Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2329 ggr
JodineFritzl
0

Chow chow

Har efter ett flertal års funderande bestämt mig för att jag nu ska skaffa en chow chow till min lilla familj. Har inte mycket frågor då jag läst på en hel del förutom vad de kostar, så ni som har eller haft en chow, vad betalade ni? Alltså i inköp. Jag har hört runt 15.000, men hittar inga uppgifter nånstans. Och vilken uppfödare anser ni vara bäst på chowar? Har kollat upp en del men vill ha lite personliga erfarenheter också.

LillPom
0

Jag vet inget om priser osv men jag vet en uppföddare som jag tycker du verkligen ska kolla :)

Gurkans kennel! :) Hon hänger mycket på Vovve.net forume också.

JodineFritzl
0

Ah, tittade lite på hennes hemsida för ett tag sen men det var lite väl långt bort så hon hamnade på alternativlistan så länge :)

fellfrosch
0

Jag rekommenderar Gurkans kennel 🙂 

Edit: Hoppsan, såg inte att någon hann före med kenneltipset. Men jag tipsar ändå! Det kan vara värt en lite längre resa, du ska ju ändå leva med hunden under en förhoppningsvis lång tid. 🙂

JodineFritzl
0

#3 Jo precis, har tänkt den tanken med men risken är ju att vi får övernatta nånstans vilket kan bli svårt med en liten hundvalp. Det blir en tolv timmar lång resa tur och retur så det är nog tyvärr i sista hand som vi åker upp dit. Men jag utesluter ingen som sagt,

Närmast mig är Chowbjörnen och Connesseur, sen ligger Chowhill's och Commitments kennel också ganska nära. Nån som har erfarenhet av deras hundar här? Ska självklart ta kontakt med alla uppfödare jag kan men just nu är jag i planeringsstadiet fortfarande :)

Persifone
5

Har kollat runt en del på chowkennlar, och Gurkans är den enda kenneln som endast avlar på hd och ed-fria hundar. Så jag hade inte köpt från någon annan (om det inte är en kennel som kör en parning mellan två fria individer)

SKK's hunddata är det bästa stället att kolla upp sådant. Kolla kombinationer och deras föräldrar, syskon, mor-/farföräldrar osv.

Chowen är en vad jag förstått det, en sjuk ras, så välj kennel med omsorg!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

JodineFritzl
0

Åh, tack för tipset, ska kolla SKK och se om jag hittar nåt. Har dock inte hört att de ska vara sjukare än andra egentligen om man bortser från just HD och ED då. Läste detta på hennes sida ang ED; "Då så stor andel av chowarna har ED i någon form, så är det i dagsläget omöjligt att utesluta alla drabbade hundar ur avel (även om det vore önskvärt) utan att rasen skall drabbas av andra problem, t ex inavel. Uppfödarna har därför prioriterat denna defekt ganska olika" Kommer ju definitivt att fråga hur just den uppfödaren jag väljer har valt att prioritera just det.

Persifone
5

Entropion är vanligt inom rasen, hudproblem och korsbandsskador, så jag anser att det är en ganska så sjuk ras.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

russin
0

Börja med att kolla HD och AD bland dom hundar som finns på kennlar som intresserar dig då det är ett problem i rasen.