Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 26856 ggr
[Jossanrg]
10

böld/knöl på hunden!! :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min syster upptäckte att min hund, en amstaff/schäfer blandis tik på 10 månader har en konstig "jordgubbsliknande" knöl på insidan av vänstra bakbenet. vet inte hur länge hon haft den för ajg har inte sett den innan så det kan inte vara länge! Vet någon vad det är för något, bör jag avvakta eller åka in till vet. ? Har sökt runt på nätet men inte hittat nåt liknande. Hon ser inte ut att ha ont av den och reagerar inte när man tar på den, själva knölen är röd men några få hårstrån på , och är ungefär lika hård som en vindruva(?)

[Jossanrg]
0

närmare bild på knölen..

jippiiii
0

Min ena hund har en sån där knöl (ser i alla fall likadan ut) veterinären sa att det inte var något farligt men jag tycker att du ska åka till veterinären och kolla upp den. Det är nog (hoppas jag!) inget farligt men bättre att åka till vet "i onödan" än att ångra det sen om det skulle visa sig vara något farligt.

Lycka till!

[Jossanrg]
0

#2 kan du lägga ut en bild på din hunds knöl?  vad är det för något din hund har?

Magrat
1

Det skulle kunna vara bursit. Vår tik fick en bursa när hon var runt fem sex månader, det är inget farligt och försvinner oftast av sig självt. Däremot ska den -inte- tömmas om det är en bursa, vätskan i är ledvätska och det ska få vara kvar däri för att inte ge någon permanent ledskada.

Men kolla med veterinären, de är nog duktigare än en hobbydiagnostiker på internet Flört

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

jippiiii
1

#3 Ja jag kan lägga upp en bild sen :)

#4 ja det får vi verkligen hoppas haha Tungan ute (att veterinären är duktigare än hobbydiagnostiker på internet)

[hyperiion]
0

Min vovve fick liknande när vi varit ute i skogen länge. Det visade sig vara en blodblåsa som hon troligtvis fått av att slubblat i skogen. Håll koll och ring och fråga veterinär. Men som sagt skulle inte oroa mig för att de skulle vara något farligt:)

Mvh Elin

[Jossanrg]
0

#6 vad gjorde du åt din hund då, eller lät du det försvinna av sig själv?

ringde en veterinär i förrigår men dom sa att vi skulle åka dit så dom fick kolla på det men vi har inte bil och närmsta veterinär ligger ca 1 timma med buss men det skulle vara jobbigt för hunden för hon är åksjuk.

[hyperiion]
0

Hennes försvan utan a ja gjorde något. Med tanke på hur de ligger till med veterinär så tycker ja att du kan avakta. Blir den större eller att du märker att hon blir besvärad av den eller svullen så får du ju åka in. Men stannar den som den är nu så borde den försvinna om ett tag:).

Mvh Elin

jbodin
1

Hej!! Vet att tråden var längesen.. upptäckte.samma på min hund igår och undrar hur det gick för dig?? Pratat med vet och dom tyckte jag skulle avvakta.. Hoppas på ett svar / orolig matte

Vizzla
0

Min unghund hade en sån och det var Histiocytom - en godartad förändring som försvinner av sig själv. Drabbar bara hundar under 2-3 år. Vi kontaktade veterinär som bad oss avvakta och den försvann. 

Jag hade kontaktat veterinär för att vara på säkra sidan.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

jbodin
0

Har kontaktat veterinär.. ska dit på måndaf av andra orsaker så dom ska kolla på det då.. men man blir ju alltid orolig över sin vän.. såg din ut som på bilden ? Bifogar bild på lilos i hopp om lite svar tills måndag :)