Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1145 ggr
Liss
0

nu vill jag veta:)

Fick ett samtal från Husse.se (hund,kattmat) och han frågade hur jag tyckte om provet jag fick. Jo ecko gilla de, men bio tipsa mig ju om något mycket billigare och i praktik bättre. Men jag skulle höra av mig om de inte funka me de iaf:)

Till saken, han sa att just de jag hade fått var väldigt bra iaf.Eftersom de är mycket energi i det och jag har en amstaff som är en muskelhög- som alltså behöver mycket.
Då sa jag - Jo men energi har han till tusen iaf
Och då svarade han -Men att äta ett dåligt foder gör att en hund blir ett energiknippe, alltså hoppig osv eftersom han inte får de han behöver. Precis som oss när vi inte får i oss tillräkligt så blir vi stirriga. Så alltså är de bättre att käka mat med mycket energi för då blir hunden lungare. (jag är dålig på att förklara, är säkert inte på pricken så.. men ungefär)

Är de sant? för jag har alltid trott att energi maten ska man ge till hundar som faktist gör av med mycket energi.. alltså dom får mer energi av maten och måste aktiveras ännu mer/där efter.

hur är de egentligen?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

puuuutt

Lotta
0

OOOOO may goooood vad gullig han var där Räcka ut tungan

Men jag kan tyvärr inte hjälpa dig, det kommer nog in någon som kan snart =)

Liss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha.. YES oooh myyy gaaad!:P
en till*:P

hoppas någon KAN svara på de, för jag är verkligen intresserad.. fattar ni ens frågan?:O Jag menar, annar ger ju jag ecko helt fel foder hela tiden då.. om de ärsom han säger.. att han ska ha energi fast han inte förbrukar jätte mycket.. eller aa.. usch jag kan verkligen inte förklara

Molla
0

Jag har en kompis som har en am staff /schäfer. Han har mycket kännslig mage, ofta diarreér. Är det nåt du har märkt på din? Han får iaf det dyraste fodret och är fortfarande helvild!!! =D

Karmatarerskanise
0

Jag har alltid trott att energi foder är för dem som förbrukar mkt engergi. Men jag vet ju inte ;)

Liss
0

Ja de trodde jag med, energifoder= mycket energi att förbruka.. men enligt honom då, energifoder= blir av med energin eftersom han får de han behöver och blir lugnare?.. hum

Karmatarerskanise
0

Vi drivker ju energidryck för att få mer energi… men kanske inte e samma sak hehe

Liss
0

Molla: jag tror inte de är rasbetingat, men ecko har väldigt dålig mage överlag jaa.. så fort han får i sig nått annat än maten han äter (tex kattmat hos mamma, blötmat till Luffe, äpple osv) Men annars tror jag nog din väns vovves mage är dålig pågrund av fodret kanske.. han kanske inte tål de eller tar åt sig de ordentligt?
Man behöver inte de dyraste fodret för att de ska vara bäst

Molla
0

#8 Fodret är utprovat på honom av veterinär, kostar typ 500:- säcken. Har varit många turer med hans mage. Men men…kanske bara en mage av måndagsexemplar. Flört

Är glad att min tös har en buk av läder, hon kan äta allt!

Lotta
0

Jag vet att förr sa dom ju att hade man en hund som jobbade mycket skulle ha energifoder, det tycker ju jag låter mest logiskt.

Karmatarerskanise
0

Ja för i energi foder inehåller mer ämnen som hunden förbrukar då den är mer aktiv.

gejsa
0

När man  har häst så gör man ju foderstater. En kvot ska ligga på 6 om man inte rider så mycket tex. Man delar energi (mj) och (smrp) är protein alltså smältbart råprotein.

Om jag tex ger min häst fel kvot så det blir högt/lågt kanske för lite energi och för lite smrp så bygger ju hästen inte muskler. Den har inget att bygga av. Tar av sitt fett osv. Blir inte så fin i kroppen till sist.

Om man gör tvärtom, ger för mycket mj, energi så kan hästen bli väldigt het. Jobbig att hantera.

Däremot en kvot som ligger jämt på mj och smrp så kan det bygga muskler, mår bra och är lugn för övrigt i hantering och ridning.

Hoppas du förstår hur jag menar. Men det är ju i stort sett samma sak med hundars mat. Dom kan ha överenergi pga fel foderstat också. En del blir tjocka och/eller för lugna osv.

Liss
0

ahaa.. jaa de var ju så han menade gejsa!! Så för att ecko är ett muskelknippe borde han ha energi då? för att bygga muskler.. och eftersom han redan har överenergi blir han bättre av energifoder? eller

lill-jarven
0

Energifoder ges till hundar som jobbar hårt (t.ex. slädhundar) alt. hundar som gör sig av med så mycket energi i vardagen att den inte håller vikten. Jag matar t.ex. Joxa med ett sk energifoder eftersom hon så lätt går ner i vikt annars. Det är mer fett i det fodret helt enkelt.

gejsa
0

Jag vet inte riktigt hur mycket din hund behöver. Är dålig på hundfoderstater. *skäms*

Är ju vädligt petig med mina hästars. Men han är iaf inte ute och cyklar om man säger så. Han vet nog isf vad du behöver ge till din vovve. Det kan ju vara värt ett försök. *ler*

Liss
0

Jo, men nu har jag ju redan beställt från ett annat ställe.. och jag tog normal. Ecko är ju ung och rör sig mycket, kanske han borde haft energi iaf. Annars kanske han blir skinny!.. men får se hur de funkar me de här fodret nu.

De jag beställde stog de normal, energi, extra energi. och där var extra energi för slädhundar..

Kristina-
0

Klart att "Husse" vill sälja foder till dig. Det är ju det dom lever på. Försäljare brukar vara väldigt bra på att prata för sin vara och att den är bäst osv. Är din hund pigg och glad och mår bra, så fortsätt du med den mat du har.

lill-jarven
0

#16 Samtidigt ska han ju inte växa för fort heller, vilket de kan göra av för kraftigt foder. Blir nog bra det där, märker du att han blir för tunn är det bara att beställa "energi" som nästa säck :)

gejsa
0

Jag har lärt mig att om en hund får dåligt foder så skiter den mer än vanligt. Alltså det går bara rätt igenom kroppen.

Pröva det andra fodret ett tag så får du se om du ser någon skillnad.

Liss
0

japp, de ska jag göra..får hoppas på att de är bra:) se om de blir någon skillnad på honom..och om även dom röda utslagen bredvid snoppen försvinner

kerstinjoh
0

Det kallas försäljningssnack!Skrattande

Verra
0

Ang. #4, #8 & #9.

Amstaff, pitbull och bullterrier (bland eller renrasig) har efter mina erfarenheter lättare att få foder allergi..

Vi har ju haft många jourhundar i de raserna och iaf 8 av 10 har varit mer eller mindre känsliga.

Men det brukar fungera bra med lamm och ris foder.. Och det behöver ju inte alls vara av den dyraste sorten..

På min egna bullterrier/amstaff kör vi barf, vilket är allra bäst!

lena1
0

lis, det var en väldigt konstig vet måste jag säga, om du har en hund som ligger i hårdträning så ska den ha ett energirikt foder,en medelmåtta aktiverad hund ska ha ett foder som är lagom för det.Hunden får ju annars överskottsenergi som den inte kan göra sig kvitt, om man inte ligger i träning flera ggr i veckan.

Ett lagom foder är bäst om du inte tränar hunden flera ggr i veckan…..