Löplina
Vad tycker ni om löplinor? De finns blandade åsikter om att de är dåligt och de är bra, men de är väl bra med sånt om man använder de på ett bra sätt? Man vill ju inte göra något som är dåligt.
Jag köpte nämligen en löplina på 15 meter som är lite elastisk i materialet, nu kan vi träna Hit kommandot utan att han springer över muren på baksidan som är tomt gränsen, han satt på linan första gången idag, vi lekte massor, vi sprang runt, han tugga på pinnar, grävde i snön, hoppade i den djupa snön, allt han älskar kunde han göra samtidigt, efter de tränade vi lite Fot kommando på grusgången, han blev mer fokuserad och mer avslappnad och inte alls lika busig inomhus, han gick till o med in på egen vilja, vilket inte händer ofta.
Sen är de ju de där med jordbruksverket, man får inte ha en hund på löplina i mer än 2 timmar, för valpar under 6 månader gäller kortare tid, men vad är en kortare tid?
Vi va ute i typ 20 minuter på linan, de ser jag som kortare tid, efter de i alla fall en gång under dagen kan vi gå en kort promenad runt kvarteret som vi brukar göra, fot tränar vi i alla fall två gånger då om vi korsar motor vägen.
Tycker ni detta verkar rimligt?
Tror att du har missuppfattat kritiken mot löplina :) Du använder den ju på precis rätt sätt, som ett redskap i träningen och ett alternativ till att gå lös. Det låter som att ni hade en jättemysig stund tillsammans!
Kritiken mot löplinor handlar i 99% av fallen mot att förvara hunden på lina, dvs. att det är så den spenderar större delen av sin dag, t.ex. på en gräsmatta. Jämför med att sätta in hunden i en bur flera timmar per dag. Det är också just det som är förbjudet, att använda löplinan (eller buren) som en mer permanent förvaring.
"En längre tid" syftar alltså också till detta, att lämna hunden ensam i löplina eller att den tillbringar större delen av sitt liv på lina. Är ni ute på värsta långpromenaden tillsammans på sex timmar, så är det alltså också fritt fram att använda löplinan istället för att ha hunden på vanligt koppel eller lös. Löplina då och då i samband med umgänge och stimulans är liksom okej. 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ååh de är på de viset, tack för ditt inlägg, då gör jag ju faktiskt något rätt, valpar har en tendens att göra så jag känner mig riktigt kass i allt jag gör. :P
Löplina är väl bra att använda då med om man blir typ magsjuk och inte kan gå nån promenad?
Nu var de ju tur att jag blev magsjuk typ två veckor innan jag fick hem min voffi. ^^
Kan jag sätta honom på linan en gång om dagen och göra som vi gjorde idag utan att de blir ohälsosamt?
#2 Ja, om tiden på löplinan är stimulerande för hunden går det jättebra.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack för din hjälp. :)