Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1423 ggr
-Aida-
0

Promenader + bus

Alla vet ju att promenader är en viktig del av hundens behov men om en hundvalp är så busig av sig att de inte går att kontrollera på promenader, detta har bara hänt en gång och de var idag, de tyckte jag var en gång för mycket och bör inte inträffa, då fick jag intrycket av att han inte fått busa tillräckligt, även bus är en viktig del av valpen som den behöver.

Hur gör ni med bus? Finns de ett sätt man kan fördela de på ett bra sätt?
Idag struntade jag i en promenad vid middags tiden och ersatte de med att kuta runt tillsammans på gården och leka en hel del och tugga på pinnar, men att leka på gården kan man ju inte ersätta promenaderna med, annars brukar han leka inomhus med sina leksaker, eller så tar jag med honom till skogen så han får busa av sig, men att busa ute är inte varje dag, bör jag se till att han får en stund utomhus varje dag att busa?
Jag har svårt att se hur man kan fördela de hela så han inte blir okontrollerbar som tidigare idag.

Lathundarna
1

Uhh… Jag hade inte struntat i nåt för att valpen "inte fått busa tillräckligt". Där hade jag passat på att fostra och få in en början till vardagslydnad. Bus hade jag använt som belöning istället.

Em_
2

Hur gammal är valpen? Små valpar behöver inte gå speciellt mycket.
Tycker det handlar mycket om att läsa av hundens dagsform och anpassa sina krav och förebygga frustrationsutbrott så gott det går.
Inte kräver jag en timmas robot-fot av min unghund dagen efter vilodag. Vi går till närmsta äng, jag avleder när han drar men tjatar inte så mycket. På ängen rusar han i full galopp en liten stund, sen tränar vi balans några minuter och sedan får han spurta ett par varv till. Detta tar typ 20 minuter och efter det är han en sansad, kontaktbar hund igen. Har jag bara 20 minuter på mig så får detta absolut ersätta en "riktigt" promenad i stället för att det blir massa tjafs. Oftast har jag mer tid och då går vi en vanlig promenad efteråt.

-Aida-
0

Han är tre månader, promenaderna blir längre mot en timme för att han går så sakta och ska nosa på allt, ser jag bänkar, stubbar eller stenar m.m så leker jag med honom samtidigt att han ska hoppa upp på grejer och gå på saker, jag gör likadant och låter töntigt så de blir extra roligt för honom, vi springer i skogen också, kastar pinnar, men min mamma kom hit och tränade mig i hur jag får bättre kontakt med honom i lydnad redan igår, då blev jag tillsagd att en promenad ska vara en lugn promenad runt kvarteret och att lek ska vara för sig, att han ska ha speciella platser han ska leka på, kan de va detta som gjorde frustrationen idag?
För idag blev de mer att träna, en liten tre månaders valp orkar inte så mycket träna, så de blev en lugn och trist promenad utan en massa lek som vi bukar ha för att han skulle ha en speciell plats som är avsedd att leka på vilket är trädgården.

russin
2

Jag använder mest lek i samband med inlärning på valpar och belönar med dragkamp mm. Valpar lär sig fort att något roligt väntas om man gör rätt. Dock varvar jag godisbelöning med lekbelöning för att inte stressa upp för mycket - så allting beror på vad vi tränar in just då 🙂

CelsiusT
0

#3 Valpen är 3 månader och du går en timme med valpen flera gånger om dagen om jag fattat dig rätt? Vad innebär en promenad för dig? Vad gör ni då? Hur går det till? Hur långt går ni?

Jag går aldrig promenader med en valp. Jag har tillgång till trädgård och där låter jag valpen röra sig i sitt tempo, så mycket hen vill. Det skulle aldrig falla mig in att gå en promenad med min valp innan den börjar komma upp emot halvåret och då bara kortare svängar. Dock koppeltränar jag valpen redan från början, men här pratar vi inte om promenader utan bara att röra sig i koppel, tex då vi är nere på byn, brukshundklubben eller liknande.

En valp jag skaffade bodde jag i lägenhet med. Då åkte jag ut flera gånger om dagen till ett område där det är stora klippta gräsmattor, där lät jag valpen vistas och hoppa runt i sin egen takt.

När man går med en valp, om än långsamt, så driver man att komma framåt. Om valpen blir trött så märks inte det på samma sätt som då den rör sig fritt utan ditt driv. När valpar växer så behöver dom såklart röra på sig, men man ska inte anstränga dom. Det är viktigt att en växande valp inte blir överansträngd, det kan påverka tillväxten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Motion hör till den vuxna hundens behov, inget en valp behöver. En valp behöver röra på sig, mest för att få utlopp för energin den har. Men den ska inte tränas fysiskt (vilket en promenad innebär).

Jämför med att låta ett barn springa och leka på lekplatsen så mycket barnet själv orkar. Mot att aktivt träna ett barn genom långa promenader (eller gymma/löpträna).

-Aida-
0

Nu går inte jag super långa promenader flera gånger om dagen, de blir mot en timme för att han nosar och ska undersöka allt, jag tvingar honom ju inte fram, vill han ligga och tugga på pinnar så får han göra de, promenaden blir bara en kort vända runt kvarteret, de går en väg som leder en bit bort från huset, den följer jag tills jag gått runt halva huset, då kommer jag fram på baksidan sen är vi tillbaka på gården igen, då har vi passerat typ två andra hus, de är ett litet kvarter.

Nu har jag fått väldigt olika uppfattningar på hur en promenad ska vara, först ska man leka med valpen samtidigt som man går och sen ska man inte de för att de är fel, de vi gör är att vi går vår korta vända, leker lite att hoppa upp på saker blandat med lydnad på skoj, har han mycket energi så låter jag honom springa i skogen som ligger utanför huset ner för gatan, annars har vi en stor gård han får springa på och leka, han är alltid i koppel, på gården ibland har jag honom lös när de är mindre aktivitet ute.

Det jag undrade var bara om de är fel att blanda in lek i våra promenader eller inte, för tydligen klarade han ju inte av att gå tråkiga promenader utan att vi leker.
Sen viste inte jag att man inte skulle gå promenader med valpar, då jag får råd av min mamma som haft hundar i hela sitt liv och gått på mycket kurser, tävlat i lydnad, agility , m.m.

CelsiusT
0

Du skrev tidigare att man inte kan byta ut promenader mot att bara vara på gården, och jo det kan man absolut göra med en valp ;P Skulle vilja säga, hellre vara på gården och mysa/leka/umgås/låta valpen busa än att gå promenader varje dag. Däremot så låter det inte skadligt med en sådan promenad som du beskriver i #7, men kanske inte något jag skulle göra varje dag. 

Däremot när hunden börjar bli äldre och vuxit färdigt (när det är beror på vad det är för storlek på hund) så kan man inte gärna göra det, då behöver dom promenader/motion. Men en valp behöver inte motioneras (vilket är syftet med en promenad). 

Om valpen har svårt att gå promenader så fokusera istället på att låt valpen vara på gården och utforska den i lugn och ro. Ta det där med promenader enbart som en liten träningsgrej vid sidan av. Och gör ingen grej av det.

-Aida-
1

Okej tack, då gör jag så istället. :)

Em_
0

"Promenad" betyder olika saker för olika personer, tror det är därför man hör så olika råd. Minns en tråd där "kissrunda" diskuterades. En person tyckte att en kissrunda var 2-3 kilometer och att en långpromenad var minst en mil. För mig är en kissrunda 1-10 minuter lång ^^

Sen är ju människor och hundar inte kopior av varandra. Jag kan t.ex. inte behandla mina relativt lika hundar likadant, det som funkar med en får den andra att bli galen. Du måste hitta det som fungerar för dig och din hund, du får prova dig fram.

Är han för uppjagad när ni går era små rundor så lek mindre med honom då. Försöker han få igång dig och leka så strunta i honom, det är du som bestämmer när ni ska leka. Jag tycker det är skillnad om hunden är frustrerad och sprallig för att den är understimulerad, för att den precis har koncentrerat sig på något svårt eller för att den bara är lite uttråkad och van att få som den vill.

Jag ställer inte för höga krav på en understimulerad hund, tycker bara det blir konflikter då. Är inte världens roligaste heller, utan ser till att hunden får utlopp för energin på något sätt. Har den gjort något som är svårt, t.ex. att som valp gå fot några meter, tycker jag de är helt ok att belöna med lite dragkamp. När jag bestämmer att det är slut så är det slut, också en viktig sak att lära valpen. En uttråkad hund som försöker ta kommandot hade jag inte lek med, jag hade krävt att den uppförde sig en stund först. Sedan, när jag vill leka, kan vi leka.

Och var går gränsen mellan en understimulerad hund som slipper krav och en uttråkad liten boss som måste prestera för att få busa? Den gränsen är svår att dra, man får försöka lära känna sin hund. Man får försöka göra en bedömning i förväg, kan studsbollen skärpa till sig och gå fint till eller kommer studsandet bara eskalera om jag ställer krav?

För att göra TS ännu mer förvirrad håller jag inte riktigt med #5. Vid 6 månader tycker jag man kan gå ett par kilometer med valpen och för att den ska orka det får man börja öka på de små rundorna när valpen är cirka fem månader. Man ska absolut vara försiktig men noll belastning är inte heller bra för utvecklingen.

CelsiusT
1

#10 Sista stycket: Så kan man inte säga. Det är en jäkla skillnad på tex en DSG och en Grand Danois. En GD kan du inte promenera flera kilometer med vid 6 mån. Men en DSG kan ofta gå en bit vid den ålder. Så det är sååå olika.

Sen när det är frågan om belastning, alltså man ska såklart belasta hunden, dvs att den ska få röra på sig mycket - i sin takt på sina villkor. Den ska inte hållas stilla inomhus utan att få chans att röra på sig. Men man ska absolut inte överanstränga en valp som växer, dvs gå promenader och råka gå mer än den egentligen orkar (kan vara svårt att se på hunden).