Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 12704 ggr
bellisan
0

Ni med labrador

Någon med labrador retriever som kan berätta hur det är att äga en labrador och allt vad det innebär. Berätta gärna hur mycket ni går ut med dom och motionerar/promenerar, hur mycket mat ni ger dom och hur många gånger om dan. Ni med labrador som sälskaps/familjehund Skriv gärna i privat meddelande

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
Yellow22
0

Lånar gärna tråden lite grann då jag är ev. vill ha en labrador i framtiden. Vore trevligt om ni som svarar kunde posta här också för allmän läsning, inte bara svara ts över PM :)

bellisan
0

#1 Kan tyvärr inte ta bort det med att skriva i PM annars hade jag gjort det

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
Gullan_J
0

Jag skriver här! Jag har en Labradorhane, han är visserligen bara 4 månader men har sedan tidigare erfarenhet av rasen. Min syster har två stycken Labbar, en tik av typen "sällskap" och en hane som är blandad mellan jaktlabrador och sällskapslabrador. Tiken är lugn och stabil. Jättesocial och trevlig mot allt och alla. Hon tränas mycket i spår och är både viltspårchampion och den lokala eftersökshunden. Hanen (kastrerad) är lite ivrigare till sättet, även om han är rätt lugn han med. Tränas aktivt i lydnad vilket resulterat i att han tävlar lydnad på elitnivå och är lydnadschampion. Hon ger båda sina 5 dl Halla torrfoder om dagen. Mina föräldrar har haft en okastrerad Labradorhane. Dock var han 25% schäfer också. Han fick springa lös på gården varje dag och fick minimalt med hjärngympa. Han var ganska ivrig men lugnade sig om man sa till. Min lille är en ren Labradorhane på 4 mån som sagt. Han kan jag inte säga så mycket om mer än att han är väldigt lättlärd och glad. Det ända som finns i hans huvud är mat, han har redan lärt sig att det bara är att lägga huvudet på de låga borden och ta vad han vill ha ;) Planen med honom är att träna och tävla både spår och lydnad, samt på hobbynivå låta honom vintertid hjälpa till att dra mig på skidor. Vi ger han mat tre ggr om dagen. 1,5 dl morgon, 1 dl lunch och 2 dl kväll. Fodret är av märket Doggy Junior (skitfoder, uppfödarna gav honom det och vi fick med några säckar. Ska byta till Halla så fort han blivit nog stor att äta vanligt foder). Det får han uppblött i vatten. När han blir stor kommer han få 2,5 dl morgon och 2,5 dl kväll. Nu har vi ju ett hus med gård så hundarna får gå lösa varje gång de vill ut, men går jag promenader så brukar han få följa med på turerna som är max 4 km. Då tar vi ofta pauser och låter han vila. När han blir äldre så kommer han få följa med bredvid draghundarna (kanske ibland t.o.m. agera som draghund vid kortare turer om någon av draghundarna får ledigt) och följa med på så långa promenader som jag orkar. Han får varje dag även leka med de andra hundarna och springa av sig. Så jag tycker att de är väldigt mångsidiga hundar, man måste inte vara superaktiv hundmänniska för att ha en Labbe men man måste på något sätt aktivera dem alla fall. Dem kan både vara som aktiva sällskapshundar eller agera som draghund. Dem blir helt enkelt vad man gör dem till.

-Bättre ökänd än okänd

IdaKw
0

Har en labbe, tik på 2 år (31 mars). Världens snällaste, mysigaste, sötaste, underbaraste hund jag någonsin träffat (såklart man tycker det om sin egen hund ;) ). Hon är utställning/sällskaps labbe men har ganska mycket jakt i sig ändå, har problem med att ha henne lös då hon gillar fåglar vääääldigt mycket, men har dessutom inte kunnat haft henne så mycket lös som valp då vi bor vid en stor väg och ganska centralt, skvallertränar och har långlina på dock, vilket går framåt! 

Hon älskar människor och andra hundar, går ihop med dom flesta hundar, men vissa tycker att hon är lite jobbig. Går superbra ihop med kaniner/katter/hästar osv, inga problem alls.
Veterinären hade dessutom aldrig träffat en så glad vovve ;). 

Hur mycket jag går med henne varierar beroende på hur upptagen jag är osv, men brukar bli minst 2-3 timmar per dag, långprommis varannan dag och lite lek i skogen så ofta jag kan (bor 10 min ifrån en stor skog), kör även mycket lydnadsträning, och trickträning med klicker. Kör lite agility ibland, och när jag har möjlighet ska jag gå en spårkurs med henne, simmar även på sommaren :). Hon har sin bästis  2 minuter bort så dom brukar leka väldigt ofta också. 
Hon älskar skit, smuts, lera osv. Så blir väldigt mycket att duscha henne när det är skitigt ute! 

Kortfattat är hon väldigt snäll, klok och relativt lugn, men blir lätt rastlös om man inte tränar henne på något sätt en dag, stooor personliget. Så svårt att beskriva henne, hon är både lugn och fin och väldigt intensiv.

Hon äter just nu 2-3 dl 2 grr per dag av Taste of the wild pacific stream, hon har fint hull och fin päls :).

TheaV
1

Vi har en 11årig tik, utställningslabbe. Hon är en av de mest kloka och stabila hundar jag någonsin mött, även om hon kan vara väldigt envis också ;-) Vi tog över henne från mina svärföräldrar för strax över ett år sedan, hon fick gå i pension hemma hos oss. Innan det arbetade hon som eftersökshund och är viltspårschampion. Trots spårintresset är det inga som helst problem att ha henne lös. Hon älskar människor och varken vi eller mina svärföräldrar har någonsin mött en hund hon inte gått ihop med. På promenaderna bryr hon sig överhuvudtaget inte om hundar vi möter såvida det inte är en annan labrador, då blir hon helt till sig :-)

Hon äter 5dl Halla om dagen vilket är lika mycket som hon åt innan hon gick i "pension", vi har funderat på att dra ner det lite eftersom hon inte är lika aktiv längre men så länge vi inte märker att hon går upp i vikt får hon fortsätta med det. Hon är väldigt fin både i päls och hull, väldigt slank och smidig i kroppen även om hon börjat bli lite stelare på äldre dagar.

[Lillmatten]
1

Jag har en hane på snart 11 månader. Han är en jaktlabbe och är den finaste hunden jag kunnat få, både på utsidan och insidan. Han är väldigt sällskapssjuk både på gott och ont. Han följer mig vart jag än går vilket är skönt utomhus att slippa ha koll på honom om jag gör något. Däremot är det jobbigt när vi måste lämna honom någon timma. 

Han älskar att hitta på saker t.ex som att spåra, apportera, trixa m.m. Lär sig saker väldigt fort! men kan även tycka om att ligga och slappa på soffan. Om man börjar klia på honom faller han ihop på golvet på mage och verkligen njuter ;)

Som de flesta labbar är han mattokig och skulle nog kunna äta hur mycket som helst om han fick chansen…  

På vardagar blir det typ två lite mindre promenader med dagmatte och sedan en längre när jag kommer hem. På helger blir det betydligt mer, Oftast går vi en långpromenad på morgonen uppemot en mil. Sedan blir det kanske 4-5 mindre promenader under dagen :) 

Han får 2 dl morgon middag kväll

[SophD]
0

Har en 8 årig labbetik. Fungerar bra med katter, kaniner. Inga problem med andra hundar. Älskar att apportera pinnar! Får just nu 5 dl mat. Det enda som jag ser är negativt är att hon äter i stort sett alls hon får tag på. Så man måste vara på sin vakt… Världens trevligaste hundras! Tränar lydnad tillsammans.