Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3891 ggr
[NellieLavec]
0

Orolig, ylar

Hejsan! Jag har en tik på 9 år som löper just nu. Hon har alltid haft väldigt lätt för att bli skendräcktig under löp (sätter mjölk) men förutom det så brukar man inte märka någon skillnad på henne. Men denna gången är hon som en helt annan hund! Hon går och gnyr, skriker och ylar. Hon sitter först vid dörren och vill ut, men om man släpper ut henne så vill hon in igen efter 20 sekunder. Hon hittar inte ro någonstans och går hela tiden rundor i huset. Detta är en hund som annars brukar vara väldigt lugn och sova största delen av dygnet. Hon har inte satt mjölk under detta löpet. Vad kan detta bero på? Hon var inte alls såhär före hon började löpa och har aldrig betet sig såhär under löp innan. Hon är en lapsk vallhund, en ras som arbetar mycket med rösten om det har någon betydelse?

molam
0

Är du säker på att hon verkligen löper då?

Min tik hade sådär en sväng vi trodde hon började löpa för hon började blöda och sådär men det löpet var väldigt kort, inge mer med det tänkte vi, hon började bli gammal (10 då) och löpen kan bli oregelbundna det visste vi, och hon blev extrem orolig och hon är i vanliga fall en helt underbar och lugn hund, men sen ca 3 månader senare började hon löpa igen (hon går oftast 8 månader mellan löpen) vi kollade upp henne då detta inte var normalt, det visade sig att det senare löpet var det rätta löpet, det tidigare var ett "fusklöp" så att säga som hade triggats av min mosters Husky som började löpa när dom var hos oss.

Har din tik träffat en löpande tik eller valpar eller nått som kan trigga till en "fusklöp"?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[NellieLavec]
0

Nja, hon är så svår med löpningar. Hon städar efter sig väldigt noga, så det är svårt för oss att märka när hon faktiskt börjar och slutar. Men blöder gör hon. Jag skulle väl gissa på att hon har löpt i kanske… 5-6 dagar nu.

Hon har inte träffat någon hund på sistone, förutom dom man går förbi och hälsar på på promenaderna.

molam
0

Kan nån av hundarna ni har hälsat på på promenaderna ha varit påväg in i löp eller ha löpt? Och hur länge sen skulle du tippa på att det var sen din vovve löpte?

russin
1

En tik blir inte skendräktig under löpet - det kommer efter (ev mjölk kommer inte förrän runt 2 månader efter löpet - vid den tid tiken skulle ha valpat om hon blivit parad).

[NellieLavec]
0

Det är möjligt, jag är inte den ända som är ute och går med henne, så jag kan inte svara på vad för hundar hon stött på. Jag vet inte exakt, men det var över 6 månader sedan i alla fall.

Min tik brukar sätta mjölk någon dag in i löpningen, runt 3:e dagen. Hon slickar sig hela tiden på magen för att få bort mjölken, men stimulerar bara mjölksättningen mer.

russin
1

#5 låter mycket märkligt och inget jag har talas om förut 🤔 Hur ofta löper hon ?

[NellieLavec]
1

Vi frågade veterinär om det för några år sedan, men dom sa bara att vi skulle hålla utkik efter mjölkstockning, annars kunde vi vara lugna 🙂

Hon löper ungefär var 7-8 månad, lite olika från gång till gång. Sen är det som sagt ganska svårt för oss i hushållet att avgöra när hon börjar löpa, för hon städa undan så noga.

vallhund
1

Livmoderinflammation?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

molam
0

TÄnkte också på det, eller kanske början, det var därför jag frågade hur länge sen det var hon löpte, om du är orolig kanske du ska kolla upp om hon har fått eller har början till livmoderinflammation

[NellieLavec]
0

#8 #9

Det var också min första tanke. Men hon verkar inte ha ont någonstans när man trycker och klämmer på henne. Dock är det kanske värt att kollas upp.

molam
0

Håller hon på att få det är det inte säkert hon har ont min tik hade inte ont när det var precis i början, tur bara vi upptäckte det i tid, men du kanske borde kolla upp det med tanke på din tiks ålder ^^

[NellieLavec]
0

#11 Det ska jag absolut göra! Tack för alla svar :)