skall kamphundar förbjudas???
Satt här vid datorn och hörde på nyheterna att "djurens rätt" ville förbjuda avel på kamphundar.
(jag tycker det är helt okey eftersom det verkar som avlen gått överstyr)
VAD TYCKER DU?

Då är frågan det…
"vad är en kamphund"…..
Är det bara pitbull, Amstaff och AMPT som ska räknas dit?
eller ska även andra raser in där.
Jag vet att du tänker på det som hände nere i Malmö.
Det var tragiskt!
En hund ska ALDRIG gå på sin matte eller husse.
Det var åsså RÄTT det polisen gjorde, sskjuta hunden när den kom lös till allmänheten.
MEN!
jag hoppas att ägaren gör en objuktion på hunden.
För det skulle jag ha gjort, allt för att kolla om hunden inte har fått en tumör i huvvet eller inte, eller vad orsaken är.
För et pitbull i rätt händer är som vilken annan hund som helst.
Jag tycker att han ska objuctsera, tack vare att knäppa folk på näsan lite, om det nu visar sig vara en tumör.
En hund biter oftast för att den har ont. Man kan inte skylla på hunden när den biter det är ägarens fel i många fall..
Jag blir så förbannad hur människor béter sig mot vissa hundraser. Man kan inte dra alla över en kant.
Endel pittbullterrier vanvårdas för att de ska bli aggresiva. De har lärt sig döda. De kan inget annat! Dom tror det är rätt.
Man kan inte dra alla över en kant. Jag har inget bättre ord än rasism.. Rasism mot hundar, det finns tydligen. I människovärlden är det inte uppskattat men tydligen kan man bete sig hur som man vill mot hundar.
OK. för det så är jag inte en stor älskare av dessa raser.
Ja, jag tycker att man ska stoppa aveln, för oftast så kommer hunden i fel händer.
Håller fullständigt med dig här Tina, de oseriösa uppfödare och ägare av rasen drar ju ner hela konseptet, samma sak var det på rottisens tid och dobbens tid.
Oavsett vilken ras man än äger så får man hunden vad man gör den till.
Att komma åt ett sådant problem som det blivit med denna ras, är ett gigantiskt jobb för alla inblandade,ett sätt vore ju att samarbeta med den rasbundna klubben tillsammans med polis, och göra insater på oseriösa uppfödare och ägare, men det är som sagt ett stort jobb…Men jag vet att det går för det gjorde dom här där jag bor….
Själv kunde jag inte titta på nyheterna igår för jag såg bilden i tidningen och blev jätte ledsen, varför var dom tvungna att förlänga hundens plåga med att spraya den, den var ju redan illa åtgången ju, då hade det ju varit bättre att skjuta så den slapp plågas mera, vem vet vad denna stackaren varit med om
, helt klart borde den obduceras så sanningen kommer fram…
Håller med Tina och Lena. :)
Känner ett flertal "kamphundar" här i området, och två-tre stycken har flyttat härifrån pga en schäfer som attackerat deras hundar. Den schäfern attackerar allt - utom valpar och barn under 10. X antal anmälningar, men inget händer.
Hur som helst, den "kamphunden" som jag kände bäst av dom som flyttat, gick i koppel, som vanligt, med husse. Husse har full kontroll över sin hund, och hunden är supermysig. Schäfern kommer framrusandes och hugger "kamphunden" gång på gång. Schäferns ägare kommer gåendes och påstår att det är lugnt - för dom har slipat ner tänderna på hunden?!
Då var även polisen en bit ifrån, och såg det hela, men ingenting gjordes. Så kamphundsägaren gick fram och bad dom skicka hit en till bil, som kunde ta hand om schäfern. Fortfarande stod kamphunden och förstod ingenting av vad schäfern ville - han hade ju inte gjort något fel.
Äh, nu ska jag starta en ny tråd om den där hunden - bara för att jag inte har något annat för mig. 
Det finns ett otal raser som faller inom beskrivningen kamphundar. Tyvärr har det gått lite troll i beskrivningen kamphund och okunniga associerar genast till Pitbull, Am.Staff. och liknande raser.
Kamphundar; http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=153
Jag tycker att det är synd när normalt fungerande familjehundar får stämpeln kamphundar.
Fenomenet kamphund existerar inte. Det finns inga, av naturen, elaka hundar. (Så vida det ej förekommer någon hjärnskada eller annan defekt)
Olämpliga hundägare finns det dock gott om. Det är där problemet till största delen ligger!
Jag är ägare av en Pitbullblandning och jag berörs alltid av dessa skriverier.
En rätt behandlad och frisk hund ska ej gå till attack. Men glöm inte att det finns vissa genetiska arvsanlag. Dessa instinkter är inte svåra att ta fram.
Därför ligger det i hundägarens ansvar att ej på något sätt stimulera kampinstinkten hos hunden. Inte ens under leksamma former.

Jag har en schäfer /dobber blandning. Hon var en julklapp till en 18-årig, nybliven mamma som bodde på 5:e våningen och aldrig haft hund….. Jag fick tag på henne när hon var 5 månader (tjejen var en kompis kompis och jag mer eller mindra tvingade av henne hunden) fick jobba i flera år med att bygga upp henne…bla genom att "kampa"… Nu är hon 13 år och en riktig grand old lady och får beröm vart hon än kommer.

Jag har världens snällaste "kamphund" fast AM Staffen är ju inte någon KAMPHUND ja det har vi ju diskuterat i ett tidigare inlägg!!
Min AM Staff är en som har stamtavla alltså DNA testad för att man ska se så det inte är Pitbull i dem mm. Åh att köpa en "äkta" AM Staff i dagens läge är inte så billigt de ligger ju mellan 8900kr-12000kr o vem köper en sådan dyr hund för att ha den som ett vapen?? Jo förlåt va vet jag det finns väl IDIOTER till det oxå!!!
Så VARFÖR ska min "underbara" AM Staff bli FÖRBJUDEN bara för att IDIOTER har dessa underbara hundar som VAPEN????
Men i Norge som det är förbud att ha Pitbull o även AM Staff (utan stamtavla) bor det ju kvar en del "utställnings" AM Staff som har stamtavla MEN om hunden skulle visa sig agressiv så har ju polisen RÄTTIGHETER att bara skjuta hunden på plats o om man är ute o går typ med hunden utan stamtavla så sägs det att det oxå har rättigheter att göra så!
Vill NI att det ska bli lika här i Sverige nu????
Kamphundar är redan förbjudna enligt lag.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Håller med er! Kamphund är något som är SKAPAt av oss människor genom att trigga igång en viss egenskap. Och vissa är inte lämpade att ha vissa hundar och då uppstår problem.
Om förbud mot vissa hundar är bra vet jag inte. Om man kunde sätta förbud mot vissa människor så skulle det vara bättre….om sådant hade kunnat vara möjligt. Kanske ett "körkort" för att få ha vissa raser…..eller varför inte för att ha hund överhuvutaget? De som hade min senaste hund borde aldrig ha skaffat hund, så misskött som han var!!
Måste bara nämna att någon här i någon tråd berättade om en GOLDEN som hade huggit en annan hund så illa att den fick avlivas. Så vilken hund som helst kan uppenbart bli sådan. Viktigare att fråga sig varför.
Obduktion som TinaH föreslog är ju helt klart det bästa. Då ser man om det var något fel på hjärnan eller kanske en tumör som satt igång adrenalinnivån ed. Sedan gäller det ju också för ägare att gå till veterinär vid minsta syptom så man kanske kan förhindra tragedier som dessa.

#7 Ja KAMPHUNDAR är förbjudna ja men INTE AM Staff med "stamtavla" Jag skrev om den rasen speciellt!!
#9 Mitt inlägg var inte till dej?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det jag undrar är vad ett förbud kommer leda till. Det är knappast de riktigt seriösa hundägarna som skaffar hundar från en riktigt bra och seriös kennel som det här händre för… Utan de som skaffar hunden på annat sätt och ofta av annan anledning..
Så vad skulle hända? Jo, troligtvis att de som vill ha pitbull för att det är tufft, skaffar en ändå på ett eller annat sätt (det lär inte vara så svårt för nån att bedriva oseriös avel ute i skogen nånstans..), reggar den som blandras och har den ändå.
För med tanke på vad polisen idag gör när det gäller djur så har jag ju väldigt svårt att tro att de skulle ingripa omedelbart om nån ringde och sa att de trodde de sett nån med pitbull..
Jag har istället funderat på hur det skulle bli om pitbullen godkändes av SKK. De seriösa uppfödarna som finns skulle kunna och våga kliva fram, folk skulle i första hand söka sig till de kennlarna om de vill ha en (för som det är idag kan nog lätt en mer seriös hundägare råka få en hund från en mindre seriös kennel, med lite otur..) och så kanske folk skulle få se den lite mer positiva sidan av pitbulls.. Visst, den oseriösa delen skulle antagligen inte läggas ner, men den skulle bli mindre i jämförelse och kanske skulle folk då inse att det är ägarna/uppfödningen det är fel på och inte rasen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tänkte nog att detta var ett hett ämne.
Det är kanske bättre med att förbjuda "hussar/mattar" För det egentliga problemet är ju där.
Och dom värsta kombinationerna kan man nog få bort på ganska kort sikt med rätt uppfödare.
Om dom förbjuder pitbullen och vad som nu räknas som "kamphund" så kommer nya "kamphundar" skappas. Då kanske boxern blir utsatt eller schäfern igen. De kommer aldrig hjälpa att avförskaffa en speciel ras.. De är människorna som är "kamphundar" Avliva och ta bort dom från sverige ist :S
Dessutom tror inte ja på ordet kamphund längre.. vad är de? Folk som drar dom över en kant och polis har skappat denna rasen kamphund. Vilken ras är de då? De heter inte amstaff längre. de heter kamphund! Blir förbannad!
Men kan dom ta ens hund från en då eller?
Pitbull och amstaff är inte och har aldrig varit för att gå på människor. Amstaffen togs upp för att göras till en familjehund. så dom har inget med saken att göra.. i början var pitbullen bara till för att jaga upp kossor och kreatur för att stressa köttet så att säga.. senare kom folk på att dom kunde skaffa spel utav hundarna och lät dom slås ihop. Men dom har ALDRIG vart för att gå på människor.. så varför skulle de finnas i deras beteende om de inte var för människan?
jävla ägare!!!

Helt SJUUUUKT!
Håller med dig 1, vad är då kamphund?
Pitbull,amstaff m.m är så härliga och snälla raser OM man kan hantera en sådan hund som är inprincip uppbyggt för att kampa.
Om jag inte hört fel så är det så att Pitbull t.ex har jätte starka käkben som går nästan enda upp i skallen.Därför får inte den
gå till överstyr och blir dominant pga deras starka käkar. Men istället för att sluta med aveln på det så kallade "kamphundarna" (som jag tycker är helt fel utryck) kan man vel se till att alla amstaff,pitbull m.m ägare har god hand med den och värkligen klarar av dem. Men eftersom det är så många säriösa pitbull,amstaff ägare med jätte lydiga och snälla hundar tycker jag det låter rent ut sagt förjävligt att förbjuda de raserna.

Det verkar som att det tyvärr inte finns någon annan lösning än att stoppa aveln på kamphundar. Då menar jag de utan stamtavla. Jag tror att många problem hade kunnat undvikas om du bara fick avla på amstaff/pitbull med stamtavla t.ex. och att valparna måste reggas. Problemet är ju inte kampraserna i sig, utan alla blandningar de gör av dem. Blandar hej vilt. En blandning mellan pitbull och dobermann t.ex. tänder till snabbt som en dobermann (typ en millisekund) och ger sig aldrig, som en pitbull, blir ju en livsfarlig hund om man har otur. Då hade det kanske varit bra med ett förbud att avla fram blandningar med dessa raser i sig.
I USA har man ju inga problem som vi har här med pitbulls, vad jag vet, utan där är de flesta goa familjehundar som man skaffar för att de är så pålitliga med barn.
De pitbulls som används till hundkamp får ju aldrig visa någon aggressivitet mot människor, för då kan inte ägarna gå in och få loss hunden i kamperna.
Det finns ju en del som föder upp pitbulls seriöst i sverige, och valparna reggas i amerikanska kennelklubben eftersom de inte får reggas i sverige. Tror allt hade blivit bättre om du fått regga pitbulls i SKK, då hade aveln, och hundägarna blivit mer seriösa.

Jag hoppas att Pitbullen inte kommer att få tillhöra SKK.
För det spelar nog inte någon roll om dem tillhör där eller inte.
Det kommer alltid en svart marknad om blandisavel, altså 2 Pitbullar som paras men utan stamtavla, att finna.
Kamphundar är redan förbjudna.
En kamphund är en hund som används för att slåss med andra hundar. JAg skulle kunna göra en kamphund av en.. chihuhua. Skulle inte vara så farlig, men iallafall.
Att ens tänka tanken att förbjuda t.ex pitbulls är ju helt idiotiskt. Rasen kan vara helt underbar och fantastisk, det är vid oansvariga och dumma ägare som problemet sitter.
När vi nu pratar om förbud, så undrar jag vad som egentligen ska förbjudas.
Kanske ska vi i stället lägga dessa "kamphundsproblem" på samhället.
Det är inte hundarna som är problemet. Det är den bristande hjälp och stöd utsatta ungdomar får. Dessa vilsna själar som försöker kompensera något genom att skaffa en respektingivande hund.
Idag är det pitbull/am.staff/mm-blandningar som drar till sig dessa ungdomar. För några år sedan var problemet med anfallande hundar också stort. Men då såg "innehållet" i hunden anorlunda ut.
Vi kommer aldrig att kunna lösa dessa problem med förbud.
Däremot borde vi satsa mer på att ta hand om våra unga.
Kerstin där har du absolut en poäng……
håller med kerstin, att förbjuda blir nog igentligen bara värre, alla vet väl att det är roligare med saker som är förbud på än saker som inte är det.. o d gäller nog även hundar.. tillåt hundarna o få fram seriösa uppfödare på sånna raser. sen kommer det ju alltid finnas oseriösa uppfödare o oseriösa "blandrasuppfödare", d kommer man ju aldrig ifrån..
Bra Malin! Ska vi öppna en kennel ihop?
haha ja d kan vi ju göra =D

Nej, jag tycker inte att dom ska förbjudas. Men om alla seriösa hunduppfödare såg till att dom inte sålde till vem som helst. Så kanske, kanske det blir lite bättre i samhället. För det är ju alltid hur hunden fostras som liten. Fast en del undantag det finns det ju. Dom som är födda med fel mentaliet tex. Sedan borde inte tidningarna få skriva mest schäfer och kamphund har bitit en människa. Det är deras fel. Är det tex en Pudel som biter så står det ju hund bet människa svårt.
Och som vanligt tycker jag att Kerstin har alldeles rätt, och jag tänker inte tilläga nått mer en att hunden blir vad man gör den till, och förhoppningsvis lär sig folk att behandla "kamphundar" som vilken annan ras som helst, jag har mött många jättegoa "kamphundar" som legat i knät och betett sig som vilken annan ras som helst =)
mmm mysigt o gosa =D
Han är så mysig, jag vill också gosa med en hund som det går att ta i utan att dom skriker. =)
Åhhh Kerstin vilken myyys bild
hihi.. dom gillar att ligga på rygg .. eller konstiga ställningar?:P skratta som tusan åt ecko idag när jag klia honom på rumpan när han skulle gå ner för soffan. Då låg han kvar med rumpan som en padda och la ner huvvet på golvet;)
Njae, jag kan låna ut Alfons för sisådär 25 öre i timmen.
#15 Men hur ska man kunna hålla koll på vart blandrasaveln på de hundarna håller till då? Eftersom varken uppfödare eller hundar är registrerade då så är ju det rätt omöjligt..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag betalar gärna för att få gosa med en töntbull =)
har ni sett vad skumma prickarna är på magen? de sitter liksom inte i pälsen, utan i huden.
Förresten har han nästan ingen päls på magen. det kanske är lite nakenhund i honom oxå??
Kinesisk nakenhund?
Vad var det för raser i honom? Han har ju prickar som en dalmatiner. Han är så söt :)
ja men ecko har nästan inget hår på magen heller.. kanske ligger i släktet? och ecko har med fått sånna där konstiga fläckar.. små små som sitter i skinnet på nosen.. kommer fler och fler..
(hum.. kerstin, du har inte varit i Vara med alfons va? så att han inte har en son som heter ecko? *argt finger*:P)
Alfons har nog stuckit ifrån henne när hon kört grodfobi träning, så han är säkert pappa till lilla Ecko =)
Hm….real!
Skumt det här. Jag bor i Skara ca 4 mil från Vara. Jag vet att Alfons är far till en kull valpar. Han blev far när de andra ägarna hade honom. När är Ecko-grisen född?
Jaha ja vad var det jag sa…. =)
Kan man säga att jag o real är släkt då????
Absolu ;)
Pssst….ingen hör…??
Vet ni varför jag har så mycket kineser o sjömän överallt???
Titta på bilden igen #25, titta vad karlsloken har på sig!!! Vita ribbade långkallingar!!!
Hahahahahaha
Mvh Alex
Värd för Ridsport

S.k. kamphundar ska inte förbjudas, det är min åsikt.
Mmmm… snyggt Kerstin ;)
hahah.. är du seriös? ja ecko fyller år den 4 september.. så hum.. är hundar dräktiga 9 månader som människor?
lite innan de då? 2006
hihi.. jaha ja.. alfons kanske är eckos pappa då?:P ts.. jaha då vet man.. ecko är INTE dogo argentino.. han är amstaff/pitbull/dalmatin;) hihihihi
haha.. vad är du dårå kerstin? min äsch.. min hjärna tog slut.. eller vad man säger.. försöker komma på.. för alfons måste ju vara din son? och ecko är min.. och alfons är eckos pappa.. vad blir man då?:P
En hund är dräktig 63 dygn tror jag. Ca två månader alltså. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vilken tur! Då är jag inte farmor till real!
haha.. just de farmor blir de ju:P men .. vadå tur? vill inte du vara min farmor?;)
jaja.. då är han väl en dogo då.. med influenser av fläckkoppor.
Men Kerstin då!!! Då klarade ni er undan den här gången också 

FÖRBJUD KAMPHUNDSHUSSAR/MATTAR DÅ !!!!
För det är ju där problemt finns.
Mypet, håller helt med dig där ;-).
Jag blir så upprörd, när hundarna får skulden för att ägarna inte fattar något! En hund tar inte egna beslut. Det är alltid människan som plockar fram det negativa hos hunden.
Det finns dessutom ingen ras som kallas "kamphund" alla, säger ALLA hundar´, utan undantag kan bli farliga, med fel ägare!
Åhhh, varför läste jag denna tråd, det första jag gjorde?! Nu måste jag gå härifrån och lugna ner mig! 
Nä "kamphundar" ska inte förbjudas, förbjud kamphundsägare istället alltså såna som har hunden enbart som nåt att störa med, finns många så kallade kamphundar som är hur trevliga som helst, det är INTE hunden som föds till det den är utan ÄGAREN som gör hunden till det den blir.
54, du är inte ensam om att bli förbannad över det, men det behövs ju också folk som reagerar som vi, så någonting positivt finns det med det med ;-).

Tyvärr så är det nog så att man får förbjuda rasen åsså. och inte bara dem som är ägare till hunden.
Dessa hundar har en instinkt lika stark som jakt hundens "jagande", fast dem har "kamp".
OK. visst är det så att hunden blir vad man gör den till, men tyvärr så går det bara åt ett håll med dessa "kasmphundar".
Det är minst 3-4 gånger / månad man läser nått om dem i tidningar och på nätet.
Jag tycker i alla fall, att avelsförbud och munkorg på alla pitbullar vore på sin plats, när dem vistas på allmän plats.
Det spelar ingen roll om ärgaren har 200% på sin hund i koll, men tyvärr är det så att dem som sköter sina hundar lir undan stuffande och dem som har agresiva hundar kommer frammåt, och då får rasen en felaktig stämpel.
Jag menar kommer det nu en lag på att ALLA hundar ska vara kopllade, så kan vi som har vanliga hundar tacka dem pitbullshund-folket för detta, som har gjort denna nya lag.
Åter igen så har en ras gjort gehör och vi andra får vara med om deras lagar och lidande….inte helt rätt.

På 80-talet…tyckte många att schäfern….skulle bort…De var ju livsfarliga !! Nää..Bra att se över ägarna. Och äntligen kommer det en LAG.

Men denna nya lag…
om jag går på en äng, och tränar min hund.
Får jag inte ha den lös i gå-fot-possition då??
Det kan jag ju inte få ha, då det är på en allmän plats…hemma i trädgården går ju bra..hmmm…
Då får man ju tänka på att alla regler och sådan får ändras i lydnad och bruks med, för man får ju inte ha hudnen lös…..
Pitbulls har alltid varit ett lovligt byte i massmedia och en stor orsak till detta är att det aldrig har funnits en intresse- organisation som kan tillvarata hundrasen och ägarnas intressen, vilket de flesta andra hundraser och hundägare har.
Det har aldrig varit någon som har sagt stopp eller upplyst massmedia om faktiska förhållanden, de etablerade kennel- organisationerna har tidigare vid flera tillfällen hjälpt till att underbygga och förstärka de negativa rykten och missförstånd som har cirkulerat.
Marknaden har helt enkelt varit öppen för skojare och okunniga, alla som har haft en snäll och trevlig hund har kunnat para den och sedan utan större problem sälja valpar.
Blandraser med Pitbull säljs alltför ofta med muntliga uppgifter om att de är renrasiga. Det har inte alltid varit lämpliga parningar som gjorts och ambitionerna har ibland varit väldigt låga.
P.g.a. sin höga aktivitetsnivå och den arbetande hundens temperament behöver den en mycket kunnig och engagerad ägare. Får den det har den alla förutsättningar för att bli en mycket god träningskamrat oavsett vad man tränar och en väl fungerande familjehund, speciellt för barnfamiljer.
Jättebra skrivet Kerstin
Skilj på Am. pitbulls och de blandraser som finns. Många ggr olyckliga blandningar.
Människoaggressivitet är mycket sällsynt hos pitbulls och ingen medfödd egenskap.
Det är i de flesta fall ägaren som har uppmuntrat/tränat sin pitbull till detta.
Däremot finns det anlag för hundaggressivitet hos rasen. Därför är det otroligt viktigt att en Pitbull får umgås med vänliga hundar redan som valp.
Pitbull som vakthund?
Ledsen att säga detta: En Pitbull är en ganska dålig vakthund. Det finns undantag men de flesta pitbulls älskar andra människor och skulle nog bara tycka att det var kul om någon kom på natten och hälsade på.
Amerikansk Pitbullterrier är av naturen självsäker och känner sig aldrig hotad av någon, därför betyder alla nya människor för en pitbull bara någonting roligt och spännande.
Ännu ett alldeles sant och exemplariskt inlägg Kerstin, jag håller med dig i alltihopa :-).
sjukt bra skrivet kerstin.. håller med till punkt och pricka:)
lotta- piper skorpan också mkt? hugo kaj pipa till fort man gosar me han iblad.. han e så känslig
bra skrivet Stor Kerstin.. håller me dig =D
Jag har själv jakthundar. Borzoi är avlade en gång i tiden för att jaga björn. Men mina jagar ingenting. Har inte uppmuntrat dem till det.
Så man kan säkert få AmStaff, mfl. att inte vilja kampa.

Tycker INTE att kamphundsraserna ska förbjudas men däremot så ska oseriösa ägare/uppfödare förbjudas att ha hund öht!!!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
68,Ja det har du alldeles rätt i, hade vi djurpoliser så skulle detta säkert kunna bli verklighet också, för som det är nu så finns det inte personal för djurens rättigheter
#65 Hon är gör pipig..så fort du nuddar henne så låter det som vi har stuckit något olämpligt i henne. Du kan ju tänka dig när man är ute och går med henne och möter en golden…ohhh herregud då låter det som man stoppat kniven i henne :) Likadant är det om vi sitter och gosar med henne och rätt som det är låter hon som en stucken gris…görpipig och görskrigig skulle jag vilja säga =)

Gaahhh, jag blir arg. Hur kan man dömma flera raser på grund av de som finns i andra änden av kopplet.
Som det skrevs här ovan på 80-talet var det snack om att schäfern var en farlig hund. Varför? Jo för att vara och varannan skaffade sig schäfer som inte ska ha hund ööver huvudtaget. Då de då fick fel ägare så hamnade de i massmedia flera gåner per månad, schäfrar som huggit andra hundar, schäfrar som huggit människor. Men man glömmer att säga att ägaren är: en narkoman, en alkolist, en känd förbrytare, en tolvåring, en som skulle haft en mops eller något. Men det struntar man i. Man skyller allt på hundarna.
Alla hundar har instinkter, dessa kan vi som människor förbättra eller förstöra helt upp till oss själva.
på 80-talet bet en schäfer en man till döds i närheten av där jag bor. Massmedia skrev ut hunden som galen. Han bet ihjäl sin husse när han sov genom att bita honom rätt i strupen.
Vi som visste sa. Wow, äntligen. Konstigt det inte hänt tidigare. Denna man var ingen bra djurägare. Han var egen företagare, såg proper och skötsam ut. Gick på bruks och såg ut att höra till de skötsamma. Men privat sparkade och slog han hunden så det var synd och skam. Men som hund ska man bara ta emot.
Någon gång måste människan inse att djuren har bara ett sätt att göra revlot, att använda tänderna. Många gånger så gör de som ägaren säger, för de är lojala. Och det är ju det vi älskar hos våra egna djur. Så varför dömma ut en hund för att den är lojal mot sin ägare. det är ju ägaren det är fel på.
Usch, jag måste också varva ner.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#57 "Jag menar kommer det nu en lag på att ALLA hundar ska vara kopllade, så kan vi som har vanliga hundar tacka dem pitbullshund-folket för detta, som har gjort denna nya lag. Åter igen så har en ras gjort gehör och vi andra får vara med om deras lagar och lidande….inte helt rätt."'
jag tycker inte du ska dömma alla efter en kam, vadå tacka pitbullfolket?? så kan man väl inte utrycka sig, d finns ju fullt med människor som är bra ägare.. o avelsförbud o munkorg på alla pitbulls?? ska alla hundarna bli lidandes för några enstaka som har huggit när hunden mest troligen varit rädd eller att ägaren har hetsat hunden..
Pitbullterrierns motståndare saknar ofta de mest basala kunskaper om rasen.
Tanken slår mig att de faktiskt är frågan om en kvalificerad form av hundrasism. Som annan rasism hämtar den näring från bristande kunskap och rädsla inför det man inte förstår.
kerstin: Ja precis. Visst är det så. Jag använde mig av ordet mobbing av hundar. Men visst är det rasism. Och förutfattade meningar.
men folk tycker inte om rottweiler heller.dom hugger ju också folk.så vad ska dom göra av dom då?jag har själv en super mysig rottis.
#75 Exakt. Resonemanget om att förbjuda vissa hundar spricker egentligen från början. Eftersom vilken hund som helst blir "farlig" i orätta händer och är hur bra och fina som helst om de hamnar rätt. Den minsta lilla terrrier kan bli "farlig" de har oerhört vassa tänder och kan orsaka stor skada. Och alla dessa "farliga" hundar är egentligen osäkra och rädda hundar. Men folk tänker tyvärr inte på det sättet.
En del tror att Borzoi är "farliga" för en del av hundarna har ett "farligt" utseende. En av mina killar har ett sådant utseende, den andre ser mild och snäll ut. Och folk runt mig har "dömt mina hundar efter håren" tills de har sett det motsatta.

Hej,
Såvitt jag vet har jag aldrig gjort något bestämt uttalande om pitbull terriers. Orsaken är enkel. Vi har helt enkelt inte data som redovisar hur de hundarna beter sig i jämförelse med andra hundar därför att just pitbullterriers inte är en erkänd ras i Sverige. Den närmast liggande rasen torde dock vara american staffordshire terrier och den ligger vid MH-beskrivningarna på en avsevärt högre aggressionsnivå än genomsnittet för våra brukshundraser. När jag granskar MH-data från olika raser är det egentligen bara en ras som i aggressionsbeteenden närmar sig amerikansk staffordhire bullterrier och det är dogo argentino, en typisk vakthund.
Nu hör det till saken att det går att skapa en skarp och aggressiv hund av de flesta raser genom specialdressyr. Det går därför inte att helt komma ifrån att pitbull terrierns rykte för farlighet drar till sig olämpliga hundägare som dresserar sina hundar att bli aggressiva. Det förstärker i så fall uppfattningen om rasen som aggressiv.
Sedan kan man göra allmänna reflektioner kring delar av "terriertemperamentet". Själv har jag haft terrier som, liksom de pitbull terriers jag har träffat, har varit utomordentligt trevliga, lugna och sansade under normala förhållanden. Men jag har också sett hur någon av min "oskyldiga borderterriers" i bestämda situationer totalt förlorar kontrollen och inte går att nå över huvud taget utan måste handgripligt lyftas bort från en konfliktsituation om man alls skall kunna stoppa dem. Mest extrem av alla terriers torde den tyska jaktterriern vara som i många fall saknar de normala aggressionshämmarna hos hund och fullföljer angrepp mot andra hundar även om de visar alla tänkbara beteenden av underkastelse. Det händer till och med att de i sådana situationer ändå dödar motståndaren även när den är avsevärt större. Vi vet således att det är möjligt att genom riktad avel skapa hundar vars aggressionsbeteenden kan spåra ur totalt och att den typen av tendenser faktiskt finns i vissa terrierraser. Det finns exempelvis forskningsresultat från USA under 1950- och 60-talen som beskriver stammar av strävhårig foxterreirs som var så aggressiva att man inte kunde hålla tre vuxna hundar i samma hundgård utan att det slutade med en av hundarna dödades då två slog sig samman och angrep den tredje.
Dessvärre är det så att inga för närvarande aktuella test i hundvärlden är utformade så att man säker kan avslöja hundar som saknar aggressionsspärrar. I annat fall hade vi sedan länge haft en lagstiftning om kontroll av alla raser som skulle kunna vara problem. Den som för tillfället har bästa överblicken över aggression i olika hundraser där aggressionen dessutom tagit sig formen av angrepp på människor, torde vara agronomen Per Arvelius. Han satt sekreterare i en statlig utredning med uppgift att bland annat kartlägga just den frågan. Per Arvelius finns på Sveriges Lantbruksuniversitet och kan nås på E-postadressen per.arvelius@hgen.slu.se.
Som en följd av att man inte klarat av att peka ut speciella raser som särskilt farliga, och då det inte heller alltid går att fastställa hundars rastillhörighet, har myndigheterna för tillfället valt att möta problemet med aggressiva hundar att diskutera införande av förbud för vissa människor att hålla hund. Det visar att man inte tror att utpekande av speciella raser är en framkomlig väg att komma till rätta med problemet med farliga hundar. Ändå skulle jag nog vilja rekommendera de organiserade pitbullägarna att ta alla kritiska diskussioner kring pitbullen på allvar. Det spelar nämligen ingen roll för samhällets reaktioner om hundarna är farliga i sig eller om de görs farliga genom olämpligt handhavande. Om en vis typ av hundar råkar i allvarligt vanrykte kommer de endera att förbjudas eller att omgärdas med mycket starka restriktioner. Det har redan hänt för andra brukshundraser som rottweiler och dobermann på kontinenten och det kommer säkert att hända också i Sverige för hundraser som får rykte om sig att vara osäkra. Det ligger därför i alla hundägares intresse att på alla sätt stävja missbruket av hundar som låter sig dresseras till "vapen".
Med vänlig hälsning / Per-Erik
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Anne Näsman [mailto:anne_j_nasman@hotmail.com]
Skickat: den 24 mars 2007 16:43
Till: pererik.sundgren@genetica.se
Ämne: Statistik?
Hej Per-Erik! Det är så att en kvinna som kallar sig Kerstin i ett disskutionsforum skriver detta:
"Nu är det visserligen så att det är hundägarna som har ansvaret, och deras fel om deras hundar angriper och skadar andra, och visserligen så att en gång var det schäfer och doberman, samt rottweiler, som ansågs farliga, och det finns förvisso sjuka individer bland dessa raser, somliga blev sjuka av sina ägare, men faktum är att pitbullen är lite speciell. Den har, som ras och statistiskt sett, helt enkelt inte alla tomtar hemma, vilket gör den ordentligt oberäknelig. Sådana raser som denna borde aldrig avlas fram och har man ett exemplar av en sådan bör den alltid hållas kopplad och hållas från barn och andra människor. Verkar rätt meningslöst att ha en sådan hund alltså, om man som hundägare ska hålla sig på den säkra sidan och ta det ansvar som en individ av denna ras kräver."
Sedan när vi andra i forumet frågar vart hon hittat denna statistik så hänvisar hon till att vi ska fråga dej i ett mail!
Så nu frågar jag dej Per-Erik finns det någon statistik som bekräftar det Kerstin skriver?
Mvh Anne Näsman
_**/Mvh Anne

OBS! Kerstin som nämns i ovanstående är ingen som jag har pratat med här i hif!!
_**/Mvh Anne
Vill bara påpeka att den kvinna, som har kallat sig "Kerstin" i något forum ej har någonting med mig att göra.
Ett bra sätt att komma tillrätta med avlandet på Pitbullblandningar och den oseriösa marknaden vore att Sverige godkände APBT som ras.
Hittills har jag inte vetskap om ett enda fall i Sverige där en renrasig hund hamnat i tidningen för ett oönskat beteende.
Mycket får seriösa Pitbull ägare stå ut med, speciellt från media, samt okunniga.
S.k. förorts-blandraser med både bristande genetik och dåliga ägare hamnar på löpsedlar och mittuppslag bara dom "hostar" på offentlig plats, även om det finns incidenter som varit värre än så.
Och varje gång så dras namnen Pitbull, Am.Staff. etc ned i smutsen.
Hans Rosenberg på Svenska kennelklubben;
_"- Fel människor införskaffar dessa hundar, det är ett hundägarproblem inte ett rasproblem. Jag skulle lita lika mycket på en pitbullterrier som på någon annan hund, allt beror på vem som håller i snöret."
_

Hans Rosenberg på Svenska kennelklubben, han är en förståndig man han. ;-)
Audiatur et altera pars
Jo visst är han!
Natti natti!
Tina, hade vart kul om du kunde kommentera det du skrev i inlägg #57, lite mer varför du tycker att alla hundar av rasen pitbull ska ha munkorg o att d ska införas avelsförbud på rasen tror du inte man hade kommit en bit längre om man ist tillät rasen o godkände den??

#82: Sådana män vill vi ha fler av .-)
Audiatur et altera pars
Hur är då Pitbullen som hund?
Det finns många myter om Pitbullens aggressivitet och grymhet. Dessa myter är så långt ifrån sanningen man kan komma! Få hundraser är så mjuka och beskedliga mot människor som en pitbull.
En pitbull är mycket förarvek, vilket innebär att den aldrig skulle kunna tänka sig att utmana sin ägare på samma sätt som många större och vanliga bruksraser gör. Det är till exempel vanligt att en Schäfer eller Rottweiler ifrågasätter ledarskapet i familjen när den börjar uppnå könsmogen ålder. Detta är ett beteende som är näst intill okänt hos Pitbullen.
Det finns många barnfamiljer som äger Pitbulls och som trivs mycket bra med sin hund. En pitbull är mycket smärttålig och risken att hunden biter ifrån för att skydda sig ifrån ett barns hårdhänta lek är nästan helt obefintlig.
En nackdel med rasen är att de kan visa aggressivitet mot hundar av samma kön. Detta könsaggressiva beteende delar rasen med flertalet vanliga brukshundsraser. Men om man från tidig valpålder socialtränar sin hund och deltar i valpkurser på till exempel brukshundsklubben, samt låter valpen träffa andra hundar, är risken liten att Pitbullen blir hundaggressiv.
Pitbullen är bara en hund, med allt vad det innebär. Individen blir en reflektion av sin miljö samt ägarens förhoppningar och den träning den erhåller.
Individen kan aldrig lastas för sina handlingar, det är alltid ägarens fel! Inte ens om en hund är psykiskt sjuk så kan den lastas för sitt handlande. Under sådana omständigheter är det upp till ägaren att avliva hunden.
Jag hoppas är att den amerikanska Pitbullterriern kan få behålla sin plats som en självklar familjehund, jämte hundraser som Boxer, Schäfer, Labrador och Golden Retreiver.
M.a.o. godkänn APBT!
mer töntbull åt folket =D
Lill-Kerstin, du är för go!
du me =D
Japp det tycker jag också..snygg ras den där töntbullen =)

Har nu inte orkat läsa alla inlägg, men tänkte komma me min åsikt endå…
Kan börja me o säga att jag tycker att ordet "kamphund" e ett fruktansvärt fult ord…
Sen tycker jag det är helt fel att börja förbjuda raser. Det är ju faktiskt oftast inte hundens fel att det blivit som det blivit, utan den som är i andra änden av kopplet. Tyvärr så hamnar dessa hundar allt för många gånger i fel händer, vilket jag tycker e fruktansvärt!
Börjar man förbjuda raser, kommer det bara till att leda till att "nya" raser blir sk "kamphundar". Rottisen är ju bara ett alternativ som är på god väg. Ska vi förbjuda dom me till slut?
Nej, "körkort" för att få äga hund, nåt sånt borde d va, för som sagt, d e inte hundens fel att dom e "mördarmaskiner" utan ägarens…
// Erika, stolt ägare av kines, men som drömmer om en Amstaff… :)
Håller absolut med dig Erica, bra skrivet ;-).

#92 Tack! :)
Jag håller med Erika fullt ut, nu är det så att "Kamphund" inte egentligen är ett ord utan bara ett medialt uttryck för att skapa dramatik i nyheterna.
Går man in och kollar amerikanska studier om mental stabilitet hos olika hundraser så ser man att AMPBT ligger högre upp på listan än vad tex Golden retriver men inte kallar vi den för "Kamphund" Nu säger jag inte att Golden skall vara farlig på nåt sätt tvärtom men media skriver inte om en pitbull som bor hos en barnfamilj och har ett hur bra liv som helst.
Nej media har bara hittat på ett sätt att skylla på hunden i stället för skitstöveln som lärt det stackars djuret att skada och tro att det är rätt. Nej lämplighetstest och djurhållningslicens måste införas omgående så stt sverige får se vilka underbart snälla hundar det finns som tyvärr blir dragna med samma kam som sin ägare. Och givetvis stränga fängelsestraff för den som skaffar en hund för att avnända den i kamp.
Mvh: Uffe

Här kan man läsa vad FCI kräver för att en ras ska godkännas.
http://www.fci.be/commissions.asp?lang=en&sel=6 dock på engelska
_**/Mvh Anne
Den här kopierade jag rakt av från www.pitbull.se
Kamphundslexikon
Kamphundslexikon
Ordet kamphund förekommer flitigt i medierna när hundar angripit och bitit människor, hundar eller andra djur. Begreppet används i vid bemärkelse och ofta i kombination med andra laddade ord som pitbull och tidigare även mördarhund.
Begreppsförvirringen är många gånger stor och alla hundar som upplevs som farliga för människor och djur kallas för kamphundar. För att reda ut i begreppsdjungeln har Svenska Kennelklubben (SKK) tillsammans med Jan Saxtrup tagit fram ett litet kamphundslexikon. Här nedan följer en lista på vanliga begrepp och företeelser i kamphunds-sammanhang, listade i bokstavsordning.
Aggressiva hundar - Att hundar blir aggressiva kan ha flera olika orsaker. En kan vara att den behandlas illa, varvid nästan alla hundar, oavsett ras, kan bli aggressiva. En annan orsak är planmässig avel på hundar som i sin nedärvda mentala profil uppvisar rädsla och benägenhet till hotbeteende. En tredje att man kombinerar hundraser där den ena tillkommit för att inta en reserverad hållning till människor och den andra skapats för att gå till angrepp mot andra djur.
American Kennel Club (AKC) - Den nationella, tillika internationellt erkända, kennelklubben i USA. AKC erkände 1936 american staffordshire terrier som egen ras genom att ett antal hundar ur populationen av pittbullterrier registrerades som american staffordshire terrier.
American pit bull terrier - Kallas även pitbullterrier eller pitbull. Hundvariant som härstammar från de engelska bull- och terrierhundarna jämte inkorsningar av andra hundar för att åstadkomma en stor och kraftig hund med mycket kamplust. Pitbull-terriern har använts och används som familje- och gårdshund samt till organiserade hundslagsmål. American pitbull terrier har sedan slutet av 1898 stambokförts i den till American Kennel Club (AKC) konkurrerande kennelorganisationen, United Kennel Club (UKC). En trolig uppgift är att det år 2000 fanns omkring 1 000 pitbulls i Sverige.
American staffordshire terrier - Även kallad amstaff. Hundvariant som härstammar från pitbullterriern och som erkändes av American Kennel Club (AKC) som självständig ras 1936. Orsaken till att AKC började registrera rasen lär vara att ett antal ägare av pitbullterriers önskade deltaga på hundutställningar arrangerade av AKC. Rasklubben tog tidigt avstånd från hundkamperna och amstaffarna slutade att deltaga på dessa under 40-talet. Sannolikt har amstaffens temperament mildrats under de 70 åren som rasen varit självständig. Den är idag en utpräglad familje- och utställningshund. Rasen kom till Sverige 1991. Antalet registrerade amstaffar i Sverige fram till år 2001 kan uppskattas till 550-600. Registreringsförbud i Svenska Kennelklubbens (SKK) hundregister för hund som ej är ID-märkt och härstamnings-kontrollerad genom DNA-analys. Gäller fr o m 2001-01-01.
American Staffordshire Terrier Club of America (ASTC) - Rasklubb för american staffordshire terrier i USA. Klubben bildades 1936. Klubben har utformat rasens standard och räknas som rasens
moderklubb.
Amstaff - Se American staffordshire terrier
Amstaffklubben - Se Svenska Amstaffklubben
Badgerbaiting/Badgerdrawing - Populär sport i Storbritannien i början av 1800-talet där hundar av bull- och terriertyp hetsades mot grävlingar.
Bandog - Äldre beteckning för stor, stark och aggressiv hund. Ordet används i dag för korsningar mellan pitbullterrier och stora doggar/mastiffer där syftet är att åstadkomma en skräckinjagande hund.
Bearbaiting - I äldre tid populär sport och tidsfördriv, bland annat i Storbritannien, där hundar hetsades mot en björn som var kedjad vid en vägg.
Blandras - Kallas även bastard. Hund som har föräldrar av olika raser, eller föräldrar där den ena eller båda är av blandras. Blandras kan inte registreras i Svenska Kennelklubbens (SKK) rasregister utan endast i det officiella Centrala hundregistret som administreras av SKK på uppdrag av Jordbruksverket. Se även ID-märkning av hund
Bullbaiting - "Sport" i Storbritannien fram till 1835 då företeelsen förbjöds. Två hundar hetsades mot en bunden tjur och förväntades bita sig fast i djurets mule och hålla sig fast där. Hundarna hade var sin handler, som försökte fånga upp hundarna om tjuren kastade upp dem i luften.
Bulldogg - Hundtyp som i Storbritannien användes för att stressa boskap innan slakt i syfte att därigenom påskynda köttets nedbrytning/mörning. Bulldoggen användes också till bullbaiting. Att hetsa hund mot djur förbjöds enligt parlamentsbeslutet i England 1835. Den amerikanska staffordshire terriern är exteriört nästan identisk med dåtidens bulldogg. Nutidens engelska bulldogg är starkt förändrad och påminner endast svagt om sina förfäder.
Bull- och terrierhund - Hundtyp som uppkom efter parlamentsförbudet i England mot djurhetsning 1835. Hundkamperna förekom därefter i skymundan. Hund hetsades mot hund och man behövde en mindre lättare och rörligare hund. Ur bull- och terrier-hundarna uppstod staffordshire bullterrier, bullterrier och pitbullterrier. Bull- och terrierraserna är generellt kända för sin stora människovänlighet.
Bullterrier - Engelsk hundras som uppkom kring 1860 genom en uppfödare i Birmingham. Det var James Hinks som korsade in den numera försvunna vita engelska terriern i de befintliga bull- och terrierhundarna. Bullterriern är numera en renodlad sällskaps- och utställningshund som förekommer i två storlekar: bullterrier och miniatyrbullterrier. Bullterriern har inte förekommit i organiserade hundkamper under de senaste hundra åren. Antalet registrerade bullterrier i Sverige fram till och med år 2001 kan uppskattas till cirka 800.
Bullterrierklubben - Se Svenska Bullterrierklubben
Dangeros Dogs Act (DDA) - Brittisk lag som förbjuder hundraser som anses farliga. Se även Förbudslagstiftning.
Djurskyddsförordningen - Statens jordbruksverk/Svensk författningssamling, SFS, 1997:49 19 a § Det är förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som
* har extrem stor kamplust,
* blir lätt retade och biter,
* bara med svårigheter kan förmås avbryta ett angrepp och
* har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar.
Denna förordning trädde i kraft 15 mars 1997. Den som vid förordningens ikraftträdande innehade annan hund som avses i 19 a § än så kallad pitbullterrier får behålla hunden under förutsättning att den på offentlig plats hålles kopplad och är försedd med munkorg.
Djurskyddsförordningen forts.
Denna förordning har tolkats så att alla fyra kraven måste var uppfyllda för att ett ingripande skall kunna göras. Den har därför inte tillämpats i någon nämnvärd omfattning. Se även Lagstiftning om hund
Djurskyddslagen - §2 Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande. Djurskyddslagen SFS 1988:534, omfattar endast djur som människan på ett eller annat sätt har i sin vård. På vilda, fritt levande djur är lagen inte tillämplig.
Doggar - Mycket kraftigt byggda hundar med stora, ofta rundade huvuden med förhållandevis korta nosar.
FCI - Federation Cynologique Internationale (FCI) är den internationella kennel-organisationen som Svenska Kennelklubben (SKK) är medlem i. FCI accepterar endast en nationell kennelklubb per nation. I USA samarbetar FCI med American Kennel Club (AKC) varför United Kennel Club (UKC) och den av endast UKC erkända rasen american pit bull terrier inte är accepterad inom FCI-sfären. (Cirka 80 länder är medlemmar i FCI.)
Förbudslagstiftning - Används i en del länder för att komma tillrätta med problemet med aggressiva hundar. Så har till exempel Norge och England förbjudit raserna dogo argentino, fila brasileiro, tosa och american pit bull terrier.
Gameness - Viljan att fortsätta en kamp, jakt eller ett drev. En egenskap hos kamphund som gör att hunden om och om igen anfaller sin motståndare trots att den själv är skadad eller utmattad. En skällig, nervös hund med dåliga nerver har inte "gameness" och sållades bort (avlivades) när man förr avlade fram kamphundar liksom hundar som riktade aggressivitet mot människor. Om hundarna visade aggressivitet gentemot för hunden okända människor skulle de helt enkelt inte kunna hanteras riskfritt. Vid senare års avel har man oftast inte brytt sig om dessa aspekter. Eftersom gameness numera inte har någon betydelse för bull- och terrierraserna är det inte något som man betraktar som viktigt inom den seriösa hundaveln.
Hundklubbar - I Svenska Kennelklubben (SKK) tillvaratas hundrasers intressen och angelägenheter i ras- och specialklubbar som ingår i SKK-organisationen.
ID-märkning av hund - Lagen (2000:537) om märkning och registrering av hundar trädde i kraft den 1 januari 2001. Lagen säger bl a att alla hundar födda efter 93-01-01 skall vara ID-märkta och att hundägaren skall registrera sitt ägarskap i ett centralt register. En av anledningarna till lagens tillkomst är att det ska vara enklare att fastställa vem som är ägare till en hund som uppträder aggressivt eller vållat en olycka. Då hundägare har vad man kallar strikt ägaransvar kan man ställa den som äger hunden till svars för de skador hunden vållat. Polisen har också rätt att förelägga ägare som vägrar märka sina hundar eller registrera sig som ägare med vite. Polisen har även rätt att omhänderta omärkta hundar och hundar utan registrerade ägare om de utgör eller kan tänkas utgöra en fara för människor eller andra djur. Om inte ägaren har anmält sig inom sju dagar har polisen rätt att sälja, skänka bort eller avliva hunden. Registret får användas för att fastställa vem som är ägare av en hund. Tullverket, Jordbruksverket, länsstyrelsen, polismyndigheter och kommunala nämnder inom miljö- och hälsoskyddsområdet ska ha direkt tillgång till registret. ID-märkningen sker antingen genom tatuering i örat eller ljumsken eller genom att ett datachip injiceras under nackskinnet.
Kamphundsraser - Är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. Man kan i ordet kamphund innefatta alla de olika hundtyper/raser som över hela världen och i alla tider har använts till olika kamper. En kamphund är en hund som i historiskt perspektiv har använts som kamphund. En aggressiv blandras med både vakt- och kamphundsegenskaper är alltså inte en kamphund utan enbart en aggressiv hund!
Lagstiftning om hund - Utöver lagen om ID-märkning av hund och djurskyddsför-ordningen regleras svensk hundhållning bland annat av "Lag om tillsyn av hundar av den 30 juni 1943″ SFS 1943:459.
1. § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till dess natur och övriga omständigheter erfordras för att förebygga att den orsakar skada eller avsevärd olägenheter.
2. § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är betryggande inhägnat och till vilken utomstående ej äga tillträde……
3. § Eftersätts tillsynen över hund, får polismyndigheten meddela det beslut som omständigheterna kräver, såsom att hunden skall vara försedd med munkorg eller hållas bunden eller instängd Beslutet skall delges hundens ägare eller den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande Är det fråga om hund som avses i § 2, får polismyndigheten besluta att hunden skall omhändertas genom myndighetens försorg. Innan en hund avlivas skall dock polismyndigheten inhämta yttrande från veterinär, om det ej är uppenbart obehövligt eller fara i dröjsmålet. Det finns alltså ett rätt betydande juridiskt regelverk med vilket det skulle var möjligt att komma tillrätta med kamphundsproblematiken. Emellertid saknar polis- och åklagarmyndigheten resurser att övervaka, ingripa och lagföra. Utöver gällande lagstiftning har kommu-nerna möjlighet att i lokal ordningsstadga förordna om betydande inskränkningar i hundhållningen. Hittills har dock inte kommunala förbud mot enskilda hundraser godtagits av överordnad länsstyrelse. Se även Djurskyddslagen
Låsta käftar - En myt och en anatomisk omöjlighet. Hunden vill helt enkelt inte släppa, är inte benägen att släppa sitt byte. Viljan att inte ge sig är starkare än önskan att ge upp inför trötthet och skador.
Mastiff - Stor och stark hund, som i äldre tider var aggressiv och användes som stridshund i krig, som skydd mot vargar och som vakthund. Numera är de vakthundar eller utställningshundar. Mastiffer anses ingå i engelska bulldoggens förfäder.
Mördarhund - Ett begrepp som har myntats av medierna.
Organiserade hundkamper - Regelrätta hundkamper med omfattande vadhållning kan närmast jämföras med proffsboxningsmatcher. Hundkamper försiggår dels i form av så kallad rullning, vilket innebär kortvariga hundslagsmål, som ofta äger rum i det fria. Avsikten är dels att träna hundar för mera omfattande slagsmål, dels att undersöka om den enskilda hunden har sådana egenskaper att den lämpar sig för vidare träning. Enligt uppgift tränas hundarna omsorgsfullt vad beträffar kondition och vikt. Kampen försiggår i ett kringgärdat område om ca 4 x 4 meter i enlighet med ett detaljerat regelsystem. Slagsmålet övervakas av en domare och en tidtagare och varje hund biträds av sin handler som - utan att bli biten - ska kunna hantera sin hund under pågående match. Fighten pågår tills en av hundarna ger upp genom att vägra attackera sin motståndare eller är så utmattad eller skadad att den inte kan fortsätta. Denna form av hundkamp är förbjuden i Sverige och de flesta länderna men förekommer enligt uppgift på Balkan. I Sverige påstås rullning samt hundkamper äga rum i undanskymda magasin och lagerlokaler. Deltagande hundar är vanligen pitbullterrier eller blandrashundar med pitbullinslag.
Pit - Grop. Ett inhägnat område där hundkamp försiggår.
Pitbull, pitbullterrier - Se American pit bull terrier
Pitbullblandningar - Korsningar mellan pitbullterrier och diverse mastiffraser, brukshundar, herdehundar eller aggressiva jaktterriers. Korsningar företas oftast av i hundavel oerfarna och okunniga personer. De inser vanligen inte faran i att förena olika egenskaper vilka i kombination kan bli mycket svårhanterliga och farliga. Korsningar mellan pitbullterrier och ordinära blandrashundar företas också i syfte att producera valpar som kan säljas under beteckningen pitbull. Antalet pitbull i landet är svåruppskattat då dessa inte alltid ägarregistreras och då sällan under rasnamnet pitbull.
Rullning - Se under Organiserade hundkamper
Staffordshire bullterrier - Ibland kallad "staff". Hundras som härstammar från de bull- och terrierhundar som främst förekom i Midlands och som bland annat användes i hundkamper. Rasen erkändes av den engelska kennelklubben år 1935 och det är nu länge sedan den var kamphund. I Sverige är rasen en utpräglad familje- och utställningshund. Rasen är mindre och mera kompakt än american staffordshire terrier och pitbullterrier. Antalet registrerade staffordshire bullterrier var i Sverige fram till och med år 2001 cirka 1 000.
Svenska Amstaff Klubben - Rasklubb för american staffordshire terrier. Rasen mentaltestas i samarbete med Svenska Brukshundklubben (SBK). Amstaffklubben anordnar årliga rasutställningar och är en rasklubb i Svenska Terrierklubben (SvTek) som, i sin tur är ansluten till Svenska Kennelklubben (SKK).
Svenska Brukshundklubben (SBK) - Specialklubb inom Svenska Kennelklubben (SKK). Se även Hundklubbar
Svenska Bullterrierklubben - Rasklubb för bullterrier. Bullterrierklubben anordnar årliga rasutställningar och är en rasklubb i Svenska Terrierklubben (SvTek) som, i sin tur är ansluten till Svenska Kennelklubben (SKK).
Svenska Kennelklubben (SKK) - Svenska Kennelklubben, hundägarnas riks-organisation, är en medlemsorganisation som handhar den nationella hundsporten. SKK representerar också den svenska hundsporten internationellt. SKK är en sammanslutning av ideella föreningar. Länsklubbarna ansvarar för medlemsvården inom sitt län. Specialklubbarna ansvarar för en eller flera hundraser vardera. SKKs högsta beslutande organ kallas Kennelfullmäktige (KF) och sammanträder vartannat år. SKK, som bildades 1889, har i dag (september 2002) cirka 280 000 medlemmar i organisationen och är remissinstans vid lagstiftning rörande hundar och hundhållning. SKK sköter från och med 2001 den obligatoriska ägarregistreringen av hund på uppdrag av Jordbruksverket.
Svenska Pitbullterrierföreningen - Rasklubb för american pit bull terrier. Klubben är inte ansluten till Svenska Kennelklubben (SKK) eller Federation Cynologique Internationale (FCI).
Svenska Staffordshire Bullterrier Klubben - Rasklubb för staffordshire bullterrier. Rasen mentaltestas i samarbete med Svenska Brukshundklubben (SBK). Klubben anordnar årliga rasutställningar och är en rasklubb i Svenska Terrierklubben (SvTek) som, i sin tur är ansluten till Svenska Kennelklubben (SKK).
Svenska Terrierklubben (SvTek) - Specialklubb inom Svenska Kennelklubben (SKK). Se även Hundklubbar
United Kennel Club (UKC) - Kennelklubb i Michigan, USA, som sedan 1898 registrerar american pit bull terriers. En annan kennelklubb som också registrerar pit bull terrier är American Dog Breeders Association (ADBA). Varken Svenska Kennelklubben (SKK) eller Federation Cynologique Internationale (FCI) har något samarbete med dessa två kennelklubbar.
Utredningen farliga hundar - Regeringen har tillsatt en utredning med Karin Starrin, landshövding i Hallands län, som särskild utredare. Övriga deltagare är representanter från Jordbruksverket, polisen, Kommunförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Brukshundklubben samt Sveriges Lantbruksuniversitet. Utredningen skall vara klar i början av 2003.
Ägarregistrering - Se ID-märkning
För mer information kontakta Hans Rosenberg, PR-ansvarig, Svenska Kennelklubben telefon 08- 795 30 18, 0705-83 83 32 eller e-post: hans.rosenberg@skk.se
Se även Svenska Kennelklubbens webbplats www.skk.se
Av Svenska Kennelklubben och Jan Saxtrup
http://user.tninet.se/%7Eseb243u/
Mycket fakta om just amstaffen:)
Pitbull:
Psyket är ofta kraftigt missuppfattat på dessa hundar då de ses som mycket tuffa och modiga. En normal Pitbullterrier är oftast ganska harig men samtidigt nyfiken samt otroligt gosig och tillgiven. De är däremot mycket envisa på gränsen till dumhet vilket gör dem svåra att uppfostra och träna. Detta i sin tur har lett till att många tagit till fel metoder, läs: våldsamma, i sin uppfostran. Kombinera detta med att det är en ganska rädd, kelsjuk och känslig men samtidigt stark, snabb och envis hund så har du hela förklaringen till rasens dåliga rykte. Man lär dem helt enkelt att våld är lösningen genom att använda våld mot dem. Dessto mjukare du är mot din hund, ju snällare och mjukare hund får du! Visst har hunden en hel del kamplust och älskar dragkampslekar och i stort sett allt som får den att jobba ordentligt med sina muskler. Skärpan är däremot mycket låg och i de fall där en Pitbullterrier slåss med en annan hund (precis som ALLA andra hundraser (för att inte tala om människor) gör då och då) blir den andra hunden mycket sällan skadad alls utan det handlar mer om brottning och styrkemätning.
Ägande av pitbulls är kontroversiellt, på grund av de attacker där hundar av denna ras varit inblandade i under de senaste årtiondena. Detta har lett till att ägandet av pitbulls begränsats eller förbjudits i flera länder. En väluppfostrad pitbull är inte aggressiv mot människor, och problemet med de hundar som ingår i statistiken för hundbett som resulterat i skador och dödsfall är i allmänhet grundad i att hundrasen attraherar människor som använder dem till att slåss och uppmuntran av aggressivt beteende eller att man saknar den kunskap som krävs för att sköta om och uppfostra hundrasen.
Just det Real!
Kom inte och säg att pitbull inte är framavlad till kamp (det är bara att läsa på) och att alla agressiva anlag är bortavlade…
Jag tycker att alla hundar som är framavlade med tvivelaktiga anlag ska bort….Tex hundar som måste "stödjas" för att kunna betäcka själva.. eller där man gör sitt bästa för att få fram starka hundar med "kamplust"
det som borde förbjudas är ju all oseriös pitbull blandras uppfödningar. det är oftast det som förstör för oss med pitbulls som ej är blandras som är regade med stamtavlor från usa.
ja absolut åldergräns me eller körkort..