Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 12111 ggr
[FridaGenborg]
3

Hård/lös i magen

Jag har en valp på 5 månader som tidigare ätit RC torrfoder, men jag har för några veckor sedan bytt till VoH. Problemet är att han blev hård i magen efter ett tag av VoH, så jag började hälla på lite olja på maten men av det blev han jättelös i magen istället. 

Har ni något tips på vad man kan ge han för att magen ska fungera bra? Har det någon betydelse vilken olja man ger han? Det jag har provat med är rapsolja, för det var vad som fanns hemma.

lizton
1

Ge magen bulk och fibrer i form av rivna morötter/riven vitkål så får tarmarna något att arbeta med. Lite kruskakli utblandat med lite vatten ger mer fibrer. Kruskakli hittar du bland mjöl/gryn i affären.

thilda-
0

hur mycket olja ger du? kan hända att du ger för mycket olja..

[Daniela1983]
1

Rivna morötter eller blanda ut VoH med vatten.

[FridaGenborg]
0

Tack! Ska prova med morötter :)

#2 Lite mindre än en halv tesked olja har jag gett, men på eftermiddagen vågade jag inte ge något alls eftersom han blev så tvärdålig i magen

thilda-
0

byt ut olja till 1msk vatten

[FridaGenborg]
0

#5 Det fungerade inte heller, kom ut vattnig avföring tillsammans med stenhård. Det jag kört på ett tag nu är att jag har blandat det med havregryn vilket har fungerat ganska bra tills för ett par dagar sedan. Nu är han lös i magen vissa gånger, och vissa gånger är det blandat med nåt slemliknande.. Inget blod eller konstigt, men det går upp och ner hela tiden. Kommer ganska säkert byta VoH mot nåt annat.

Är det någon som har erfarenheter av Emmzo färskfoder?

russin
0

Fiberhusk. Du har en hund som vant sig vid fibrer och kan behöva ite fibrer  övergången nu.

Fiberhusk finns i vanlig mataffär (glutenfria bakhyllan). Börja med ett kryddmått i maten + lite extra vatten🙂 öka om det behövs.

[FridaGenborg]
0

Ska kolla det idag, tack!

Den slemmiga avföringen beror också på det då eller? Alltså, är det normalt att det kan bli så? 

Gröngöling på foder måste jag säga, så jag får be om ursäkt för trögheten! Men vill gärna lära mig 😉

Mapel
0

Vår kille blev också hård i magen av VoH. Han funkar allra bäst på foder som innehåller lite kolhydrater också. Tex Mush Vaisto vilket nog är det foder som han verkligen fungerat bäst på! Tyvärr är det väldigt dyrt och som student kan det vara svårt att finansiera en 100% mush kost så vi ger vår kille Bravo också och så råa ben och Mush blandat. Bravon funkar bra men vi vill egentligen ha lite hårdare bajs än vad Bravon ger, men de har ett nytt recept nu som vi precis köpt hem och det är mycket bättre än det var tidigare med grönsaker i istället för korn och ris så förhoppningsvis kommer detta bli jätte bra! :) 

Men är din kille lite känslig är det nog bra att hålla sig till ett enda foder. Så kolla ut något som innehåller lite kolhydrater, men helst inte spannmål utan grönsaker brukar vara bättre och så håll dig till det ett tag så blir han förhoppningsvis bra snart :) Har ni råd med Mush Vaisto hade jag definitivt satsat på det! Har ingen erfarenhet av Emmzo tyvärr.

russin
0

#7 - att avföringen är slemmig beror på att den är lite irriterad. Kan vara så enkelt att den inte är van vid att försöka smälta ben (är ju malda ben i VoH). Fiberhusken är bra på så sätt att den inte bara hjälper vid hård/lös mage utan den bildar även en gele som skyddar tarmslemhinnan.

Din hund behöver nog bara vänja sig en tid vid maten och kan behöva lite hjälp med det 🙂

[FridaGenborg]
0

Okej, ja jag är inne på lite samma tänk. Har läst lite om Mush Vaisto men som du skriver så är det inte billigt.. Därför tänkte jag testa Emmzo färskfoder, har för mig att det innehåller kolhydrater men det är spannmålsfritt. Dock har jag 10 kg VoH här hemma nu, så vill gärna göra slut på det innan jag köper nytt 😉

Ja, okej. Jag ska köpa fiberhusk idag och blir det bättre så vore ju det kanon för han gillar VoH. Då behöver jag inte oroa mig så mycket som jag gjort kanske, man blir ju lite överdrivet orolig när ens bäbis är lite hit och dit i magen.. 😉

Tack så mycket för hjälpen allihopa, nu håller vi tummarna!

Gullan_J
0

Vi ger emmzo till vår vuxna hund och det funkar halvt, vi ska nog byta foder snart om inte magen blir bättre. Första veckan var avföringen helt perfekt. Sen blev den stenhård några dagar, sen vattenlös ett par dar för att nu igen blivit hård (dock inte stenhård). Vi har blandat i olja och vatten men ingen skillnad..

-Bättre ökänd än okänd

russin
0

#13 - olja tas upp av tarmen, vilket gör att det inte hjälper hela vägen i tarmen. Att det bli diarre efter några dagars förstoppning är inte konstigt - det blir en typ av förstoppningsdiarre.

Fibrer behövs till dom hundar som blir så stenhårda i magen och fiberhusk har hjälpt många. Ju mer fiberrik mat dom varit vana vid före byte till färskfoder/barf-kost desto lättare blir dom förstoppade pga att det plötsligt inte finns fibrer som drar åt sig vätska och ökar volymen på avföringen.

Jag vill ha väldigt lite fibrer i hundmat, men jag har å andra sidan hundar som sedan valpben ätit färsk mat. Ju äldre en hund är och ju mer fiberrikt foder den ätit förut, desto längre tid tar det för tarmarna att vänja sig vid övergång till fiberfattig kost🙂

Gullan_J
0

#13 Det har jag inte tänkt på! Tack så mycket, då är det nog inte fodret det är fel på :) Men en fråga, ska jag ge något fiberrikt tillskott och sakta minska mängden av det tillskottet eller ska jag bara ge färskfodret ända tills magen vant sig? :)

-Bättre ökänd än okänd

russin
0

#14 - ge gärna fiberhusk som jag skrev om lite längre upp i tråden. Många har blivit hjälpta av det och förutom att det hjälper för både lös och hård mage, så skyddar det även tarmslemhinnan. Strö lite på maten och blanda i extra vatten alternativt blanda fiberhusk med vatten och blanda i maten när det svällt.

Liten hund 1-2 kryddmått fiberhusk, mellanstor hund 1/2 tesked osv + vatten. Det sväller massor, så börja försiktigt och öka om det behövs så hunden inte bara bajjar fiberhusk-gelekorvar 🙂

Sedan när hundens mage är bra, så kan man börja minska husken successivt.

[FridaGenborg]
0

Jag såg skillnad på en gång, har strött på fiberhusk sen igår och idag såg avföringen väldigt bra ut, väldigt lite men med bra konsistens. Tack för tipset, russin

russin
1

#16 - härligt att höra 🙂 Ibland behövs så lite, för att göra stor skillnad.

[FridaGenborg]
0

#17 Verkligen! Här har vi donat med olika oljor, vatten, havregryn, morötter osv… Äntligen känns det bra igen, jag hoppas det håller i sig! 🙂

imsuchadiva
0

Bra att det verkar ha löst sig. Men hur många veckor körde du in fodret innan du övergick till vom helt? Kanske du bytte för snabbt?

[FridaGenborg]
0

#19 Kommer inte riktigt ihåg men det var några veckor, och allt såg bra ut nån vecka efter jag hade bytt över helt också. Sen började det krångla.. Hur många veckor brukar man blanda ut fodret då? Kan ju vara det det berodde på också.

russin
0

Det är ju så otroligt olika hur snabbt man kan byta över. Själv byter jag rakt av när jag får hem en 8 veckors valp. Den får alltså redan dagen efter enbart färskfoder och det har alltid fungerat kanonbra - men då är dom små och har lättare att smälta kött än spannmål/vegetabilier 🙂

Ju äldre hunden blir och ju mer fibrer det är i det torrfoder den äter, desto längre tid kan det ta att fasa över. Vissa går det byta direkt av och andra inte. Man får göra det lite individuellt efter hur man ser magen fungerar.

[Daniela1983]
1

# 16 Tipset om kruskakli vilket är samma som fiberhusk fick du redan i # 1 av en annan användare. :) Själv har jag kört på färdigt fiberhusk som heter visibline, har hjälpt min kille skapligt.

[FridaGenborg]
0

#22 Jag såg det :P Dumt av mig att inte testa det direkt!

russin
1

#22 - kruskakli är inte samma sak som fiberhusk. Kruskakli görs av ytterhöljer på vetekärnan.

Visibline innehåller socker, vilket är onödigt att ge hund även om det fungerar (finns en sockerfri sort, men den innehåller istället sötningsmedel).

[FridaGenborg]
0

Det fungerade i några dagar, nu är vi tillbaka på samma bana igen. Lös/slemmig i magen. Vissa dagar är värre än andra och oftast är avföringen både lös/slemmig/hård. Någon som har någon aning om vad det kan bero på, eller gör jag något fel med maten? Kanske är dags att åka till vetten för en undersökning, eller så ska jag byta tillbaka till RC fodret för dessa problem hade han aldrig med det. Tröttsamt!

Edit: Läste om alla inlägg, ska testa dra ner lite på fiberhusken, om han kanske får för mycket just nu.

[Daniela1983]
0

Oj då, hjälpte inte experten russins råd? Jag har tyvärr ingen lust att ge någon mer råd på det här forumet annars hade jag haft ett bra råd för såna magar.

[FridaGenborg]
0

#26 Det kan vara att jag gett lite för mycket fiberhusk så jag har dragit ned till 1/2 kryddmått nu, så jag hoppas det ger resultat! 🙂

lizton
0

Känslig bukspottkörtel kan ge symtom som kommer och går. Det som kan ge symtom är fettrikt foder, feta matrester och rökt mat. Ett fett märgben kan ge akuta symtom. Om avföringen är gul och slemmig och om du ibland ser osmält foder i avföringen kan det vara symtom. Det kan vara svårt att ställa diagnos eftersom hunden inte alltid har symtom. 

Läs ett veterinärsvar om EPI här. Det behöver inte vara EPI utan bara känslig bukspottkörtel, men samma symtom kan bero på annat också.

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/exokrin-pankreasinsufficiens

Mjölkprodukter kan ge samma symtom om hunden inte tål det. Om hunden får lös avföring efter att du gett något med vassle/vassla eller kasein så är det mjölkprotein. Det finns i en del hundfoder, både torrfoder och färskfoder och det finns i nästan alla leverpastejer, i många korvar mm

russin
3

#26 - och hur trevligt lät det där då……

[FridaGenborg]
0

#28 Tack! Men i några veckors tid när jag bytt till VoH var avföringen stenhård, inget slem. När jag sen testat att blanda ut med vatten, havregryn, olja med mera så har avföringen blivit slemmig/lös. Han har aldrig osmält avföring, men avföringen kan t ex se bra ut på morgonen/under dagen och oftast under natten är det löst och slemmigt. 

Jag ska testa russins tips några dagar till och minska på fiberhusken, om inte det hjälper kanske det är något som vi måste kolla upp så då kommer vi åka till vet. 

Min lille pojke…

Hildgrim
0

Okej jag är inte så kunnig men när jag läser detta så tänker jag på två saker. 1. Hur hård är avföringen och vilken färg har den när du ger enbart VoH? Färskfoder ska ju ge betydligt hårdare avdöring än torrfoder. 2. Om avföringen enbart var för hård när hunden åt VoH (det slemmiga verkar ha börjat när du börjat blanda ut annat i maten) kan det inte vara så enkelt att det är för mycket ben i maten? Benbehovet verkar variera från hund till hund. Kan du inte testa att spä ut maten med kött så att procenten ben går ner?

[FridaGenborg]
0

#31 När jag enbart jag VoH så var avföringen så hård att det såg ut som torkad smulad lera, i vissa fall var den mer gråaktig. 

Han får valpfodret av VoH, jag hittar ingen information om hur många procent ben som ingår i fodret, är det någon här som vet det?

lizton
0

Titta på VoH:s hemsida ladda ner broschyr så ser du nivåerna. Kalciumhalten visar hur mycket ben som finns i fodret. När jag räknar blir det mellan 2,42% och 3,03 % kalcium, vilket är MYCKET. Om det finns ledproblem i rasen eller om det är en storvuxen ras (som blir över 25 kg som vuxen) så är detta inget foder jag skulle våga ge. En växande valp rek ett foder med mellan 1 % och 1,6 % kalcium på ts-basis. För storvuxna raser ännu lägre nivå kalcium.

Om hunden har känslig bukspottkörtel så tänk på att VoH valpfoder är mycket fett. 16 % fett på 33-35 % torrsubstans blir 45-48 % fett per torrsubstans. Omräknat till ett torrfoder skulle det motsvara 40 - 43 % fett. De flesta valpfoder som är torrfoder ligger mellan 14 % och 20 % fett. Nu kan man inte jämföra rakt av eftersom hunden äter mer av torrfodret än av färskfodret, men det blir ändå väldigt mycket fett i VoH och alla tål inte det.

Länk VoH

http://www.vomoghundemat.se/static/dokument/Vom030713_lav.pdf

Om kalcium-nivåer och skelettsjukdomar:

_https://www.msu.edu/~silvar/hips.htm
_

[FridaGenborg]
0

#33 Okej, tack så mycket! Då ska jag se över ett annat foder till min lillkille

russin
1

Håller med om att vill inte magen trots hjälp i form av husk, så skulle jag fundera på att byta till färskfoder med mindre fett/benmängd - dock är inte mängden kalcium ohälsosam i VoH (finns dom med högre halter som fungerar bra).

Jag har själv använd VoH i flera år, men har nyligen gått tillbaka till Bravo just för att VoH är för fett för min ena hund - hon är gräsligt lättfödd. Bravo har visserligen mycket lägre innehåll av animalier, men det gör inte mig något så längre det fungerar bra. Det har blivit riktigt bra sedan dom bytte ut spannmålet mot grönsaker och mina tjejer fungerar fint på det.

[FridaGenborg]
0

#35 Jag hade lite VoH lamm&ris hemma som jag givit honom nu och det blev skillnad på en gång. Nackdelen är ju att jag har massa valpfoder av VoH hemma, så jag fick en tanke om man kanske kan testa blanda ut det fodret med ris, vad tror du om det? Och självklart kommer jag gå över till ett annat foder sen, men det känns så dumt att kasta bort alltihopa. 

Jag har kollat lite på Bravo och Emmzo, vi får se vilket vi kommer prova. Det är så svårt med alla foder och jag har aldrig varit speciellt insatt för detta är första hunden med lite känslig mage.

russin
0

#35 - nackdelen är att VoH lamm och ris inte är ett helfoder, så det ska du inte ge kontinuerligt om du inte tillsätter benmjöl 🙂

När det gäller foder, så får man inte alltid gå till 100% av vad man själv vill ha i utan även titta på hunden. Jag är t ex inte nöjd med att det är potatisfibrer i Bravo, men då det fungerar så bra för övrigt så får jag ta det 😛 Jag gillar (eller framförallt hundarna) att vi kan varva mellan olika animaliska råvaror och ger vilt, vom och lamm - och så får dom nötrevben några gånger per vecka på det.

Jag har ju inte gett VoH valpfoder (mer än provat och den gick inte här) utan min yngsta är uppfödd på VoH nr 33 då ingen av mina hundar mår bra av deras foder med lax i. Konstigt när dom kan äta all annan fisk bara den är viltfångad. Efter det är jag noga med att inte ge något foder med odlad lax i, då jag misstänker laxfodret.

lizton
0

#36 Att blanda ut lite under en kortare period gör inget. Jag skulle hellre blanda ut med havregrynsgröt än ris. Ris gör magen hård, medan havregrynsgröt har mer fibrer. Ris innehåller dessutom arsenik, även om det för en kortare tid inte spelar någon roll. Att äta ris varje dag kan vara skadligt på lång sikt och särskilt för valpar som är känsligare.

Ett alternativ är att du blandar VoH med ett annat färskfoder om du vill ge färskfoder.

[FridaGenborg]
0

#37 Okej! Ja, denna lille kille är kräsen med mat och han tröttnar på maten efter ett tag så det är svårt när man ska välja mat till honom. Nu har jag varit till djuraffären idag och inhandlat lite Bravo burgare, dom tyckte han om. Jag ger detta några dagar nu så får vi se 🙂

#38 Tack för information! Tänkte blanda det med Bravo färskfoder nu och se om det ger resultat.