Letar hund.
Jag och min familj letar fortfarande efter en hund. Vi söker både bland uppfödare och blocket. Men tyvärr har vi inte hittat någon som passar hos ännu. Har ni något förslag på vart vi kan hitta en hund som ej fäller, är aprikos/röd, liten, lockig, tik och helst har ett bredare ansikte. Alltså ej pudel utan mer som en cockerpoo.
Det lutar nästan mer åt en blandras då ingen renrasig hund har fått oss på fall. Men tyvärr hittar vi ingen uppfödare för varken cockerpoo eller cavapoo som har valpar nu.. Någon som vet någon uppfödare eller någon mer sida där det kan finnas fler hundar att kolla på? Blocket och vovve.net räcker inte för oss haha..
Ska gärna vara cockerpoo då det är den blandningen vi tycker mest om. Låter som en blandning som skulle passa våran familj väldigt bra.
Jag tolkar ditt inlägg som att utseendet på hunden spelar ganska stor roll. Tycker inte det är rätt väg att gå när man letar hund då man kanske hittar en jättesöt hund men som inte passar in ett dugg i ens vardag och har alldeles för höga krav eller alldeles för lågt driv.
Men det kanske ni redan tänkt på🙂
För att svara på tråden: är det en särskild ras ni söker går det oftast att googla tex "uppfödare pudel" och få fram en del svar. Därefter är det bara att gå igenom och hitta någon som verkar intressant!
Ja alltså självklart vill vi ha en hund som vi tycker är söt. Men lynnet är minst lika viktigt. Därför letar vi efter en som både har bra lynne och som vi tycker är charmig. Dock behöver inte alla ''kriterier'' uppnås, men huvudsaken är att den inte fäller, är lockig och liten.
En cockerpoo eller cavapoo har vi fastnat för. Och såg nu att jag var väldigt otydlig, men menar då om någon vet en uppfödare eller en hund som är tillsalu i någon av dessa raser.
Tänk på att se till att hunden ni köper har ordentlig dokumenterad stam som är testade & friska från div. rasbundna & icke rasbundna sjukdomar.
Skulle själv vara speciellt försiktig med blandningar med cavalier o.e cavalier öht.
Leta renrasigt! Finns över 300 hundraser, kolla ordentligt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#3 - Självklart. Jo, så säger min mormor som föder upp hundar. Men saken är den att det bara är till sällskap, och att vi varken vill ha spets eller terrier m.m. Kraven är rätt höga, och blandningen vi har hittat passar oss väldigt bra.
Jag tycker ändå att ni ska kolla på pudel!
Finns ju i färgerna aprikos/röd och dom är lockiga. Finns ju storlekarna toy eller dvärg som är små!
Man måste inte raka en pudel i ansiktet utan man kan ha längre päls där vilket då gör att dom får ett bredare ansikte :)
Bladningar mellan olika raser kan man aldrig helt veta vad man får utan ni kanske tycker att valpen är jättesöt som liten men växer och ser helt annorlunda ut som vuxen! En renrasig vet man ju hur de kommer att se ut och det finns ju så fler fördelar med det med.
Håller med #3 att kolla upp hunden ordentligt!
#5 - Jo det har du rätt i! Ska ta och kika lite på pudlar som ej är rakade, kanske är något för oss ändå. Det enda vi har sätt är pudlar som varit rakade och kanske därför vi ej fallit för dom.
Tänk på att med blandraser så vet man aldrig hur dom kommer att bli mentalt som färdigvuxna.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tänk dessutom på att en del cavapooer och cockerpooer fäller trots att de inte "ska". Det är alltså ingen garanti att köpa en sådan blandis, den kan bli lite hur som helst. Du har heller ingen garanti för att det verkligen ÄR en cava/cockerpoo utan kan vara en korsning med vad som helst.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag hade satsat på en puli ;P
#9 Puli låter verkligen inte som något för ts, det är en krävande hund och absolut ingen ren sällskapshund.
Fundera ändå på Pudeln, skall ni inte ställa ut kan ni ju frisera den som ni vill, den behöver ju inte ha smal nos, som här t.ex;
http://2.bp.blogspot.com/-1rubUE5YaMs/UOSqVuSFk9I/AAAAAAAADak/V60IgSiwjLA/s1600/200410.winner02.jpg
http://picasion.com/pic16/ed0cb47a2c95492224781f49c8c2bb36.gif
Hitta någon renras ni gillar, att köpa blandrasvalp är att köpa grisen i säcken, ni har ingen aning om hur det kan bli på förhand, varken när der gäller utseendet, mentaliteten eller hälsan. En sådan blandning är verkligen inte att rekommendera, finns många sjukdomar som en sådan blandning riskerar att få, finns inga garantier för att pälsen skulle bli lockig och icke-fällande, den kan lika gärna bli rak/vågig och fälla. Ett väldigt osäkert kort, iochmed att ni har en del önskemål är det en renras ni bör söka efter, Pudeln stämmer ju in väldigt bra.
tycker inte man ska bara gå på utseendet! bättre att berätta vad ni har tänkt göra med hunden.