Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1162 ggr
Ellensandahl
0

Ställa en pudel?

Hej! Jag är en riktig agility människa men eftersom jag har en Pudel med riktig bra stamtavla så har jag börjat nosa lite på utställningar. Hur funkar dom? Hur står en Pudel korrekt? Vart ska jag börja i min träning? Min mellanpudelhane har precis fyllt två år!

[Teddies matte]
0

Kontakta din uppfödare för hjälp och anmäl er till ringträningar.

fellfrosch
0

Om jag var du så skulle jag nog börja med att kontakta min uppfödare 🙂 hon/han kan säkert hjälpa dig jättemycket!

Thaisilk
0

Ta reda på var det finns någon utställning dit du kan åka och titta på pudlarna. På utställning ska de vara klippta i någon av de frisyrer som beskrivs i standarden. En variant av  lite längre variant av "lammklippning"  som kallas Toilette Modern (förr Toilette-60) med rund mössa, lång päls på öronen, lite på kroppen och en del benhår är också en godkänd utställningsfrisyr och det tar inte så lång tid att få tillräckligt mycket päls för att få till den frisyren på en mindre Pudel. Nästan inga domare vet riktigt hur den frillan ska se ut för att vara helt korrekt så de brukar släppa igenom lite allt möjligt med mössa och benhår. :-)

[Forest]
0

Inne på Pudel.ifokus har vi en del tips om både frisyrer och saker runt utställning :) 

Som andra säger så kan man få en massa tips av sin uppfödare och även hjälp vad man ska träna på inför utställning. Att visa hunden på inof eller klubbutställning kan vara bra att börja med som träning och även få ett omdöme för att sen känna var utställning något som var roligt :)