Hund spyr upp mat ofta
Har en Chihuahua hane på 2 år, förra året åkte vi till vet med honom då han spydde (notera: inte kräktes, det kom bara ur honom) en hel del och gick ner 0.4kg i vikt och var jättesmal. Röntgen och blodprov togs men inget fel hittades, de trodde han kunde ha känslig mage så han fick nån medicin som jag inte kommer ihåg namnet på, skulle äta det i 7 dagar men verkade inte hjälpa speciellt bra.
Sen dess har det gått i perioder, han kan gå en hel månad och må bra, sen nästa spyr han flera gånger om dan och ser allmänt deppig ut. När vi är hemma så typ hukar han sig framåt med kroppen som att det ska komma nåt ur honom och ibland gör det det, ibland inte. Ibland kommer det lite men då hinner han reagera och ta hand om det i munnen innan det kommer ur honom. Ute på promenad så kan vi bara gå och när som helst så rinner det ur honom.
Förstår inte vad det kan vara? Magkatarr? Magsår (tveksamt)?
Kan även tillägga att han ofta tror att det hela tiden ska hända något här hemma, som när jag sitter vid datorn så ställer han sig gärna i soffan bredvid och bara tittar på mig med oskyldig blick och ser ledsen ut. Passitivitet har vi tränat och han är lugn och kontrollerad som hund.
Det där låter ju som när småbarns magmun inte är riktigt färdigutvecklad. Har dom gjort en gastroskopi?
Har du provat att ge massor med småmål om dagen istället för 1-3 stora?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2: Ingen aning vad gastroskopi är men dom röntgade magen och tog blodprover iaf.
Jag har provat allt från att ge små små mål flera gånger om dagen istället för två stora morgon och kväll men inget verkar fungera. Kan även tillägga att ibland så låter det nästan som att han rapar eller knorrar i halsen när det vill komma upp något. Kan det vara till hjälp?
Gastroskopi är när man går ner i svalget och magen med en kamera och kikar runt.
En annan sak du kan prova är att avmaska med ett dundermedel, mask som vandrar uppåt kan trigga kräkreflexen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej, nej det gjorde dom inte. Dom la honom bara på en bädd och röntgade utanför. Har du några tips på vilket medel jag kan använda? Kan ju mycket väl vara mask också även om jag inte för alltför längesen avmaskade honom.
#5 Fråga apotekspersonalen, de har bättre koll på det än veterinärer.
Maskar kan ju vara resistenta, därför skrev jag just dundermedel.