tar rovfåglar hundar?
nästa år ska vi förmodligen skaffa en sheltie, och första gången vi har en liten hund, och nu undrar jag:
hur stor är risken att en rovfågel skulle försöka ta hunden om hunden är ute på gården själv?
menar nu inte örnar, det har vi inga här, men hökar, vråkar? skulle de kunna försöka sig på att ta en hund?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Har hört talas om det. Lämna inte en liten hund utan uppsikt!
Jag vet inte med andra rovfåglar, men glador ska du passa dig för. Min hund (belgisk vallhund) kommer från en kennel där det bor glador. Hon kan inte ha sina valpar ute obevakade, för det har hänt att dom har tagit valpar. 😮
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
bra, tack, då ska jag vara försiktig :) tur att vi bara har några enstaka rovfåglar här, om vi ens har någon xD vi har haft men nu var längesedan jag hört/sätt någon :)
#2 nej, glador har vi inga här :) usch vad jobbigt att de tar valpar!
Jag har visserligen robusta hundar, men den minsta väger bara 5 kilo och mitt hjärta hoppade ett extraslag för några veckor sedan när en havsörn kom flygande ca 8 meter över huvudet på oss. Kvickt in med hunden 😮
Små valpar och små hundar ska man ha noga uppsikt på, för örn mfl kan ta hundar upp till åtminstone foxterriers storlek, även om mindre hundar är vanligare.
#4 usch! skulle fått panik om en så stor fågel flög så nära! får panik bara av fiskmåsarna :/
knappt att jag vågar släppa ut Golden killen på baksidan nu. och han bor med pappa inne i stan :P
På den tiden jag hade jordbruk med mjölkkor, finullsfår samt hundar + katter så hade jag sådan tur att en fiskgjuse hade sitt bo ganska nära våra djur. Hade även en hel del fjäderfä. Andra var inte så lyckligt lottade, många blev av med sina djur trots nät/tak över fjäderfänas gårdar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 jobbigt att de kom in när det var tak över :/
Min mammas huskies var valpar så hade hon jobbigt med att de hade en havsörn som med jämna mellanrum flög över deras gård och dom är stora nog att ta en valp. Så hon tyckte det var hemsk obehagligt när hon hade valpen lös och öronen satt och spanade.
Ett hem utan en hund är inget hem
Jag har hört att rovfåglar försökt tagit hundar, då främst mindre hundar och valpar. Med stora hundar är det nog ingen fara. Med stora hundar menar jag typ sheltie och större. Dock skulle jag, om jag bodde i ett rovfågeltätt område, inte ha valpar eller småhundar ute utan uppsikt. Fast förresten, jag glömde att jag har en Jack Russell. En rovfågel skulle bara våga komma nära… Skämt åsido ;)
-Bättre ökänd än okänd
vi har som tur inga örnar här och endast någon enstaka mindre rovfågel, som vråk/hök.
Korpar tar inte vuxna hundar heller va? valpar kanske de kan ta(yngre/mindre valpar) men vuxna hundar tar de väl inte?
Korpar har vi mer av, mamma såg(iof 2 år sedan) en hel flock med Korpar på säkert minst 15 individer… de brukar väl bara leva i par.. fast de kanske hade hittat nåt gått att äta där
http://www.expressen.se/nyheter/kungsorn-attackerade-hund/
http://www.expressen.se/nyheter/han-strop-ornen-for-att-radda-sin-hund/
http://www.jaktojagare.se/tax-dodad-av-orn-i-norge
http://www.atl.nu/lantbruk/orn-dodade-jagande-tax
Tror dock att detta är väldigt ovanligt och det är nog inget man ska gå runt och oroa sig över.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#11 usch vad hemskt! tur att jag inte har örnar här!
Den örnen som försökte ta en labrador måste ha varit fasligt hungrig 😮 Borde ha varit för stor risk för pippin att ge sig på en så stor hund tycker man.
Ingen fågel, men räven tog min hund.
Finns folk som stjäl hundar från gårdar och en hund kan lätt få för sig att smita om det luktar löptik eller nåt annat smaskens så håll koll.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#15 vi har inhägnad gård, och finns inga tikar i närheten förutom en som är kastrerad :) sedan har vi en storpudel som skäller så fort en bil kör på vägen 50 bort… *suck*
tänker ju inte lämna den ensam så länge, eller ens ute själv och ingen är hemma, hunden kommer bara få vara ute om någon är hemma ;) och har vi den ute så är altandörren öppen, och som sagt har vi en larmande hund som skäller så fort något händer ;)
men visst ska man vara försiktig!
Korpar "tar" väl inte djur alls? De har ju inte de långa, greppande klorna som egentliga rovfåglar har, korpar tänker jag mer på som asätare.
Ja stora rovfåglar som örnar kan ta hundar. De orkar ofta inte lyfta med bytet men de har enorma klor som när de slår ner på en liten hund redan har krossat alla inre organ så hunden dör oavsett.
Jag är rädd för att en örn ska ta min hund när vi släpper honom på jakt. Kollar om det synts några örnar i området innan å så.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag tror inte att en rovfågel skulle få för sig att ta en hund, men de första veckorna är det nog bra att hålla ett extra öga på hunden.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Min pappas kompis blandras blev tagen av rovfågel, dock flög fågeln bara iväg en bit för att sedan släppa den. Troligen för att den märkte att det inte var någon hare:( Hunden vägde ganska mycket ca 7 kg. Fågeln orkade inte lyfta den särskilt långt dock.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Korpar kan ge sig på hundvalpar och småhundar. De ger sig också ofta på nyfödda lammungar som de då ofta hackar sönder ögonen på .
Större måsar kan också angripa småhundar/valpar.
Mård, mink och räv (och varg o lo) kan angripa t.ex harar, sjö- och hönsfåglar, de kan också skada småhundar.
usch, men som sagt, tur att jag inte har några örnar här!
måsar har vi sällan här också :)
ormvråk är det vi har/haft här, men mamma tvivlar på att den är kvar här(ingen har sätt någon på länge här nu). och ormvråkar är ganska små va? de tar inte en sheltie?
Vet inte om jag skulle klassa den som liten direkt, stor är den väl inte heller men liten njae ^^
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ormvr%C3%A5k
Tror inte att den tar en fullvuxen sheltie men en valp är ju betydligt mindre så ja svårt att säga.
Rovfåglar tar lätt en lite mindre hund. Har hört talas om olika händelser och här är en kortfattad från en utav mammas väninnor.
Dom hade lämnat sin Bichon Frisé i trädgården i lina i trädgården. Nästa gång dom kollade till hunden så hade en rovfågel tagit hunden och försökte flyga iväg med den. Men eftersom hunden statt fast i lina så kom den ingen vart. Hunden var chockad och gav inte ifrån sig ett ljud. Dom började dra in hunden som vägde ca 6-7kg och när hunden var tillräckligt nära dom så släpper fågeln. Hunden klarar sig men alla är riktigt chockade!
#23 nä, har aldrig sätt någon så vet inte hur stora dom är ;)
#24 :( usch vad hemskt!
Ormvråkar är ungefär av hönsstorlek och har kraftiga näbb och kraftiga klor/fötter. De kan knappast flyga iväg så långt ens med en liten hund men däremot göra den mkt illa! Det ska dock mycket till (extrem svältsituation eller en pytteliten valp på villovägar) innan en vråk anfaller en hund.
Jag skulle kolla med eventuella hönsägare i grannskapet vad de har för rovdjur i området, de som är orädda nog att ta sig till hönsgårdar är också ofta orädda nog att anfalla ensamma småhundar i en trädgård.
Jag har vart med om råkor som tagit kattunge jag har även sett rovfågel dyka ner o ta hare och rävunge så jag hade inte vågat ha hundarna lösa utan att man är med. Det är mer än fåglar man ska passa sig för även rävar kan ta valpar.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/739801-chihuahuan-lilleman-blev-uppaten-av-kungsorn
#26 vi har höns på gården med :) än så långe har det inte dykt upp någon. finns nog 3 gårdar till här som har höns.
har inte hört något från dom att de blivit angripna av rovfåglar ännu. här där jag bor känner typ alla varandra, och nyheter sprider sig snabbt genom gårdarna ;) nyheterna kan vara från att någons fisk dött(inte bokstavligen fisk då kanske men typ möss, burfågel) till att en ska flytta/någon dött :P
Ovanligt att rovfåglar tar tamdjur. Finns ju dock bevisat att kungsörn (?) tagit ren, så försiktig bör man vara.
De kan dock ej flyga iväg med för tunga byten, såklart.
Men man ska inte underskatta dess klor.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund