Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1368 ggr
Turast
0

Tips på uttröttande aktiviteter?

Hej! Jag har lite idetorka.. Min collie på 8 månader tycker jag är tråkig, men just nu har jag verkligen NOLL ideer :( Vi brukar dra och så och så tränar vi mentalträning och kropskontroll, men det är det att han ALDRIG blir trött 😂 det är bara mer,mer mer!! (jag vet att man inte ska aktivera för mycket för det kan bilda stress men han behöver mer) 

Jag har tänkt gå lite kurser i sommar, spår bland annat. Men hur kan jag lägga egna spår? vad ska jag använda som "lukt" osv? 

ge mig massor av tips på uttröttande och roliga aktiviteter 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Teddies matte]
2

Börja spåra redan, t.ex. personspår kan du enkelt göra själv. Trampa upp ett spår, riktigt i början kan du lägga godis i varje fotsteg för att sedan minska på godiset vartefter. Vartefter gör du det svårare, med böjar och varierande terräng. Ha något som du kan märka ut banan med så du kommer ihåg var du gått.

Turast
0

#1 tack! ska jag göra ett helt rakt i början?

Sugar Mist
0

Sök/Upplet blev min förra aussie rätt trött utav.

-

Turast
0

#3 hur börjar man det? :) Jag har ingen just nu som jag kan träna med

[Teddies matte]
0

#2 Ja, det är enklast att börja med.

Turast
0

#5 tack! vi får gå upp i skogen innan det blir för mörkt och lägga ett spår :) Hur långt spår bör jag börja med?

Sugar Mist
1

Jag började med att platsa Opsis/binda fast honom medan jag slängde ut hans favoritleksak i skogen, skickade ut honom och belönade massor när han kom in med leksaken igen. I slutet kunde jag lägga leksaken i ett invallat område och hämta hunden och skicka ut honom. Här har du en video på när vi körde det för allra sista gången. http://instagram.com/p/h8GnEAK79J/

-

[Teddies matte]
0

#6 Börja med en längd som du tycker/tror är lagom för din hund, gör det inte för svårt i början. Hundar är olika, en del behöver väldigt korta och lätta i början, medan andra direkt spårar som de aldrig gjort annat.

Turast
0

#7 tack! Han älskar ju att bära saker så det tycker han nog är kul :) 

Vad fin Opsis var, jätteduktig :)

Turast
0

#8 Okej tack igen :)

Rafflan
1

Träna passivitet? man måste inte träna massor, tränar man mycket med dem som unga är risken stor att hunden KRÄVE väldigt mycket som vuxen också :)

Turast
0

#11 passivitet tränar vi ofta :) att han kommer kräva mycket som vuxen vill jag då vi ska tävla och träna både i lydnad, agility och freestyle (och träna spår eller sök) så det är det ingen fara med, och jag överaktiverar honom absolut inte det vet jag :) 

Förra veckan miljö och passivitetstränade vi ex på flygplatsen :) Han va grymt duktig!

Tanjis
0

Jag lät mina hindar spåra upp korvar. Men dom vart inte trötta av det inte och dom hittade korvarna väldigt snabbt… kanske gjorde det för lätt för dom

Rafflan
0

#12 dock är inte agility eller freestyle så mentalt jobbigt, lydnad kräver lite mer men inte som tex bruks eller spår, så lägg gärna "ribban" på den nivå du vill köra på och passivitets träna mycket.

Aristarcos
0

Micro spår, att hitta små saker på en liten del av gräsmattan tex tygbitar osv…dock får inte vovven älska att äta upp små saker ;)

Turast
0

#13 han får dock inte äta korv, men andra saker kan han få spåra upp :) tack för tipset #14 ska spåra eller träna sök på träningsnivå, och jag tycker att freestyle är rätt mentalt? Speciellt när man lär in ett helt program.. men men kanske bara är jag. För han blir rätt trött när vi tränar in ett nytt trick passivitet är det ingen fara med? Jag passivitetstränar ofta och vet hur jag ska göra det, det va inte det jag frågade om :) #15 ska pröva det någon dag :)

[Tess86]
0

Nu är han ju så ung ännu, men när han är äldre skulle jag lägga till hård fysiskt träning några gånger i veckan också, som komplement till den mentala träningen. Många som tränar mycket mentalt med sin hund glömmer bort att hundar måste träna fysiskt också för att hålla sig friska och må bra. Det finns ju t.ex. någon konstigt teori om att hundar inte kan bli trötta av fysiskt träning. Jag, som har en jämte och en schäferkorsning, håller inte med. Det gäller bara att träna dem tillräckligt hårt :) 

Visst är ju bl.a. agility också fysisk träning men om man håller på och övar på ett visst moment kanske det inte blir så mycket konditionsträning under ett agilityträningspass.

Turast
0

#17 Ja vi kommer hålla på med drag, har redan introducerat selen för honom och han har fått dra en pulka med ett vedträ i för att känna att han ska dra :) har även köpt en klövjeväska som han har fått ha på sig (tom då) på några promenader för att vänja sig :)

[Tess86]
0

Ja, just det. Drag är ju väldigt fysiskt :) Och klövjeväska är ju också jättebra. Om han gillar drag sen är det jättekul att låta vovvarna hjälpa till och dra en på cykel, det gör jag ofta med mina två, och skidor när det är snö.

Turast
0

#19 Jag han har verkat gilla det även om han inte fått dra riktigt än utan mest gått med tyngd eller vad man nu ska säga haha! Ja att dra cykel senare var ju en bra ide! 
Nästa vinter får han väl dra vedlass från vebon till huset ;)

[Tess86]
0

Mina vovvar älskar att dra cykel eller skidor men är rädda för vagn eller pulka, haha! Men så har vi inte övat så mycket på det heller. Jag försökte dra ved med dem i vinter men de tyckte sådär om den aktiviteten :P

Turast
0

Haha jaså? Jag har fått honom att dra på knasigt underlag så det låter jättemycket och han struntar fullständigt i ljudet och att det åker nåt efter honom ^^ 
Jag har börjat cykla korta sträckor (cyklar en bit, går en bit om vart annat) med honom och han är jätteduktig på att trava bredvid :) men framför vill han inte springa än så vi får se hur det blir med att dra cykel ;)

[Tess86]
1

Mina vill helst också trava bredvid, men de drar ändå. Så jag får variera vilken sida de är på så att det inte bli snedbelastning.