Att välja uppfödare
Hur hittade ni uppfödarna till era hundar? Var det tex via skk, en annons eller någon ni kanske blev rekommenderad? Vad var det som gjorde att ni till slut valde den uppfödaren? Kollade ni upp hälsan på hundarna innan, och hur gjorde ni det? Valde ni den första ni träffade eller åkte ni runt till flera innan?
Har ni avstått ifrån att ta valp ifrån en specifik kull och vad var anledningen isåfall?
I have no sympathy for people without empathy
Lite både och, rekommenderad och via annons. Jag letade på SKK under valpannonserna när det började bli dags. Sedan kollade jag upp de olika uppfödarna för att se hur de tänkte kring sin avel. Främst hälsa var viktigt, så att se att uppfödaren gjorde många tester på avelsdjuren var meriterande. Sen tittade jag på facebookgrupper och såg vilka olika uppfödare folk hade köpt sina ifrån och om de var nöjda.
Det var även av viss vikt att uppfödaren bodde inom en 3 timmars körradie, vilket gjorde att en del som säkert hade varit bra föll bort. 😉
Sen åkte vi och hälsade på en uppfödare som hade valpar och valde en av dom.
Jag hade tidigare varit väldigt intresserad av en annan valpkull, men personen som hade kullen svarade inte riktigt på frågor om vad föräldradjuren hette och tillslut kom det fram att både mamman och pappan hade ED-fel.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Kollade på rasklubbarnas listor, tittade sedan på uppfödarnas hemsidor, vilka hundar de hade och hur de hade parat innan. Första gången var jag intresserad av en specifik unghund. Han var frisk och trevlig så han följde med hem ett par veckor senare. Andra hunden hälsade jag på hos en kennel efter mejl och telefonkontakt. Hundarna va trevliga, älskade temperamentet hos en nyparad tik. Det blev en valp ur den kullen. Så nej, jag har inte åkt land och rike runt för att titta på hundar. Har kollat upp och varit petig samt haft lite tur tror jag.
Senaste hunden via rasklubben och andras erfarenheter av uppfödaren. Kollade in uppfödaren noga, hälsan är mycket viktig för mig, denna uppfödare avlade och hade alltid avlat på endast friröntgade, patellafria hundar och ögonlysta UA. Kollade upp via databasen.
Hade kontakt med en annan intressant kennel innan, men det blev inga valpar den gången.
Jag kollade på skk och sen kollade jag uppfödarna som fanns listade där, deras hemsidor och vilka som var nära. Då tänkte jag att en bra hemsida är en bra uppfödare men så är det inte riktigt. Men så hittade jag uppfödaren till min cocker spaniel.
Nästa hund kommer bli en Eurasier och där har jag kontaktat lite olika uppfödare som jag hittat via rasklubben och skk. Men uppfödaren jag ska köpa valp ifrån började jag faktiskt snacka med på facebook. Hon skrev till mig efter att jag skrivit i en Eurasiergrupp om att jag var intresserad av rasen osv. Hälsade på henne i höstas och i sommar/höst blir det förhoppningsvis en valp. :)
Jag har träffat 3 olika uppfödare av Eurasier. Den sista var den jag fastnade för. Jag har kollat hälsan på hundarna som ska paras på hunddata. Jag har kollat föräldrar, mor- och farföräldrar, tidigare kullar, föräldrarnas syskon osv.
Mvh Linn
Uppfödaren till valpen som vi får hem i 4 veckor hittade jag genom att jag tittade runt bland uppfödare och hittade en som barfar sina hundar av den rasen vi har. Eftersom jag tycker foder och hälsa är väldigt viktigt så blev jag genast intresserad av denna uppfödare och allt annat kändes bra plus att det inte är alldeles för långt bort.
Sen hade hon en kull skulle födas men vi hade inte bestämt i familjen att vi skulle ha någon valp nu. Sen när valparna fötts så var alla tingade direkt och då tänkte jag att det var bäst att höra av mig för att ligga lite i framkant till nästa kull som skulle bli om ca ett år. Men sen blev det återbud på en av valparna och då bestämde vi oss att vi inte ville vänta. Eftersom vi ändå bor så pass långt bort så har vi inte hälsat på, vilket både vi och uppfödaren egentligen ville men blir som sagt väldigt långt ändå. Men har pratat i telefon och även skrivit mycket på mejlen och hon är väldigt nöjd med det vi berättat så blev så ändå.
Vi har kollat upp föräldrarna på hunddata och andra släktingar.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Min sheltie hittade jag genom en annan person som hade sheltie och nämnde att dennes kennel hade valp just då:)! Toppenbra blev, jättebra och trevlig kennel! Första vovven blev det uppfödaren som ringde oss då dem frågat om grannen ville ha en till som tipsat om att vi skulle köpa hund (tack för det, ödet är bra ibland). Annars tittar jag runt en del i rasklubbarnas register när jag är intresserad och försöker skapa mig en egen uppfattning:)
Hälsningar
Fredrika