Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 638 ggr
Cilent
0

Hundarna får spel av "plattnosar".

Efter det har flyttat in lite nya hundar i området har jag upptäckt att mina 2 hundar får smått spel när vi möter "plattnosar",fransk och engelsk bulldogg samt mops.
Dom bryr sig inte om andra hundar oavsett ras eller storlek men när vi möter just dom raserna hetsar dom upp sig och skäller.
Känns som dom blir väldigt osäkra av dom.
Dom är i övrigt trygga hundar som inte visar nån osäkerhet eller skäller i övriga situationer.
Vi tränar såklart på dom här mötena för att dom ska bli lika avslappnade som alla andra hundmöten men det går segt.
Har ingen bekant heller med sån ras och jag förstår att ägarna jag möter inte vill ta kontakt när två småhundar skäller som besatta.

Ett par bekanta har upplevt liknande saker så jag tänkte höra här om det är någon mer som upplevt det?

Nån som har en teori om vad det kan bero på?

CatchFatch
0

kan det vara så att de är svårare att läsa av? "/
Alltså att dina hundar har svårare att läsa av dem pga att de är plattnosade? Eller är de mörka i ansiktet? Läste någonstans att hundar kan ha svårare att läsa av hundar som tex Rottis pga ansiktsfärgen och de bruna områderna

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

-Aida-
0

Kan nog vara som #1 säger, vi hade en svart flat retriver som var super lugn i alla lägen och i alla möten men inte mot svarta hundar eller hundar man inte kunde se ögonen på, hon tyckte dom var för svåra att läsa av.

russin
0

Inte helt ovanligt då riktigt platta plattnosar ofta både låter (fnyser mm) och ser annorlunda ut.

Min ena hund som reagerar mycket på om främmande hundar låter (morrar, skäller osv) går igång massor på frustande och fnysande plattnosar och tycker dom är läskigt vidriga.

Invänjning kan behövas, så hundar lär sig att dessa plattnästa varelser inte är värre än andra hundar…