Blue merle frågor
Den rasen vi ska skaffa finns i blue merle färg och jag tycker att de är otroligt fina :)
MEN vad jag har förstått kan det innebära att hunden kan drabbas av defekter på tex ögonen.
Vad ska man se upp med ifall man funderar på att köpa en hund med denna färg ?
Undrar även över nosfärgen , måste den vara helt svart för att godkännas på utställning ?
Får man fråga vilken hundras det är du funderar över? 🙂
Det finns tyvärr lite för lite forskning på just blue merle vad jag förstått. Men generellt är det så att om man parar en blue merle och en blue merle med varandra så blir det nästan garanterat defekter, tex överteckning, blindhet, dövhet mm. Inom Sheltie tex så kan man inte heller para en sobel och en blue merle då sobel kan bära på blue merle utan att det syns. Men parar man en blue merle och en trefärgad så "ska" det inte bli defekter. Men som sagt, det finns lite för lite forskning på detta som jag förstår det och det finns de som hävdar att även "de rätta" blue merle också kan ge defekter.
Jag har själv en blue merle sheltie, han har inga defekter och det har inte heller någon i hans släkt, men det säger ju inte så mycket :P
Kanske är det någon som är lite mer uppdaterad inom blue merle forskningen som har något mer användbart att bidra med :)
Angående den sista frågan så står det säkert i rasstandarden vad som gäller så kolla där så får du svar på den frågan.
Det med defekter merle-merle är ju inte bara blue merle utan alla merle.

Vi ska skaffa en Welsh Corgi :) Dock inte helt säkra ännu på om det blir en Cardigan eller Pembroke.
Blue Merle finns endast hos Cardigan varianten.
Vanlig merle(Benämner den som Mm nu, merlebärare som mm och dubbelmerle som MM) kan ha defekter men när den kommer i dubbel uppsättning(Mm+Mm=MM) får den tydligare, ibland dödliga, defekter såsom inga pigment vid nosen, ögon och öron(albino?) och kan medföra dövhet och blindhet. Dessa ställen kan brännas av solen om jag fattat det rätt.
Hela nosen måste inte vara svart/mörk men tror det är att nosen för max vara till 25% ofärgad.
-
Den här sidan tycker jag är bra, förklarar på ett simpelt sätt och visar med bilder - http://www.lethalwhites.com/
Det finns en del forskning på merle, men det verkar inte vara ett entydigt resultat de kommer fram till. En studie som gjordes på bc kopplar ihop dövhet till enbart merle, och att det även finns en viss ökad risk för dövhet hos heterozygota merle (enkel-merle). En annan studie som gjordes på inte enbart en ras, kopplar det även till piebald/vitt.
Det viktigaste tycker jag är att iaf inte stödja uppfödare som gör merle x merle-kombinationer. I Sverige är det, tack och lov, inte tillåtet med sådana parningar, men det kan se annorlunda ut i andra länder.
#5 Kollade precis på rasstandarden för cardigan och där står det att nostryffeln ska vara svart, en liten ljus fläck kanske kan tillåtas men om den då ställs mot en likvärdig hund men som har helsvart nostryffel så bör den andra gå vidare om man ser till rasstandarden. Kan vara bra att ha i åtanke framför allt om du då är intresserad av utställning.
Jag har en merle BC. Och kommer antagligen aldrig mer köpa en merle, inte ens av annan ras. Men det är en lång historia som kortfattat kan dras att jag igenom egna erfarenheter (inte bara 1 hund - inte bara min egen hund inräknad, och hundar av olika raser) uppfattat tendenser till bla försämrat mörkerseende hos dessa individer. Och då är dessa hundar via ögonlysning och ibland även DNA test helt "friska".
Även i frågor till ägarna upplevs merle lite annorlunda i mentalitet, med röda trådar till bla osäkerhet/se spöken- vilket i sin tur tror jag kan gå hand i hand med nedsatt syn, men sedan kan det väl vara ett sammanträffande på 5 olika hundar av olika härstamning.
MM (dubbel merle) är ett starkt NEJ. Merlegenen är semiletal som i dubbel uppsättning kan ge katastrofala följder för hunden. I en studie gjord av Texas A&M Univeristy på 22 MM hundar visade sig att 8 av dessa var helt döva, och två av dessa var döva på ett öra. (dvs. drygt 50% dövhet). Av 48 Mm (enkel merle) var enbart 1 av dessa helt döv på ett öra.
Men enligt en studie av Reetz hade dock 54,6% någon form av hörselnedsättningar (från lätt nedsatt till dövhet) på MM hundar. Medan heterozygota hundar (Mm) hade en frekvens på 36,8% med nedsatt hörsel. (!)
Personligen skulle jag valt en annan hund utan mutationen. Visst är det en fin "färg", men ser inte att ett häftigt utseende borde komma före så mycket annat. Även om det är en enkelmerle. Riskerna är för stora.
Lycka till i ditt letande.
Mvh Emelie 
Merle i enkel upplaga leder oftast inte till några fel. Merlegenen är en blenkningsgen, det är alltså inte en färg. Genen bleker inte enbart pälsfärgen utan kan bleka lite vad som helst i hunden. Ibland påverkas hörseln, om genen blekt inne i öronen. Ibland påverkas synen, en blåögd merle har större risk att ha fel på synen men det är inte alltid ett synden syns med blotta ögat, även hundar med normal ögonfärg kan alltså ha fel på synen. Många säger att merle hundar inte kan simma, det är inget jag märkt, har haft tre merle hundar i min ägo och alla har kunnat simma. Ju ljusare hunden är desto större är risken att även annat än bara pälsfärgen är blekt.
minavitas.wix.com/kennel

Tack för era svar.
Känns nog bäst att välja en annan färg på valpen…
Hur är de med valp ur kull med en Merle förälder men som själv inte är merle, har den valpen också större risk för defekter ?
#11 Är hunden inte merle så kan den inte drabbas av merle relaterade problem. Men, det finns något som heter dold merle. Det är en hund som är bärare av merlegenen utan att det syns på hunden. Dold merle är vanligast hos hundar som saknar eumelanin i pälsfärgen, tex gula hundar. Ibland får dessa blåa ögon och då ser man ändå att hunden är merle. Ibland föds det en merle med bara en ytte pytte liten ljus fläck på tex svanstippen, minsta lilla fläck på en valp med en merle förälder skulle jag klassa som merle.
minavitas.wix.com/kennel
På sheltie, collie, cardigancorgi och "harlekin" (= merle) berger ska hela nostryffeln vara svart. En berger med opigmenterade fläckar på nosen diskvalificeras.
Hos australian shepherd är det OK med max 25% skär nos.
Tillägg är att jag märkt att många blå hundar (merle eller ej) verkar ha högre risk för känslig hud och ev allergier. Sett otroligt många blå pitbulls, chinese cresteds, och merle collies mfl som har allergier och andra hudproblem. Inte alla såklart men verkar som att risken är högre.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#14 Blue merle är dock inte blå i grundfärgen utan är faktiskt svart fast där(oftast) större delen av kroppen är blekt :)
-
#15 Det är ju vanlig blå med. Dilution av svart. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Även enkelmerles kan ha grunda ögonhålor o sakna förmågan att kunna simma.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Inom Collie så får man inte para Blue Merle och Sobel vad jag vet….kan bli blåsoblar och det är inte bra.
Varje litet liv är ett liv att vara rädd om.