid är väl omdiskuterat. Jag tror absolut att 50+ år av ändrad avelsinriktning påverkar, men samtidigt så kan man fråga sig vad 50år är i relation till hela rastypens existens utan inblandning av annan rastyp.
"Bulldogs" främsta användningsområde har alltid varit blodsporter.
Sedan är okunskapen stor vad en kamphund är både allmänt och bland ägare till kamphundsraser.
≧◔◡◔≦
Att amstaffen är en kamphundsras är väl ingen helmlighet, och det är synd att folk som äger en sådan inte vet om det, eller förnekar det. Det känns också som att många tror att ordet kamphund går hand i hand med mördarmaskin. Bristen på kunskap hos ägare av dessa hundar är skrämmande.
/Lova
Ny blogg!
Jag tycker att det är hemskt synd att alla dessa kamphundar har blivit märkta för att människan är dum och använder dom i kamp.. kamphund har så negativ klang, om du fistrar en Chihuahua till att vara argsint och eggar hat mot andra hundar så skulle du nog få en kamphund utav den, men dom som är så idiotiska så dom kämpar sina hundar kommer inte långt med en Chihuahua, ner det krävs en stor stark och tuff hund
Jag ogillar starkt när ordet kamphund appliceras till icke kampande hundar. Detta eftersom okunniga människor tar det fel och blir rädda. Det skadar rasens rykte ytterligare.
Självklart är amstaffar en kamphundsras. Men som sagt, det låter inte bra i lyssnarens öron som inte har någon kärlek för rasen, utan du kunde lika bra kallat dem för slaktmaskiner.
Ordet "muskelras/muskelhund" passar bättre om man vill beskriva en sådan hund men inte är säker på ras eller nämner flera raser i en mening.
13# tycker det är så sant som du skrev det är bara människans fel och nu får själva hund rasen lida… flr mig finns det inga kamphundar. Utan bara idiotiska mäniskor…
Eftersom det fortfarande förekommer organiserade djurslagsmål så finns det absolut kamphundar och raser som är designade för ändamålet, inte bara inom hundvärlden utan även fjäderfä.
Lämpligheten som kamphund tränas inte fram, precis som alla andra specialinriktade raser så handlar det om selektiv avel.
≧◔◡◔≦
Amerikansk cocker spaniel användes en gång till jakt, men de klassas inte som jakthundar nu längre. Samma med cavalieren, deras förfäder var jakthundar, men de är det inte. American staffordshire har aldrig använts till kamp, däremot deras förfader pitbullen.
#18 Pitbull var tjurvallare i början
#14 om du vill ha en kamphund så kan du plåga vilken ras som helst till önskad effekt… "kamphunsraser" föds inte till agresiva mördarmaskiner utan dom plågas för att bygga agrrisiviteten och tränas i olika atack moment som kan likställas med att vi människor kan tränas i kampsporter.. men om man vill ha bra resultat i hundkamperna (om man är så hemsk) så väljer man ju en ras som är stor och stark och är avlade till att vara tuffa som ex krigshundar, vakthundar, "kamphundar" .. ni har säkert hört att grand danon ofta kallas för "The friendly giant", min kompis tog en sång hund som omplacerings hund som hade legat under utbildning att bli kamphund, som tur är så fick polisentag på den innan den hann användas i kamp.. grand danos är ingen typisk kamphund så det vart så jätte tydligg för mig här att det går att göra vilken hund som helst till kamhund. Min kompis fick arbeta sjukt mycket med vovven för att han skulle rehabiliteras men lyckades och fick en riktigt underbar vän R. I. P Aggro
#17 det är sant och det är fruktansvärt, men oman avlar på psykiskt instabila hundar så får du ju psykiskt instabila valpar OAVSETT RAS. det är hemskt att vissa raser är mer utsatta för idiot människor än andra…
Jsg tror att det handlar om sättet folk säger det. folk ser ner på sk ''kamphundar''. Att det har blivit en negativ stämpel. Folk säger inte till mig ''Jaha du har en sån där vakthund, är den aggressiv?'' Förut var det vaktraser som fick stämpeln men då var det raserna och inte själva grejen dom var avlade till. Dobermann, rottis och schäfern har i alla fall fått gå igenom varsin period med fördomar. Nu är det Amstaff/pitbull. Tråkigt men sant.
#22 men det har ju alltid varit dåliga människor som legat i botten av problemet och hundarna fått ta skiten.. det är ju få i dagens samhälle som ifrågasätter varför man har en schäfer.. dock rottisar har ju fortfarande en stämpel och pincher med..
Ja, i grund och botten är ju faktiskt alla hundar flockdjur. Det hör till deras natur att leva tillsammans.
#17 det är sant och det är fruktansvärt, men oman avlar på psykiskt instabila hundar så får du ju psykiskt instabila valpar OAVSETT RAS. det är hemskt att vissa raser är mer utsatta för idiot människor än andra…