Skällande valpar
Har två valpar blandras japansk spets/papillon. 11 veckor. Jättegoa och roliga. Men tyvärr händer det att de skäller när de leker med varandra. Så nu undrar jag om någon här har något råd?
Något råd mot vad? Låter helt naturligt att de skäller när de leker med varandra tycker jag! :) Så länge de klarar av att vila ordentligt också och inte bara leker hela tiden så är det väl inget problem? :)
Mvh Linn
Det är ett problem då det stör grannarna. Och så här mycket har mina andra hundar inte skällt.
Det är raser som har lätt för skall, svårt att träna bort oftast, speciellt när det gäller vid lek.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hej.
Jag vet inte om mina råd hjälper för jag är nybliven hundägare. Det kan ta tid att få de minska skallen men jag tror att en del av mina förslag fungerar.
1. De skäller mest för att få uppmärksamhet. Du kan testa med att hyscha eller vara bestämd och tålmodigt med rösten mot de när de skäller och belöna när de tystnat.
2. Gör en rolig sysselsättning för hundarna som Agilityträning så de får annat att tänka på.
3. Fråga en expert/veterinär/valpkurs om hur du bäst ska hantera deras skäll, tex Veterinären.nu är en bra hemsida, eller de som jobbar i djuraffären om tips.
Jag hoppas att detta är till hjälp och hoppas att det går bra med hundarna.
MVH AnnaLund3🌺
Ta ut valparna och låt de rusa av sig, busa och skälla utomhus några gånger då? Då bör det ju inte störa så mycket tycker jag. Det är som redan skrivits två skälliga raser och endel hundar skäller mer än andra, framförallt vid lek.
Mvh Linn
#4 Agility? Helt seriöst? Med 11 veckorsvalpar? o.ò
-
Låt de inte leka inne. Avbryt innan de blir så upphetsade att de börjar skälla.
Du har en skällig korsning och dessutom 2 valpar i samma ålder. Sära på valparna så dom inte leker så mycket och aktivera dom på varsitt håll - eller inse du har en blandras som är verbal vid lek 🙂
Att avbryta två valpar i 11 veckors åldern är nog inte alltid lätt, då det ligger naturligt för dom att busa - utan i så fall får man sära på dom. Två valpar i samma ålder triggar även väldigt lätt igång varandra, så ska du behålla båda så lät du nog få leva med lite mer oljud närmaste året/åren…