Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 15439 ggr
Oceanen
1

Pembroke welsh corgi.

Hej!

Jag har drömt i några år nu om att köpa en pembroke welsh corgi. jag har hört så otroligt olika om den rasen. Vill inte köpa en hund som jag inte kanske hinner aktivera på rätt sätt och inte kan ge den de dem behöver. Ni som har/haft corgi kan väl bara berätta lite mer hur dem är och har den erfarenheten.

Är de en okej första gångs hund? har erfarenhet av hund och så, men inte en egen. 

Hur mkt eller hur ofta i veckan behöver dem stimuleras med spår eller agillity eller liknande?

Blir dem jobbiga om de är så att man kanske inte hinner på mer en än gång på 1 vecka om de inte händer så ofta?

nyper dem mkt i fötter med tanke på att de är en vallhund?

är dem bra med barn och andra djur?

kan dem va hemma ensamma ett par timmar någon gång ibland om man behöver åka och handla?

Har hört om de ska gå bra med att ha dem i lägenhet om man motionerar dem rätt, men är dem mkt skälliga?

Ni får gärna lägga till saker både nackdelar och fördelar om de är något som finns som ni vill lägga till.

skulle va jätte tacksam!

kram

Beckibus
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har ju visserligen en cardigan som enligt uppfödaren ska vara den aktiva och mer "agility" varianten av dom.

Iaf Pepsi är just nu 4 månader gammal och har alltså bott hos oss i 2 månader. Jag kan inte önska en bättre hund än henne, hon är rena drömmen. Visst hon biter sönder och är en plåga för dom andra hundarna när man bortser för de är hon min drömhund. Hon kräver redan nu en hel del för att kunna sova, alltså sova av trötthet istället för uttråkning. Hon har inga rädslor och är alltid framåt och glad. Men pga ovana gör hon "utfall" mot andra hundar, vi tränar på de JÄMT och hon är första hunden med det problemet så vi testar massa olika metoder för att få bort de. "Utfallen" beror på att hon är osäker och inte vet om hon ska vara glad eller baka, en säkerhetsgrej från henne själv. Det är inget som är aggressivt utan hon skäller bara och viftar samtidigt på svansen men om hunden närmar sig backar hon något steg för att se hur dom andra hundarna reagerar. Det försvinner mer och mer och om några veckor/månader är det borta!
Iaf Pepsi är en som sagt väldigt aktiv valp, hon var den lugnaste i kullen och jag vill inte byta mot nån av dom andra då jag tror att dom är riktiga pain in the ass.
Pepsi har lätt till skall och hon skäller otroligt otroligt grovt och låter jättemycket för sin storlek! 

Är de en okej första gångs hund? har erfarenhet av hund och så, men inte en egen.

Beror helt på vilken individ du får skulle jag säga. Pepsi skulle aldrig funka hos nån som inte är erfaren kan jag ju säga.. 

Hur mkt eller hur ofta i veckan behöver dem stimuleras med spår eller agillity eller liknande?

Jag har en sheltie också så Pepsi följer med till vår hundklubb varje gång vi åker med sheltien för agilityträning vilket är 1 gång i veckan, dock är hon ju änsålänge bara 4 månader.. Men annars är det huvudstimulans och lek i trädgården som görs alla andra dagar.

**Blir dem jobbiga om de är så att man kanske inte hinner på mer en än gång på 1 vecka om de inte händer så ofta? 
**

Nej om du liksom väger upp det till kanske mer hjärngympa tex. Men det är en aktiv ras, jag kan dock inte säga något om Pembroke'n eftersom jag bara har en Cardigan..

Nyper dem mkt i fötter med tanke på att de är en vallhund? 

Haserna är där problemet kan finnas. Vi har varit hårda sen dag 1 om reglerna, och dom har Pepsi accepterat. Hon bits ingenting utöver lek och när hon blir uppspelt tex agility hoppar hon efter händer men det tränas bort, ingen hund är perfekt från början liksom. Var bestämd och avled så kommer de gå prima!!

Jajamen! Det är ju också individuellt eftersom vissa individer kan hata barn och vissa älskar, Pepsi har inga problem med andra djur såsom katter, hundar i alla storlekar, hästar, fåglar osv. Hon tycker allt är lika roligt!

kan dem va hemma ensamma ett par timmar någon gång ibland om man behöver åka och handla?

Ensamhetsträning är ju viktigt oavsett ras, Pepsi är lite gnällig när hon blir ensam men eftersom hon alltid är med eller hemma med dom andra/ en i familjen så har vi inte ensamhetstränat henne. Hon är aldrig själv och skulle ingen vara hemma och alla hundar är med får hon vara hos mormor som är 5 min bort.

Pepsi är kort sagt min drömhund och jag vet att hon kommer gå långt, riktigt långt inom hundsporter då hon är en riktigt snabblärd, snabb och smidig hund. Hon är också en fröjd att vila ögat på.. 😍

Nu blev det jättelångt så avslutar med en bild på henne när hon var 8 veckor!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Beckibus
2

En rätt nytagen bild på henne.. Öronen är som paraboler, och lyhörd är hon! Hon är lös i stort sett överallt och det är extremt skönt!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Oceanen
0

Tack så otroligt mkt för svar, vilken fin och söt corgi du hade. jätte vacker =)

[fabienne]
2

Mamma har en corgi men "tyvärr" en cardigan men vad jag förstått är det ingen jätte-jätte-skillnad. Jag kan skriva lite om vad jag tänker om corgis. :)

Är de en okej första gångs hund?
Enligt min erfarenhet - ja. Det är mammas första hund och det går fint. Man bör tänka på att det är viktigt med ordentlig aktivering några gånger i veckan och att passivitetsträna och att vara uppmärksam på stressnivån.

Får de springa omkring som galningar utan att emellanåt bli trött i hjärnan blir de enligt min erfarenhet lite "hispiga" och stressar upp sig. Det är ingen bra strategi att låta corgin "springa sig trött", för det är inte så effektivt. Den kommer förmodligen bara bli dubbelt så jobbig en timme efter att man kommit hem då den är trött i kroppen och lite uppstressad men fortfarande uttråkad i huvudet. 

Jag tror det är viktigt att från början lägga en bra grund för aktivitet och passivitet. Corgin kräver inte jättemycket men man bör samtidigt veta att de inte bara kommer vilja ligga i soffan och se på tv och nöja sig med några kisspromenader om dagen. Är du aktiv och påhittig så passar corgin utmärkt och då spelar det ingen roll om du haft fem eller ingen hund innan för corgin är absolut ingen svår ras.

Jag uppfattar inte corgin som väldigt krävande men aktivering som tröttar ut hjärnan några gånger i veckan är att rekommendera.

Blir dem jobbiga om de är så att man kanske inte hinner på mer en än gång på 1 vecka om de inte händer så ofta? 
Det beror väl lite på individ och hur hundens liv ser ut i övrigt, men om det inte händer något på alltför länge så blir de jobbiga, ja. Men det behöver ju inte ta så mycket tid och planering att låta hunden använda hjärncellerna. En halvtimme ordentlig träning med till exempel rallylydnad eller att träna in tricks med shaping kan man kanske offra för att slippa en jobbig hund även om man har lite mycket att göra. :) 

nyper dem mkt i fötter med tanke på att de är en vallhund? 
När mamma hund var valp höll vi på att bli galna på hans bitande i fötterna, men det tränar man såklart på och jag tror inte det finns speciellt många corgis som i vuxen ålder håller på och nafsar sina ägare i hälarna. Då finns det nog mer problem än bara bitandet.

En av de bästa sakerna med corgis! De är väldigt lätta att ha och göra med - mjuka och snälla.

Precis som med alla hundar så är det viktigt att ensamhetsträna men jag uppfattar det inte som att corgin är svår att träna till att vara ensam. Mammas hund har inte haft några problem med separationsångest utan han kan vara själv i några timmar utan problem. 

Har hört om de ska gå bra med att ha dem i lägenhet om man motionerar dem rätt, men är dem mkt skälliga?
De är lite skälliga men det är ju även en träningssak. Får aldrig hunden som den vill när den skäller så kommer den förstå att det inte lönar sig att skälla och då har man kommit en bra bit på väg. Sen får man tänka på att hålla nere stressnivån för är den hög har de ganska lätt till skall. Visa från början att skällande inte är okej så blir det förmodligen inget problem.

Ni får gärna lägga till saker både nackdelar och fördelar om de är något som finns som ni vill lägga till. 

Det jag tycker är det bästa med corgin är att de är så vänliga, lättlärda och mysiga att ha och göra med. En rolig hund i en (tycker jag) bra storlek. Jag har fastnat för rasen och kommer förhoppningsvis få hem en cardiganvalp under nästa år.

Ibland skulle jag dock önska att man kunde dra ner ljudvolymen när det blir lite för uppspelt. En sak man får tänka på är att man får hålla koll på vikten och hålla dem slanka för tydligen har många corgis ganska lätt för att lägga på sig. Det var mina tankar om corgin. :)

Åk gärna och hälsa på hos någon uppfödare. Ibland på större ställen anordnas det "corgiträffar" med promenader och lite aktiviteter där du kanske kan hänga på och få chansen att träffa många olika individer. Jag tror de har corgiträffar med jämna mellanrum i Stockholm. Du kan även gå med i gruppen "Corgi Sverige" på Facebook om du har lust och fråga där om rasen och träffar osv. Lycka till i funderandet om corgin är en hund för dig!

Oliviahack
4

Är de en okej första gångs hund? Ja det tycker jag. Om man läser på mycket och gärna bollar idéer med kanske uppfödaren så går det super.

Hur mkt eller hur ofta i veckan behöver dem stimuleras med spår eller agillity eller liknande? Så mycket som du vill. Hunden behöver inte arbeta varje dag men den följer glatt med dig ut på äventyr om man säger så. Hundarna gillar att arbeta men dom blir inte galna av att inte arbeta varje dag.

Blir dem jobbiga om de är så att man kanske inte hinner på mer en än gång på 1 vecka om de inte händer så ofta? Nej. Bara den kommer ut på promenader, helst i skogen.

nyper dem mkt i fötter med tanke på att de är en vallhund? Nej inte vad jag har märkt.

är dem bra med barn och andra djur? Ja det tycker jag. Vänjer man sina djur från första början så brukar det inte vara några problem.

kan dem va hemma ensamma ett par timmar någon gång ibland om man behöver åka och handla? Om du vänjer hunden vid det så bör den klarar av det. Att bli ensamma brukar inte vara ett problem.

Har hört om de ska gå bra med att ha dem i lägenhet om man motionerar dem rätt, men är dem mkt skälliga? Vad är skillnaden på lägenhet och hus? Storleken kan vara densamma. Är hunden uppjagad och glad kan du räkna med att dom skäller av lycka. Men det är inte det skallet som är jobbigt. Lämnar jag hundarna hemma så hör jag dom inte skälla av "sorg".

Jag passar min svärmors hundar väldigt ofta så jag har god erfarenhet av dom. Hon föder upp rasen. 

Här har du tre varianter av corgi. "Sportcorgi" som passar bäst till agility, "tung" corgi som passar till det mesta egentligen och sen en rak och stabbig corgi. Hon till höger är mamma till dom till vänster. (örat är en skada, ej genetiskt och ska ej vara så enl. rasstandarden)

Tanjis
1

En sak som är väldigt viktigt att tänka på är ju att alla hundar är individer så det går ju inte att garantera exakt hur dom ska bli. Och även om dom är lagda i vallhunds kategorin och användes främst till vallning så är dom ju igentligen gårdshundar och användes både till jakt, vakt och annan problemlösning på gården så därför kan det skilja extremt mellan individerna. om Ens corgi ligger mycket åt vakt hållet så kan det bli en skällig hund medans om hunden har mycket vallning så kan dom nåffsa i fötter, men detta går ju att träna bort, och man kan ju lära alla hundar att vara ensamma om man gör rätt, till en början någon min för att öka mer och mer på tiden.