Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5295 ggr
VendelaS
0

Hundgymnasium

Hej! Jag ska söka in till gymnasiet nu i höst. Har såklart redan börjat kolla på gymnasium i den linjen jag vill gå. Jag vill gå naturbruk, inriktning hund för att ev. jobba med hundar i framtiden eller i alla fall djur. Jag vet redan vilken skola jag helst vill gå, ForshagaAkademin. Men måste kolla upp ett andra och även ett tredje val. Undrar om någon här har ett tips. Bor i Göteborg så det får inte vara för långt bort men jag kan tänka mig att bo på internat. Linjen ska alltså ha naturbruk inriktning hund. Har du gått på någon skola du kan rekommendera? Eller känner någon som gått där eller liknande? Så vill jag jättegärna ha tips. Även om du gått på ForshagaAkademin får du gärna säga vad du tycker om skolan. Tack på förhand. /VendelaS

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Frida B
1

Jag rekommenderar varmt August Kobbs gymnasium, som ligger vid skandinavium/ullevi! Där finns det två inriktningar att välja mellan, hund och djurhälsovård. Vi har ettt djurhus där vi har de vanligaste sällskapsdjuren (ej hund och katt dock), och går man hund får man vara halva dagen på ett hunddagis en gång i veckan (i tvåan). Har du några mer frågor så är du välkommen att skicka ett PM :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VendelaS
1

Har skickat ett PM till dig :)

www.lakritsnos.com

VendelaS
0

Tass

www.lakritsnos.com

[ylvisulrik]
0

Örkelljunga har en hundinriktning. Både naturbruk hund och naturvetenskap hund.

VendelaS
0

Den har jag hört talas om! Vad tycker du om skolan? ;)

www.lakritsnos.com

[ylvisulrik]
0

När jag gick där var det sådär. Men nu har dom bytt lärare. Kan varken säga bu eller bä, eftersom jag inte haft dom. Men jag känner som privat och tycker dom är väldigt kompetenta.

VendelaS
0

Tack för svaret. Någon mer som har någon erfarenhet av naturbruk med hundlinjen?

www.lakritsnos.com

Sugar Mist
1

Har sökt in till fif som första, Dingle som andra och August kobbs som tredje. De 2 sista är skolor jag har fattat tycke om, Dingle har jag sett själv och gått där i 2 veckor, och August Kobbs har jag haft en "insider" som berättat om hur det är där *host#1hoat*

-

Frida B
0

#8 hahaha insider 😎😃

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VendelaS
0

Vet att du har sökt in till forshagaakademin då jag pratat med dig tidigare. Men visste inte att det förkortades fif. Hur upplevde du Dingle när du var där? :)

www.lakritsnos.com

eemmaf
1

Stora Segerstad utanför Reftele är jätte fin internatskola. Naturbruks skola med bl.a. Hundinriktning, min syster går där & trivs jätte bra :-)

Med vänliga hälsningar

Emma

VendelaS
0

Tack! Har kollat på den ;)

www.lakritsnos.com

Sugar Mist
1

Dingle är helt okej, inte så mycket promenadvägar och VÄLDIGT små rum. God mat, trevliga lärare men rätt mycket fester och hög musik. Fina planer.

-

VendelaS
0

Okej tack för svaret! Om du har lust får du gärna skicka ett pm med mer info ;)

www.lakritsnos.com

Michaela-N
1

#13 Sen när är fester ett minus? 😃

Jag har hört mycket gott om ForshagaAkademin och var själv lite inne på att söka dit när jag skulle söka gymnasium. Jag tror att du kommer trivas bra där :-)

MelliPirelli
12

#15 När fester prioriteras före hundarna, vilket det tyvärr gör på vissa skolor! 😮

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

VendelaS
2

#16 Håller helt med. Fester får inte prioriteras för hunden.

www.lakritsnos.com

VendelaS
0

Tass. Någon som vet något på gamlebygymnasiet, Ingelstad, himmelstalundsgymnasiet eller stora Segerstad och Värnamo?

www.lakritsnos.com

Sugar Mist
1

#15 Beror ju på vad man prioriterar.

-

VendelaS
0

Puttar upp ihop om att någon vet om något mer hundgymnasium :)

www.lakritsnos.com

[TeamGolden]
3

Jag går på real och trivs jättebra :) Vi får alltid göra roliga saker och allt kretsar kring djur, alla ämnen hör ihop på nått sätt med naturbruk och hund/djurvård :) En dag i veckan är man på hunddagis första året, andra och tredje året får man välja vad man vill t ex pälsvård, fysiocenter osv att praktisera på. En dag i veckan har vi även heldag då vi tränar hund i en jättefräsch lokal, det är ju den bästa dagen såklart! ;) Varje höst och vår får vi en vecka då vi åker ut och t ex åker hundspann i sälen, tränar tjänstehund i Sundsvall osv så det är verkligen en jätterolig skola :)

monstermash
0

#21 - Var ligger Real? :) 

Jag rekommenderar i vanlig ordning inte Dingle. Inte ens personalen på min skola tycker om den skolan eftersom saker tydligen inte fungerar särskilt väl med t.ex samarbeten och sånt. 

Påtal om fester på skolorna…

Jag går på ett internat, här är det fest jätteofta. Vi träffas nästan hela internatet några gånger per termin och super, men varje vecka är det några som sitter och dricker. Hur många som deltar varierar, men i huset jag bor i är det någon som dricker nästan varje kväll. Nu har jag inga problem med att delta, och alla fester är självklart inte i mitt hus. Dessutom krävs stor försiktighet eftersom man blir avstängd omedelbart om man dricker på skolans område och blir påkommen, så det är inte ofta högljutt efter 23. Däremot har jag märkt att det ofta blir skadegörelse och nedskräpning. Folk tänker inte på att plocka upp sina ölburkar, och det finns självklart en stor skaderisk för oss alla om någon full får för sig att gå in till djuren eller försöka starta någon maskin… 

Men ha det i åtanke, ja visst det är roligt med fester. Tionde gången du vaknar av fester - är det roligt då? Man blir utfryst direkt om man går till jouren och berättar vilka som har druckit, och då kan man istället bli väldigt ensam. Sedan är det inte alla som kommer vilja respektera när du ber dem vara tysta heller. Jag har även snackat med folk från Dingle och det är lika mycket fester där, så det är inget unikt för min skola.

VendelaS
0

Tack så mycket för svaren! #21 Vilken real går du på? Den i Göteborg har jag nästan bara hört dåligt om. Men det verkar inte vara den du går på då ni åker hundspann i Sälen? #22 Har hört att många sagt det om Dingle. Vilken skola går du på? (Eller den kanske inte har hundinriktning?)

www.lakritsnos.com

monstermash
0

#23 - Vi har inte hundinriktning nej. :) 

Innan du väljer internat ska du nog tänka över hur du är som person också. Det är roligare att bo på internat när man är lite mer utåtriktad och vågar lära känna folk. De som gnäller är oftast just de tysta som inte vågar lämna sitt rum, klart att de får tråkigt… Är man känslig för ljud och har svåra sömnproblem tycker jag inte heller det är ett alternativ att bo på internat, för det kommer vara högljutt emellan åt.

VendelaS
0

#24 Kommer bli internat då den linjen jag vill gå inte finns i närheten av där jag bor ;)

www.lakritsnos.com

minbebis
0

Någon som vet hur det är med fester i Forshaga? :)

monstermash
0

#24 - Du bor i Göteborg så jo linjen finns utan internat nära dig. ;) Men jag förstår tjusningen i att vilja flytta till internat.

VendelaS
0

#27 Jo, August Kobbs gymnasium finns ju. Men har inte fattat tycke för den skolan alls faktiskt. ;)

www.lakritsnos.com

monstermash
0

#28 - I see. 

Well, du är välkommen att fråga något om du undrar. Jag har ju bott på internat i tre år så jag tror jag kan besvara det mesta, visserligen bara om en skola men erfarenheten bör vara den samma på vilken skola som helst.

VendelaS
0

#29 Tack! Undrar lite, visserligen har ju du ingen hund med dig. Men är det svårt att hinna med allt? Plugg, städ, tvätt, kompisar mm?

www.lakritsnos.com

monstermash
0

#30 - Det beror på hur du prioriterar.

Jag har lagt upp det såhär några dagar i veckan, medans vissa dagar kör jag mer fritt och gör vad jag vill och prioriterar vännerna; 

Efter skolan är det middag direkt, slutar jag däremot några timmar innan middagen så försöker jag plugga lite, alternativt fixar jag med bloggen så jag har det gjort. 

Sedan umgås jag med mina vänner en stund efter maten (röker), och sedan går jag och pluggar. Tar pluggpauser emellanåt för att inte tappa fokus helt. 20:00 lägger jag studierna åt sidan för resten av dagen och fixar det allra sista med bloggen och 20:30 är det kvällsfika, därefter umgås jag med vännerna tills vi ska sova. :) 

Jag städar varje fredag precis innan jag ska lämna internatet, det tar absolut inte lång tid att städa en toalett och ett enkelrum - har man hund som drar in mycket skit i blöta perioder så får man väl dammsuga lite oftare, men det lär inte ta mer än några minuter ändå.

Tvätta gör jag en gång i veckan eller varannan och personligen tycker jag det är smartast att göra torsdagskvällarna så man inte har massa smutstvätt liggandes över helgen. Vi har två tvättmaskiner och sedan är det bara att slänga in det i torktumlaren så man får gå ner två gånger under de två timmar man tvättar. Det kan du likaväl planera in i pluggandet så får du dessutom röra lite på dig. 🙂

Ibland bestämmer man med vänner att man ska ta en långpromenad, åka iväg någonstans, hänga i stallet eller bara umgås några timmar efter middagen, medans man vissa kvällar inte har någon aktivitet alls och kan fokusera på att plugga lite extra. Jag tycker du ska ha åtminstone en dag i veckan då du fokuserar extra mycket på att umgås med dina vänner och bara ha roligt - annars blir det lätt att du inte kommer in i gemenskapen. På min skola pluggar de flesta innan kvällsfikan, så det blir naturligt att vi drar oss ut efteråt och umgås. :) Sedan är jag ju rökare så jag behöver ändå gå ut och röka regelbundet och kan passa på att dra med mig en vän, och så har vi plötsligt haft lite kvalitétid ensamma under några minuter och kan återgå till plugget.

Man vet aldrig hur dagen kommer att se ut helt enkelt. :) Jag skrev med bloggen eftersom jag tänkte att det är bloggen jag får fokusera på istället för ett djur. :)

[TeamGolden]
0

#22 #23 Liljeholmen i stockholm :) Vi kommer åka tåg upp till sälen :)

VendelaS
0

#31 Tack så mycket för ditt långa svar! Självklart beror det på vad man prioriterar ;) #31 Aha okej!

www.lakritsnos.com

VendelaS
0

Menade min sista kommentar till#32

www.lakritsnos.com

monstermash
0

#34 - Ingen fara! Bara roligt när ens kunskap kan delas med andra så bara säg till om du undrar något mer! :) Jag hade gärna gått hundlinje, vi får dock ta med oss hundarna på våra hundlektioner åtminstone… :)

Nästan alla skolor har aktiviteter också. Jag kan tänka mig att ni med hundar dessutom träffas och gör hundaktiviteter och tränar, tar långpromenader tillsammans osv! På min skola har vi bandykvällar, möjlighet att testa olika träningsgrenar och har bla haft självförsvarskväll som man kunde anmäla sig till. Dessutom bak/matlagningskvällar och målarkvällar, mekarkväll osv. :) Så man behöver iallafall inte oroa sig för att inte ha något att göra, det finns en del valmöjligheter. :)

VendelaS
0

#35 Låter toppen! :)

www.lakritsnos.com

Summerdogs
0

Jag går första året på Dingle naturbrulsgymnasium! Kan lätt säga att det är den absolut bästa skolan jag har gått på. Jag bor på internatet och jag och alla mina vänner blir liksom "neej redan helg måste vi åka" på fredagen. Otroligt bra lärare, fräscha lokaler, mycket bra planer att träna på och allmänt underbart folk som går på skolan. Det där med fester förekommer utanför skolan hos privatpersoner i Dingle området men man avgör ju själv om man vill gå på sånt eller inte. Det är iaf inget som stör kring skolan. Jag upplever det inte som om att det är mycket sånt. Jag personligen avstår från sånt så det beror ju på i vilka kretsar man hänger med på. Om man ska gå på Dingle så är nog det roligaste som finns internatet! Alla vänner man hittar är verkligen för min del vänner för livet. Eftersom det är på landet så finns det många härliga vägar ute i skogen som man kan promenera :) Om det är något mer du undrar så fråga gärna! Men tycker verkligen att Dingle är en skola att satsa på! :)

[Neoverona]
3

Jag skulle gått på Forshaga som jag fortfarande vill gå på, men trodde då inte att hunden skulle klara av testet och så fick jag inte heller.. ;) Började på Realgymnasiet i Göteborg, och slutade efter några dagar. Skit skola helt enkelt enligt mig.

VendelaS
0

#37 Tack för svaret! #38 Har också hört dåligt om real i Göteborg.Vilken skola bytte du till efter real? :)

www.lakritsnos.com

Frida B
0

#38 varför tycker du det är en skitskola? :) *nyfiken*

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Neoverona]
0

#39 Var hemma med valpen i 6 månader och började sedan på Beda Hallbergsgymnasium och startade upp det, tyvärr bara samhällsprogrammet :) Skulle egentligen inte börja igen, men kommun nästan tvingade mig. Hade tänt söka till Forshaga i år, men ekonomin finns inte och två hundar :) #40 De satte ihop 4 klasser/inriktningar i en hel klass så det blev över 40 elever som inte fick plats i klassrummet och ingen kunde hantera det :) Väldigt luddig skola enligt mig..

Frida B
0

#41 oj! Skumt :s

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VendelaS
0

#41 Vad synd att det ska hänga på pengarna. Såklart vill du ju ha båda dina hundar med dig. Du har inte funderat på någon annan skola?

www.lakritsnos.com

Luckysoul
1

Jag går på Stora Segerstad inriktning hund =)

Bra skola överlag. Väldigt seriösa, har många hundlärare. Vissa mer kunniga än andra. Du får ha med hunden varje dag på skolan (bor du på skolan så har du den med dig hela veckan) 

Hundarna får var i hundstallet när de inte används i undervisning. Hundstallet består av både en inne och utedel med hundlucka emellan =) Bra promenadstigar och mycket skog. Hela skolan är omringad av skog och allt du ser från skolan är skolans mark, vilket betyder att du får lov att gå där med hunden =)

Om du tävlar aktivt med dina hundar får du lov att ha med 2 stycken =)

Många hundlektioner med bra saker att lära sig, lärarna ger en tusen olika tips och har alltid något extra i rockärmen. De är inte alls enformiga och kantiga utan är väldigt flexibla och uppmuntrande. Tex. vill du inte träna med klicker, behöver du inte göra det (de vill dock att man gör det men man är inte tvingad =) )

Internaten är överlag bra =) Det jag bor på är bäst av alla (då det är det finaste och nyaste) Här på detta internatet är ytterdörrarna låsta vilket gör att elever som inte bor på detta internatet inte kommer in =)

Maten är sådär. ganska enformig, men man kan få dem att ändra sig om man kommer med tips på vad man vill ha för mat =)

Lärarna är överlag bra, där är säkert någon kass, men det är där ju överallt. Eleverna är väl de värst då de aldrig håller tyst på lektionerna.

[Neoverona]
1

#43 Forshaga eller inte alls, då jag redan läst så många kurser i både årskurs 1 & 2. Alltid ska det vara något ;)

VendelaS
0

#45 Va synd! #44 Tack för ditt svar! :)

www.lakritsnos.com

Summerdogs
0

Väääälj Dingle ;) Har 98 redan sökt in till gymnasiet?

nadilda
0

#47 Japp, ansökningen skulle vart inne senast den femtonde 🙂

CelsiusT
0

Jag har inte läst hela tråden nu men vill ge ett varningens finger för ForshagaAkademin. Har själv gått där och ärligt talat så vet inte jag någon som har kunnat gå vidare och bli något inom hund. Och även om du vill bli något annat så saknas det kurser. Arbetslösheten efter den skolans utbildningar är väldigt hög!

Hundarna mådde otroligt dåligt, många hundar fick magkatarr och det blev vardag att hundarna spydde lite titt som tätt (mest troligt pga stressen). Skulle aldrig tillåta att min hund sätter sin fot på den skolan igen. Hundarna lämnas ensamma ca 6-8h/dag (tänk på att lagen säger max 6h), visserligen med en kort stressad rastning utanför mitt på dagen (vilket resulterar i att hundarna skäller och går upp i varv, den där rastning gör mer skada än nytta). När man var på klassresa kunde hundarna bo i hundstallet från 4 på morgonen till 23 på kvällen, och kompisar från andra klasser fick då sköta rastningen av hundarna, som i övrigt var ensamma i stallet. I övrigt sitter dom ensamma i sina rastgårdar hela skoldagen (i rastgårdar där innertemperaturen är ca 14-16grader på vintern vilket är extremt lågt för våra annars innehundar). Första terminen fick man ha med sig sin hund mycket och dom pratade om hur viktigt det var att träna hundarna på att fungera i klassrummet. Men redan andra terminen skar man ner på tiden ihop med hunden, även hundlektionerna blev färre och färre. 

Jag flyttade tidigt till privat boende, för att kunna lämna hunden hemma och på så sätt slippa hundstallet. 

Vill poängtera att det är INTE okej att lämna en hund ensam så mycket och under dom förhållanden som sker på den skolan. Eleverna lär sig vansinneshantering av hundar. 

Däremot så har jag hört mycket gott om Dingle.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Summerdogs
0

#49 Men herregud! Helt skandalöst att det får lov att vara så! :(

123fyra
1

Min syster har gått på dingle, några år sen nu men hon trivdes! Och har en kompis som gick där fast slutade efter några månader. men hon trivdes också! Har själv sökt dit i år :)

Summerdogs
0

#51 Då kanske vi ses :) Vilken linje sökte du in på? :)

123fyra
0

#52 Hund , du? :)

Summerdogs
0

#53 Går första året på hund! Love it :D

Summerdogs
0

#53 Antar att du ska ha med dig hund? Vad ska du ta med dig i så fall? :) Nyfikeeen

123fyra
0

#55 Jag ska ta med min lapska vallhund, han är just nu 11½ veckor just nu :)

Summerdogs
0

Åå dom är så fina! *-* Då vet jag vem jag ska kolla efter ;)

minbebis
0

#49 är du seriös? :O Jag har bara hört bra om skolan och följer en på instagram som går där och tyckte allting verkade suveränt, men om det är sådär dåligt kanske jag borde ta ett till sabbatsår och leta efter nytt internat med hund. Hade aldrig lämnat min hund sådär länge, speciellt på klassresa. Dingle, är det någon som kan berätta om det då?:)

MelliPirelli
1

Jag går på ForshagaAkademin och ser inte alls de problemet! Hundarna är i stallet ca 3-4 h på förmiddagen och ibland händer det att vi får ta hem dom på lunchen. Annars får dom en promenad på lunchen (vi har längre lunch för att hinna äta och gå mer än bara en "kissrunda") och vara i stallet 3-4 h till.

Temperaturen i stallet är inte alls så låg…

Bloggar om hunderiet 

Summerdogs
0

#58 Läs min lilla text (#37). Rekommendera Dingle :)

minbebis
0

#60 Jo gick igenom alla kommentarer efter jag skrivit, använder alltid mobilen och dom kör någon ny sak på iFokus så kan inte redigera meddelanden :P #59 Klassresor, hur är det under det då? Och hur är det med fester där? :P

minbebis
0

#60 Jo gick igenom alla kommentarer efter jag skrivit, använder alltid mobilen och dom kör någon ny sak på iFokus så kan inte redigera meddelanden :P #59 Klassresor, hur är det under det då? Och hur är det med fester där? :P

MelliPirelli
0

#61 Fester varierar! Just nu inprincip ingenting (efter att förra årets treor tog studenten), förutom de som är över 18 år och kommer in på krogen.

Klassresor har vi inte åkt på mer än studiebesök på Greyhoundpark i Borås, Kolmårdens djurpark (föreläsning), stockholmshundmässa och snart ska skolan åka till Halmstad (?) på skol SM. Men så erbjuder skolan en helg med skidåkning i Trysil för de som är intresserade!

Elever får även följa med på olika evenemang och mässor för att representera skolan tillsammans med sina hundar.

Bloggar om hunderiet 

CelsiusT
0

#58 Jag är helt seriös. Visst är det inte varje skolresa som hade dom tiderna, det var väl extremfallet när vi åkte till Kolmården. Men det var ju låååånga dagar i stallet för hundarna vid varje klassresa och vi gjorde en del utflykter ändå (vilket ju var jättekul). Jag försökte alltid hitta någon som kunde ha min hund hemma istället, hade ju andra kompisar som också hade privata lägenheter.

#59 Vet ju inte hur det är nu såklart. Men när jag gick där fick man absolut inte ha hund ensam i lägenheterna när man var i skolan. Tror det hände någon enstaka gång och såklart när det gick kennelhosta och andra smittsamma sjukdomar, då fick man ha dom hemma. Har inte varit många gånger hundarna fick sitta i stallet så lite. I ÅK3 fick man ha hunden hemma, även om man bodde i skolans lägenheter. Men som sagt, jag flyttade snabbt ut från skolan och bosatte mig i privat lägenhet (vilket helt klart är ett bra alternativ). 

Jo vi hade också längre lunch, men det var sällan man hann med nån längre vända. Och en dag i veckan hade vi så kort så det var panik-kissa hunden och springa. Dessutom stod ju alltid alla hundar och skällde när man kom till stallet på lunchen, för det var ju alltid någon annan som hade varit före och hämtat sin hund varpå alla andra stod och var exalterade över att matte kommer snart. Lika dant när man lämnade så var det väldigt rörigt. Och som du skriver i värsta fall får dom vara i stallet 4+4h. På vår längsta rast så skulle man både hinna äta, rasta hunden och ta sig mellan skola/matsal/hundstall, tror man hade som längst 20-30min till hunden. Anser inte det som lång tid. Och som sagt, det blev så otroligt stressigt i stallet efteråt. Nu är jag utbildad hundpsykolog och jag skäms över vad jag har utsatt min hund för när jag gick där (men man litade ju på kunskapen hos lärarna, vilket var ett stort misstag). Skulle som sagt inte för mitt liv låta min hund sätta sin fot där igen.

Dom kanske har höjt temperaturen? Jag var in till lärarna och klagade på detta varje dag under vintern när jag hade hund i stallet. Läraren sa att det var nyttigast för hundarna (men jag tror bara dom var snåla). Jag var tvungen att ha täcke på min hund och ändå fick hon UVI och jag såg hur hon låg och skakade. Själv satt jag i dunjacka och hackade tänder på hundinlämningen. Går ju an för en välpälsad schäfer, men min tunnhåriga hund som är van att sova under täcket fixade inte det.

CelsiusT
0

#58 Jag upplever också att många talar gott om skolan, jag tror jag själv gjorde det när jag gick där. Man var väldigt upprymd i detta att få gå på ett hundsportsgymnasium och man FICK inte lov att säga något negativt om skolan. Man var väldigt styrd. Man ska tänka på att detta är en friskola, dom tjänar pengar på sina elever, såklart kan dom inte få ett dåligt rykte då skulle ju skolan förlora inkomst. 

Sen var skolan väldigt rolig att gå på, men inte för att skolan eller hundstallet var bra, utan för alla fina vänner man fick och hur otroligt fina minnen man fått av den tiden. Man var som en jättestor familj på skolan, det var verkligen att som att komma hem när man kom dit. Så sett så trivdes man väldigt bra. MEN skolan i sig var inte bra och som sagt, hundstallet och hunddelen av skolan var riktigt hemsk. Hundarna mådde inte bra.

VendelaS
1

#49 När gick du på Forshaga? För de som går där nu verkar tycka det är väldigt bra. I alla fall de som jag haft kontakt med. Jag har även hört en del dåligt om Dingle. Man tycker väl olika och så ändras det väl även lite med åren.

www.lakritsnos.com

[TeamGolden]
3

#49 Fått ungefär samma uppfattning, är småspektiskt till ens hela konceptet med internat med hund. Känns mycket bättre att inte gå internat och därav ha hunden hemma de dagar hunden inte följer med. 
Enligt egna personliga skäl skulle jag aldrig sätta min hund i hundstall sådär, men det är efter anpassning till individen och att just min hund skulle må dåligt av det.

CelsiusT
0

#67 Ja det fanns några hundar som faktiskt trivdes på skolan, det var bruksschäfrar som normalt levde i hundgård. Dom fungerade ganska bra. Men reda i 2an hade även dessa problem med stress (min hund visade ju problem bara efter några månader och hon var inte först ut med problemen). 

Håller med dig om din skepticism mot internat med hundar. Dels den smittospridning som var där. Det gick ju både det ena och det andra, även om det snabbt fångades upp och stoppades så var det ofta epidemier på skolan. Och sedan att låta så unga människor helt få ansvar för en hund bland så många andra hundar och samtidigt som man styrs av lärare som inte alls har empati för just min hund. Sådana saker man utsatte hunden för, att vistas i sådana miljöer med massa folk i samma lägenhet och massa andra hundar (på kvällarna när man hängde hemma hos kompisarna). Det blev slagsmål och det är inte konstigt, väldigt orättvist mot hundarna. Mycket bättre att bo privat, så man kan ha hunden hemma. Än bättre är det att bo hemma hos mamma och pappa i några år till, så man kan gå ut på kvällen medan mamma o pappa passar hunden som exempel.

minbebis
0

Det där låter inte som något för min hund, iallafall det där med att hundarna är exalterade eller vad det heter i hundstallet. Hon är ganska lättstressad av sig i vissa lägen, och då är inte jag där för att hantera det eller ta hand om henne. Som min mamma säger så är det bäst att bilda egen uppfattning själv, men det får mig att tänka eftersom jag antingen ska börja i år eller nästa, och börjar jag nästa och känner att min hund trivs inte - hur sjutton ska jag göra då för nästa år är sista året för mig. När gick du där? :)

Sugar Mist
1

#69 För att få en egen uppfattning kan man skugga en elev under en dag eller praktisera där. Jag funderar på att göra båda två på forshaga, främst praktiken.

-

CelsiusT
0

#70 Det hade vi några som gjorde när vi gick där. Tänk på att man får gå ihop med en första rings elev (mer hundlektioner än 2an o 3an), och dom sätter en att följa med på dom roligaste och bästa lektionerna. Man får en väldigt förskönad bild av skolan. Men säkert en bättre bild än om man bara gör ett besök med rundvisning så som jag gjorde.

minbebis
0

Finns såklart dåligt med alla gymnasium. Mitt förra tyckte jag lät jätte bra, fick urusel hjälp av matteläraren att jag var tvungen att söka hjälp någon annanstans och andra problem (skulle kunna klaga över saker i evigheter om man tillät mig xd) Men absolut, tänker besöka skolan iallafall med min mamma. Pratat med en annan också som gått ur skolan och hon klagade aldrig över skolan, men kanske kan fråga henne om dom sakerna eller om det hon tyckte var negativt :)

joohaannas
0

Stora Segerstad och Värnamo naturbruksgymnasium - inriktning hund. Jag går själv andra året på just den inriktning och jag trivs super!

VendelaS
0

#73 Hur är hundstallet och internatet där?

www.lakritsnos.com

joohaannas
2

#74 nummer #44 har skrivit om det och jag kan inte mer än att hålla med henne! Hundarna är i hundstallet på dagarna (eller är med på lektionerna när det är träning). Det finns två hundstall- ett litet där oftast ettorna har sina hundar, och ett sstort där tvåorna, treorna och vux har sina hundar. De kan vara både inne och ute där, med bara en lucka emellan. Internatet tycker jag är väldigt bra. Jag bor just nu i hög standard (samma som #44) och där är det riktigt fint. Klart att det är stökigt ibland och höga ljud men håller det på finns det nummer till fritidspersonal (som alltid finns där på kvällarna) son lab kan ringa till så brukar de fixa det. Det bästa med skolan, vad jag tycker, är att det är många fina vägar att gå i skogen på långpromenad och att man som elev faktiskt får vara med mer och mer och påverka skolan! Hör gärna av dig om du har fler frågor! & kom gärna och hälsa på =)

VendelaS
0

Tack för svaret! :)

www.lakritsnos.com

Monstertassar
0

Stora segerstad värkar intressant… :) Någon som har något mer att tilllägga om den skolan? Som något mindre bra?

chilli123
0

Jag går på Örkelljunga Utbildningscentrum inriktning hund och ångrar inte en sekund att jag började där. 

Skolans facebook https://www.facebook.com/naturbrukhundorkelljunga?fref=ts

Skolans hemsida!http://www.orkelljunga.se/utbildningscentrum/hund/

Min blogg om mitt hundliv:http://ericashundliv.weebly.com/

Hör av dig om du har någon om du undrar dig :)