Rädd för hoppande hundar
Jag gillar inte när hundar kommer och hoppar på mig. Jag blir rädd och tycker att det är jättejobbigt. Hur ska man lära hundarna att sluta med det beteendet? Är det någon mer som inte heller tycker om hundar som hoppar upp utan att man är beredd på det?
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Jag tror ingen gillar att hundar hoppar på en utan att man är beredd (eller när man är beredd för den delen Heller). Är det dina hundar det handlar om eller någon annans? Jag lärde min hund som är väldigt hoppglad att sluta hoppa på folk genom att vända ryggen till och ignorera tills han hade alla fyra tassar i backen, då fick han hälsa, men började han hoppa igen upprepade jag bara samma sak :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Jag brukar alltid vara beredd på att en hund hoppar, även de hundar jag inte känner och även om de inte brukar hoppa. Jag tycker det är otäckt när större hundar rusar mot en i världens fart ifall dom hoppar så jag sätter alltid upp knät ifall att dom skulle hoppa, så hoppar dom in i knät istället..
Det man kan göra är att aldrig uppmuntra att en hund hoppar, aldrig ge den uppmärksamhet när den hoppar. Ignorera hunden ett tag tills den lugnat ner sig och sen hälsa på den.
Mvh Linn
Jag är ägare av en "hoppare" där en ryggtavla inte är ett dugg mindre tilltalande att hoppa mot utan snarare verkar se ut som en landningsbana i ögonen på Herr Voff. Hela ansvaret ligger på mig som ägare att hantera detta så att det inte drabbar den som inte vill ha honom på sig. Detta görs lämpligen genom att ha honom kopplad där det finns folk, upplysa personer som vill klappa om det, ha god grundlydnad på hunden, etc.
Vad du kan göra är att t ex vända just ryggen mot den hund som försöker hoppa mot dig. Håll händerna öppna och armarna sträckta rakt ner framför dig (typ som ett "Stopp!". Säg gärna ett skarpt "Nej!" om hunden försöker hoppa, men var i övrigt tyst), det blir som en "barriär" som gör att många hundar inte tycker det lönar sig att hoppa. Klappa inte hunden, rör den helst inte alls - bara håll händerna där. Svänger hunden runt dig så vänd dig så att du hela tiden har ryggen mot hunden tills dess att ägaren kan ta den.
Ett annat sätt är att kasta ner t ex kattmat (det luktar får många hundar oemotståndligt gott, är små bitar och tar därmed lite tid att lokalisera även för en hundnos) på marken runt dig så hunden tappar fokus på dig och istället nosar rätt på gottabitarna. Då har du ett bra tillfälle att ta några kliv därifrån.
(Att sätta upp knät i bröstet på en hund kan skada hunden allvarligt, så det är inget jag rekommenderar).
Oavsett vilket sätt du än använder dig av, glöm aldrig att tala om för ägaren att du finner det hela väldigt obehagligt. Det finns - tyvärr - fortfarande hundägare som aldrig ens tänkt tanken att någon kan tycka att just deras lilla voff är obehaglig.
Jag har lagt märke till att hundar gärna hoppar på handikappade personer som rör sig på ett annat sätt. Små hundar kommer inte så långt när de hoppar, men stora hundar är hemska! En gång när min bror och jag lekte ute på gatan och körde med min trampbil hoppade en hund på mig som antingen var en golden retriever eller gul labrador. Det tyckte jag var jättejobbigt och efteråt sa min bror just det att hundar gärna hoppar på personer som rör sig lite udda. Sedan en gång när jag hade varit hos en ledsagare och skulle hem blev jag påhoppad av två stora hundar. Jag fick syn på hundarna och stannade eftersom jag behövde vika ihop min vita käpp. Innan jag visste ordet av rusade hundarna fram till mig och hoppade på mig. När jag klappade den ena hunden höll den andra fortfarande på att hoppa på mig och till slut när ägaren kom lugnade de ner sig. Svansarna viftade på dem och antagligen var de bara glada och ville hälsa, men det var jobbigt ändå. När ägaren kom sa han att de var syskon, men det hjälpte inte mig.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/