"Piss Off"
Är desinfektionsmedlet Piss Off bra? Tar det bort lukten av hundkiss från tyger/möbler effektivt? Luktar det gott efteråt, vilken doft har ni använt eller har ni använt den neutrala? Och motverkar det att hunden kissar på samma ställe igen?
Eller har ni testat en likvärdig produkt av annat märke som funkar bättre?
Jag använder ett preparat som heter Ecodor när katterna inte kissar där de ska. Tycker det fungerar bra. 🙂
Kissar han mycket inne?
Du kan prova att köpa ett hanhundsskydd till honom. Det är inte säkert han tycker det är lika trevligt att lyfta benet med den på.
/Elisa
Tycker att det fungerar som man förväntat sig. Hade en katt-rackare som bodde hos oss ett tag, innan hon fick sin nya familj, som pissade i soffan då hon var mycket stressad och osäker. Använde bla "Piss Off" och det tog bort lukt osv rätt bra, körde ändå det mesta som gick i tvätten men själva kudden luktade inget efteråt.
Vi har neutral doft på våran (användbart till vappen nu kan jag säg!) men tycker att det hade nog varit trevligt med någon doft istället.
Tack för svar!
#1 Hon kissar inte mycket inne men hon har någon idé om att hon ska kissa på samma ställe i soffan på natten. Vi har stängt för så att hon bara kan vara i sovrummet och hallen på natten och då kissar hon inte inne. Och skulle hon behöva ut tidigt på morgonen väcker hon oss istället. Men om hon har tillgång till vardagsrummet så kissar hon i soffan, nästan varje natt, trots att hon varit ute sent på kvällen och jag är uppe vid halv sex på morgonen igen. Vi vet inte alls vad det kan bero på. Vi har utrett UVI hos veterinären, ingenting sånt. Hon gör samma grej i vår gästsäng så där måste det också stå stängt, men inte i vår egen säng, där sover hon varje natt. Hon är inte stressad på natten utan sover bara, lunkar runt lite och så.
Tack för tipset om Ecodor. Vi får ta oss till någon djuraffär och se vad de har.
#2 Vi har kört sofföverdraget i tvättmaskinen och försökt skumtvätta kudden, men det går ju inte att tvätta rakt igenom. Frågan är ju om en spray kan ta sig rakt igenom en soffkudde också… Vi får prova och se då, med Piss Off, om det tog bort kattkisslukt ur soffan borde det ju funka bra på hundkiss också. Jag såg att det finns med Citrus, Lavendel och Ängsblommor. Jag brukar ha lite svårt för kemiska lukter om de bara luktar starkt, påträngande och onaturligt, men det kan ju ge en bra doft efter också. Framför allt citrus ska väl vara bra på att neutralisera andra lukter.
Vi har alltid en flaska Piss Off hemma sen vi skaffade hund :) Tycker den biter på det mesta, hade en löptik på besök en gång (visste det inte innan) så då pissades det från hanen i tid och otid ända tills vi sprayade med Piss Off lite överallt. Brukade skvätta i lite Piss Off i skurvattnet när han var liten dessutom och han kissade aldrig 2 gånger på samma ställe :) Vi brukar ha antingen citrus eller ängsblommor.
Hon tycker nog det är bekvämt att kissa på mjukt underlag helt enkelt. Hur hade hon det när hon var valp? Vad kissade de på där?
Du skulle kunna testa att ösa på med ättika. Blir en intressant doft i huset några veckor, men jag tror inte hon blir lika lockad att kissa där då.
Ecodor hittar du på http://ecodor.se
/Elisa
#4 Det låter ju lovande :) Jag ska nog ta mig iväg och skaffa en och testa.
#5 Hon är uppfödd i hundgård så de kissade utomhus, i hundgården, eller när de var lösa på gården. De hade bäddar/filtar i inomhusdelen så det hände väl kanske att hon kissade på dem också. Men som valp hemma hos oss kissade hon aldrig på möbler, då gick hon undan och kissade på golvet ifall hon kissade inne (vi hade tagit bort alla mattor).
Kanske ösa på med ättika och sen lämna kudden utomhus några dagar/vecka vore något.
Testa det. 🙂
Jag hällde i min säng då katterna kissat där. Så jag var tvungen att ligga och sova i doften. Men inga katter kissade efteråt och doften var borta (som jag kände).
/Elisa
Låter faktiskt som ett beteende som beror på något. Och inte sker bara för att "det luktar kiss där". För som jag förstår det så gör hon det aldrig på dagen utan bara på natten?
Kan vara jobbigt för henne att ha tillgång till alla rum nattetid, blir mkt att hålla koll på ensam när husse o matte sover. Så kan mkt väl vara en form av stress, även om hunden inte uppträder stressat i övrigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag kör med ett liknande preparat, Urine off, vilket funkar strålande. Har haft hundar som kissat i sängen, och då har jag använt detta på täcken och överkast, sen tvättat dem, och sprayat in detta i bäddmadrassen, för att verkligen få bort all lukt så att ingen annan hund markerar ovanpå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har kört med det. Funkade bra vill jag minnas.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#7 Låter inte jättemysigt att sova i, men bättre än kisslukt. Det stinker ju verkligen när djuren kissat i stoppade möbler! Men bra att lukten gick bort helt sen. Använde du ättikssprit eller hittade du ren ättika någonstans, typ trädgårdsättika?
#8 Ja, vi misstänker också att det beror på något men har inte kunnat lösa denna gåta på annat sätt än att stänga in henne med oss. Vi har ju i alla fall kunnat utesluta att det är UVI eller att hon gör det för att hon inte har fått gå ut. Det är konstigt bara om hon skulle vara stressad för enda skillnaden är att hon har tillgång till kök och vardagsrum om vi har öppet, det är inte så att det blir jättestort om vi öppnar. Och hon är inte alls vaktig av sig. Tyri kan springa upp och reagera på ljud ute medan Skade bara ligger kvar och sover. Det ultimata vore förstås om vi kunde få ett svar på varför hon gör som hon gör, men tills vidare vill jag i alla fall få bort lukten. Jag skulle föredra om hon kunde vara i hela huset, både för att slippa komma ihåg att stänga för hela tiden, och för att hon ska ha fler sovplatser att ligga på. Hon är lite petig, gillar inte hundkorgar eller hundsängar så mycket men vill heller inte ligga och trängas i sängen med oss någon längre tid, så om hon får välja sover hon ofta i vardagsrumssoffan eller kökssoffan. Och jag skulle vilja att hon kunde få göra det. Men det går ju inte om hon kissar där hela tiden.
#9 Vad bra om det går att få in det i bäddmadrassen, då borde det ju funka på soffa också. Fast soffor har ju mycket tjockare kuddar, så det är ju det där med att få in medlet ända in till mitten.
Vi får testa oss fram :)

Syster körde den för katt (då hund och katt har lika enzymer i urinet är de olika för dem på urin off) på en soffa. De sprayade in massor, täckte med plast över natten, och 2 behandlingar så var det helt borta.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Nej, mysigare fanns. Men hade inget val. Katten var väldigt billig då!
Brukar funka med ättikssprit. Ättika finns annars att köpa i butiken bland mattillbehör.
/Elisa
Okej, kanske ta och handla lite ättika och testa med först då. Och om det inte hjälper får vi testa med Piss off/Urine off. Eller kanske tvärt om, testa någon av produkterna först så slipper vi ättikslukten om det inte behövs :)