Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2394 ggr
LuLeLo
0

Tips på hundaktiviteter?

Har ni några tips på dagslånga vovveaktiviteter? Eller ja, roliga saker man kan göra med hunden som tar ungefär 3-4 timmar? 

Lite idétorka här när jag nu har haft sportlov i nästan en vecka. Vi brukar ge oss iväg på lite utflykter med promenad och lösträning och så. Men det blir tjatigt att göra det varje dag.

Så, vad brukar ni göra när ni har extra tid över?

Tass Josephine

[postmortum91]
0

Ta bussen med hunden och åk någonstans ni inte varit innan. Gå av bussen och gå och upptäck tillsammans, sedan går ni tillbaka när ni är klara eller tar bussen tillbaka.

Lojs
0

Börja med geocaching, www.geocaching.com det är en väldigt rolig aktivitet att pyssla med ihop med sin hund. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

LuLeLo
0

#2, Kan du förklara det där lite mer? Vad går det ut på?

Tass Josephine

LuLeLo
0

#2 Hittade deras infovideo nu :). Låter superskoj men jag har inget internet till mobilen :(

Tass Josephine

Lojs
0

Oj, svårt i text, men jag ska försöka. =)

Man laddar ner en app till telefonen, tror den kostar 75 kr. 

Idén är att över hela världen, typ var du än bor i Sverige så finns det små burkar utplacerade. I burken finns en loggbok. 

Man skapar ett användarnamn på hemsidan, på hemsidan kan du även kolla var de burkar som finns närmast dig är placerade någonstans. I appen finns även koordinaterna och med telefonens gps letar du efter närmaste burk/ar (eller geocacher som det heter).

Burkarna finns både i stadsmiljö (med smart kamouflage så att vanligt folk (mugglare) inte ska se dem) och i skogen osv. Ofta finns burkarna på ett ställe som den som lagt ut den vill visa, kanske en fin utsikt, en vacker plats i övrigt, något kulturmonument osv. 

Burkarna har olika svårighetsgrad, två olika, vanlig svårighetsgrad (till exempel efter hur väl kamouflerad den är) och terräng, svårighetsgraden är från 1-5, en 5 i terräng kan vara att man måste ha klätterutrustning för att ta sig till den, men det är vanligare med låg svårighetsgrad och terräng. 

När man hittat till burken så plockar man fram loggboken och skriver datum och användarnamn som bevis på att man har hittat den, sedan loggar man den digitalt, antingen via appen i telefonen eller hemma vid datorn. 

Jag pysslar inte med geocaching längre, det var en hobby jag hade ihop med min fd pojkvän, men när jag gjorde det så hade jag ofta med mig en eller två hundar och förutom att man ofta får möjlighet att hitta nya skogar och andra smultronställen så kan hunden hjälpa till att leta (vissa tycker det är fusk, jag tyckte det var bra hundaktivering).

Här är exempel på hur geocacherna kan se ut http://www.geocachen.se/behallare/small/30

De som lägger ut geocacherna är andra geocachare, vem som helst som är medlem får göra det, men jag rekommenderar att man ska ha hittat kanske en 20-30 stycken först, så man ser vad som kan hända om burken är dålig (man har sett många trasiga glassburkar med genomblöta loggböcker) eller om placeringen är dum, och annat att tänka på. 

Så, det var lite kort om det. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
0

#4 Aha, vad synd. :( Man kan använda alla gps:er som går att lägga in koordinater i, om någon i familjen har en sådan.

Medis på akvariefisk.

LuLeLo
0

#6, Tyvärr. Men det lät verkligen skoj… Ska titta om jag inte kan skaffa en viss mängd internet över sommaren, så att jag kan pyssla med det då. Riktigt roligt lät det :)

Tass Josephine

Lojs
0

#7 Du kan ju göra en användare och kolla på de geocacher som ligger närmast dig, ofta finns det en ledtråd och när det är burkar som är där man till exempel brukar gå med hunden redan nu så kan man ofta lista ut var den är själv, jag har lyckats med det ett par gånger i alla fall. =)

Medis på akvariefisk.

Cahira
0

Bergsvandring, lååångpromenad, lägga spår och fika, åka på en brukshundklubb, åka buss eller tåg som nån sa, gå på hundfik, m.m.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vi med djur
0

Jag har införskaffat en frisbe som vårschäfer fullkomligt älskar. Vi tar bussen bort till en äng där vi kastar frisbe. På ängen finns också massor med hål och gropar som man kan gömma godis i och träd att gå balansgång på. När vi tar bussen hem brukar både han och ja vara rätt sluttkörda

Majskiii
0

Ta långa, härliga utflykter. Ut på ängar och fält och i skogen, hagar är perfekta att ha hunden lös i, ta med godis och en boll eller frisbe. Ni kan köra lite "agility" i skogen, hoppa över stockar osv. Lägga spår kan också vara spännande. Ha med picknick till dig och hunden kanske? Sedan är det härligt att sätta sig på någon bergstopp eller liknande med hunden och bara titta ut, gosa och filosofera. Haha.

Sedan kan ni ju testa rallylydnad, det är spännande.

Vad har du för hund? Är det någon typ av vallhund är det en fin upplevelse att hälsa på någon med får och prova på vallning.

FjantYoda
0

Om du får internet till mobilen så ladda hem Turf, är ett spel där man ska gå eller cykla till olika zoner som är utmarkerat på en karta i appen, så ska man stanna på zonen i några sekunder och "ta den" och så tävlar man mot andra användare i att ta flest zoner, så ska man även stjäla zonerna av varandra och får poäng för det.

Perfekt om man vill ha nya ställen att promenera till :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

LuLeLo
0

#11, Ganska likt det jag gör, fast mer ambitiöst kanske :). Dock kan sådana här utflykter bli lite jobbiga om han får vittring på vilt. Då är det inte mer att göra än att avbryta det hela. Han är en Cocker Spaniel :). Spårning ska jag snart lära mig, och rally har vi börjat med. Dock är rallyt ingen riktig heldagsuppgift, såvida man inte tränar ihop med andra. Kanske kan jag hitta några sommarkompisar? 
Tack för tipsen i alla fall!

#12, Roligt! Gillar sådana där spelliknande tävlingsliknande grejer som sporrar. Det lutar åt att skaffa internet i sommar :).

Ska klura vidare på det här. Skogsutflykter och sånt har vi gjort ganska mycket av och ett lov är väldigt långt och blir lite väl enformigt om det bara handlar om naturutflykter. Har ni några fler tips som inte handlar så mycket om att ströva omkring i skog och mark?

Tass Josephine

Theres
0

Testade på geocaching idag och det var jättekul. Hade problem att fatta hur jag skulle hitta en multicache så mailade han som hade lagt ut den så han kom till första del-cachen och förklarade allt om de olika varianterna som finns. Så imorgon ska vi ut och geocacha mer :)

golf.ifokus.se

[nettaahs]
0

Spår/upplet? :) Lydnad? Dp? :)