FM hundar får ej reggas i SKK
Att FM hundar inte får reggas i SKK vet jag redan om liksom många andra men jag råkade ramla över detta dokument där det står att FM hundarna reggas i Tyskland istället för att följa SKK´s regler ang registrering som gäller för resten av SV. Hur kan det komma sig att det funkar att de kan undvika regler genom att endast regga i en annan klubb? (eller vad man nu ska kalla det)
Hur det kan komma sig att det funkar? Ja, hur skulle det Inte kunna funka? SKK sätter upp krav för att få registrera avkommor, men det är inga lagar. Du behöver inte registrera dina hundar i SKK om du inte vill. Du behöver inte följa deras regler om du vill föda upp hundar. Du bestämmer själv. Men gör du inte som de vill, så kommer du bli utesluten. Och då får du registrera dina hundar i någon annan organisation. SKK är (som jag sagt så många gånger förut) ingen myndighet, det är en organisation som vilken annan som helst.

Jag ser ingenting konstigt i det. De är registrerade i Tyskland, och då följer man regelverket som gäller där. Att SKK inte vill samordna sitt test med det militära har de väl sina egna skäl för, men Försvarsmakten har hanterat det enligt reglerna. De hade ju också kunnat strunta i registreringen, men någon fördel har det väl att de kan registrera sina hundar.
Jag tänkte att eftersom de var uppfödda i SV så skulle de följa "våran" klubb men då förstår jag.
Tråden kan låsas.
#3 Varför ska den låsas, det är ju ett intressant ämne. 🙂
#2 Anledning(arna?) till att SKK väljer att inte se mellan fingrarna för FM är för att föräldrarna oftast inte genomförde MH-test(Vilket är ett krav för registrering av brukshundar) och så har jag hört att FM försökt blanda in friskare raser och registrerat in fast med andra föräldrar, är inte helt säker på den delen dock. Jag tycker det är skitbra att SKK nekar registreringen av FM hundar, och det är jättesynd att FM hundarna inte får tävla i brukset men sånt är livet.
-
#4 Kändes som att de liksom "sa allt som behövas sägas" antar jag, kändes inte som att det skulle komma mer :/
Hundarna reggas inte i SKK/FCI ansluten klubb = blandras o ingår inte i populationen schäfer.
Vem vill ha en schäfer utan känd HD hereditet o vem vill ha en brukshund som man inte kan tävla bruks med?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.