Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1255 ggr
[Majbot]
0

Ensamträning/separationsångest

Vill kanske skriva av mig lite men få tips och råd också :)

Min lilla jackis Teemo är för tillfället 10 månader och han är rumsren och klarar av att vara ensam längre perioder, när vi är hemma. Dock har han separationsångest hemma hos min pojkvän.

(Finns andra hundar i huset som är ganska högljudda på nedervåningen, om det kan vara relevant…?) 

Ganska länge har jag ensamtränat honom från början och han har då fått vara på toaletten eftersom det är en mindre yta och jag har märkt på honom att han inte klarar av större ytor då jag tränade honom hemma. Har tränat med honom ända sedan han var liten, men han slappnar verkligen aldrig av riktigt när han är själv hemma hos min pojkvän och vi är och tränar/jag är i skolan.

Av desperation lät jag honom idag vara i sin bur när vi gymma med ett ben, jag satte också min laptop framför buren + satte igång youtubevideor så han skulle höra människoröster. Till min stora förvåning SOV han under de 2 timmar han var ensam(är medveten om att det är olagligt med bur men han älskar verkligen den buren så varför inte tänkte jag…).

Då han har fått vara på toan istället tidigare skäller och ylar han konstant enligt min pojkväns mamma som för närvarande är sjukskriven. I perioder är han tyst. Han springer fram och tillbaka i rummet och gräver på dörren. 

Känns jättetråkigt att han får en sådan separationsångest just hemma hos min pojkvän och jag kommer definitivt inte ge upp för jag önskar att han ska kunna slappna av även när jag är hos killen eftersom jag brukar vara här på helgerna. Så tro inte att jag ska låsa in honom bakom galler och bryta lagen osv… Blev bara så förvånad att han sov hela tiden.  

Någon som känner igen sig? :L Detta måste väl vara något som försvinner, så länge jag härdar ut och fortsätter med träningen?

[Majbot]
0

(Hjälper inte att ställa buren på toan för han springer ändå runt även om han har alternativet)

[Becka889]
1

Brukar han vara på toaletten övh.taget när ni är hemma hos din pojkvän eller är det bara när ni ska gå? Isf så har det antagligen att göra med att han förknippar toaletten med att ni ska lämna honom istället för en mysig plats att ta det lugnt på, buren tycker han är mysig antagligen och därför gick det bra att lämna honom i den.

[Majbot]
0

Nejdå han går in där annars med när vi är hemma.

Kaiserin
1

Har samma problem med min hund på 7 månader. Han kan vara ensam på jobbet och hemma hos andra, men absolut inte hemma hos oss. Riktigt frustrerande, för han sätter igång och gnäller redan innan jag har gått. Jag har inte gjort något annorlunda i träningen här hemma gentemot andra ställen, så det verkar vara något han fått för sig. 

Har tyvärr inga råd annat än att fortsätta träna… men följer tråden och hoppas någon annan kommer med bra råd. :)

[Majbot]
0

Läste i någon liknande tråd där ägaren lät sin hund ha tillgång till ett rum, men satte koppel på så att hunden hade några meter att gå på. Det hjälpte hennes hund till att inte stressa(den var precis som Teemo, dvs kunde inte hantera större ytor själv) så jag tänkte testa det någon dag med något billigt koppel ifall att han skulle få för sig att tugga på det :)

[Becka889]
0

Ojdå.. vill varna för det där med att lämna hunden ensam och kopplad! Kan vara livsfarligt om hunden trasslar in sig eller fastnar med halsband någonstans, vet tyvärr väldigt många hundar, som enbart lämnats med halsband obevakade hemma, som avlidit på detta vis!

Littlem
0

Märkte klar skillnad på min hund med separationsångest. När han var hemma hos mig där det fanns en hund med separationsångest i lägenheten ovanför (hon finns inte längre) så fick han panik när han var ensam hemma (hon började ofta skälla o yla i panik vilket "smittade".

När han var ensam hos andra där det var lugnt eller tillsammans med annan hund har det gått jättebra.

[Majbot]
0

#6 Har alltid halsband på Teemo med adresstagg om han mot förmodan skulle lyckas rymma. Om där bara är tomma väggar och leksaker/hundsäng på golvet så kan ju inte hunden råka hänga sig…?

Man får ju självklart säkerställa att hunden inte kan fastna i något.

#7 Han har även varit själv hemma hos min pappa och då är han hur lugn som helst! Det är bara hemma hos min pojkvän han blir så stressad(om man han själv i ett rum) och jag misstänker att det har med de andra hundarna i huset att göra. Eftersom de är spända/vaktar huset och skäller för minsta lilla.