Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1867 ggr
Em_
0

Hund och snorungar

Ska åka på en släktträff en hel långhelg där jag inte känner så många. En av familjerna har barn och varken barnen eller föräldrarna har något hundvett. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det. 

Jag vill ta med hundarna men varken de eller jag har umgåtts så mycket med barn. Ena hunden är liten och snäll. Han gör inget men tycker inte om att bli behandlad som en trasdocka. Andra hunden är större, leker gärna hårdhänt och säger i från med tänderna om han blir tillräckligt trängd. Får de sitt space och får umgås med barnen under kontrollerade former kommer de fixa det galant.

Problemet är barnen (8 och 6 år), eller snarare föräldrarna. De verkar tycka att barn och hundar alltid går fantastiskt bra ihop och att hundar ska ställa upp på alla sorters lekar, även låssas-karate och djurdoktor. Hörde om en incident när ett av barnen, efter flera tillsägelser att låta hunden vara, drog en sovande hund i svansen. Hunden skrek och vände huvudet mot barnet. Föräldrarna var väldigt upprörda och ansåg att hunden försökt bita deras barn. De backade inte upp hundägaren innan när denne tjatade på barnen.

Jag vet att det är mitt ansvar att hundarna inte skadar barnen. Funderar på att ordna hundvakt. Samtidigt har det fungerat bra med andra barn, dessa har jag aldrig träffat utan bara hört massa rykten om. Känns surt att behöva lämna bort hundarna pga av rykten om ouppfostrade barn. Och åtta- och sexåringar borde ju gå att resonera med, eller??? Hur hade ni gjort?

Rafflan
6

Om du kan ta med hundarna och alltid ha koll på dem? så när barnen ska fram så är du också bredvid och ser till att det går rätt till, ska dem göra nåt fel ta tag i deras händer och säg "nej, man måste klappa hunden snällt" eller nåt sånt :P

Lathundarna
8

Med de förutsättningarna? Jag hade antingen lämnat hundarna hemma/fixat hundvakt, eller helt enkelt valt att stanna hemma.

spidey
3

Man får hålla koll, bryta när det behövs.

Föräldrar ser inte alltid saker på ett rationellt vis när det gäller sina barn, och det får man bara ta. Man får räkna med det. Om de upplevde att deras barn löpte risk att skadas av en hund så kommer de kanske inte sympatisera iöht med hund eller se hundägarens sida av det. Such is life. Det är typ ALLTID hundägarens ansvar, det borde ju säga sig självt, du kan ju inte lägga över ansvaret på ett barn.

Känner du att du orkar gå emellan om barnen är för på, ta eventuell dålig stämning om du inte tror att föräldrarna kommer begripa vikten av hundvett, så lämna hundarna hemma. 

Om din ena hund säger ifrån med tänderna ska du inte utsätta honom för barn enligt mig. Barn kan bli skrämda…Och fler hundrädda människor behöver vi ju inte i världen.

Fialialej
3

Haha! Namnet på tråden… :P Jag skulle fixat hundvakt om jag var du. Onödigt att utsätta hundarna för odrägliga barn. Är man 6-8 år borde man hunnit lära sig vad nej betyder, men har de inte det skulle iallafall inte jag chansa.

"På natten är alla katter svarta"

Smilla177
3

Jag skulle nog avstå att åka ditt eller skaffat hundvakt. Tänk på att dina hundar kan bli rädda för barn efter en sådan behandlig. Eller så får du ha punkt bevakning på hund och barn och det är ingen avslappnande helg för dig.

[Udoon]
2

Är väl bara att fundera: vad är vikigast, att släktingarna inte blir sura eller att dina hundar inte tar skada?

Gullan_J
1

Jag skulle åkt dit och förklarat tydligt för både föräldrar och barn att hundarna kan bitas och att man ska låta dem vara. Och låta ungarna skylla sig själva om dem blir bitna. Men för att förhindra obehag för hundarna skulle jag också haft dem kopplade/under "aktiv" övervakning så fort barnen var i närheten. Om dem ändå är på hundarna och de skulle bli bitna, så får både barnen och föräldrarna skylla sig själv. Säg då att du varnade dem men att dem ändå struntade i dina uppmaningar. Då får man helt enkelt skylla sig själv!

-Bättre ökänd än okänd

LinaK
1

Jag hade inte heller tagit med några hundar dit till den familjen då dom inte verkar ha något hundvett, tror både du och hundarna  får det bättre om du skaffar hundvakt. Du lär ju inte kunna slappna av utan hela tiden behöva hålla koll. Så nej jag hade låtit bli att ta med hundar dit!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Em_
1

Tack för svaren! Dumt att chansa som ni säger, plus att jag kan umgås och ha trevligt i stället för att sitta på nålar hela helgen.

Ixectrona
3

Jag skulle lämna hundarna hemma och förklara väldigt tydligt för föräldrarna att det är föräldrar som dem som är orsaken till tidningsrubriker om barn som dödas av hundar.

russin
1

Jag skulle antingen ta med kompostgaller, så hundarna kan avgränsas i ett rum utan att ungarna kan "komma i kläm" alternativt lämnat dom hemma.

Jag har själv en ung hund som går igång på barn som springer, hoppar mm och dom kan riskera att få hälsenorna nypta… Det är mitt ansvar att se till att det inte händer och vet jag det är mycket stojiga barn dit jag ska, så ser jag till dom inte kommer åt varandra - alternativt åker utan hundar.