Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3691 ggr
[MinIda]
0

Hund gymnasium

Hej, vet att jag har många år kvar i skolan, men jag kan inte låta bli att kolla på hund gymnasium. Har hittat Örkelljunga Hundgymnasium,Hundsportsgymnasium men de är ju i Sverige då. Hittar inga i Finland 😐. Men iallafall. Vet ni några Hund gymnasium där man får ha med en egen hund som inte är gammal. (Ska få föräldrarna övertalade isåfall till en dvärgpudel till mig med så jag hinner ha den cirka 3 månader före. Örkelljunga om jag inte minns helt fel hade att man fick ha en hund som var äldre än 4 månader.

Men iallafall. Om ni hittar/vet några skriv gärna här då. Men är det bara jag eller funkar Örkelljungas nya hemsida inte. Kommer upp ''Sidan är inte öppen'' eller vad det stod.

Men som sagt. Om ni vet skriv gärna här då :). Gärna också får det vara såna som är i Finland.

Pennybus
0

Sätter en tass här

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[TeamGolden]
0

Det är nog ytterst få/inga gymnasium som tar in hundar som är så pass unga som endast 3-4 månader gamla. Anledningen till att man ofta väljer att endast ta in hundar som är över 1 år är för att hunden ska klara av att vara i en box ca 4 h per dag. + att det ska vara en väluppfostrad hund som kan sköta sig. 

Så 1 års ''regeln'' får man nog räkna med, annars finns det ju djur gymnasium där du kan bo hemma med hunden, och ta med dem på speciella hunddagar (oftast 1-2 dagar i veckan) så kommer jag ha det på gymnasiet jag börjar på i höst. Funderade på att gå på Forshaga, internat, men det väger både fördelar och nackdelar, så har man valet att kunna fortsätta bo hemma tror jag det är ganska klokt att ta det, man är oftast inte redo att flytta endast 15-16 år gammal. 🙂

knutteknop
0

De flesta naturbruksgymnasium har väl en hund linje? Jag går hund på nordviksskolan å här får man ta med sin hund vid minst 4månader :) vart i landet bor du?

Myrtorpets Möss och Kaniner

[MinIda]
0

#2 Jo, vet att det är få som har hundar som bara är några månader. Men 1 år är ju ganska vanligt. Det blir ändå att flytta hemifrån för mig. Bor i en stad där det inte finns någonting. Skolor är på cirka 400 km avstånd de jag är intresserad av just nu( men kommer inte ändra mig ;)) De kan också vara längre bort. 

Vad var nackdelarna med forshaga (Bara nyfiken) 🙂

[MinIda]
1

#3 I Finland, i österbotten, i Kristinestad 🙂

linda88
0

Forshaga har inga nackdelar, eller ju en… man saknar de så förbannat mycket trotts att det var flera år sedan man tog studenten ( 2007 ) ;)

[MinIda]
0

#6 Har du gått där 😮

Herreguuuud vad jag blir avis!!, måste man vara geni för att slippa in. Är det svårt ? Tar dom från Finland ?

[TeamGolden]
0

Jag tycker forshaga har många lite sämre punkter tyvärr, t ex som långa intagningspoäng (sträckt sig så lågt så som 75 p) dvs du kan ha inprincip IG/F i alla ämnen förutom 1-2 för att komma in där. 160P är G/E i alla ämnen, då förstår man hur låg ribba de har. 

Finns även lärare som inte alltid är så snälla mot hundarna….🙂

linda88
0

Haha nä jag är inget geni och hade inte haft egen hund innan men jag kände mig välkommen och sög i mig kunskap som en svamp och snart hade jag hittat mitt sett att träna hund.

De tar in elever ifrån hela världen så länge som de klarar av att hänga med i den svenska undervisningen. Vi hade en tjej ifrån Åland i vår klass och i sportfiskeklassen fanns de en kille ifrån Danmark.

[MinIda]
0

#9 Lånade du hund ?🙂

#8 Vad heter skolan där du ska börja studera då ? 🙂

Pennybus
0

Jag själv har planer på Dingle's Naturbruk, där de har hundlinjen.

Har själv praktiserat där och lärarna har god syn på träning och väldigt mycket praktik (:

[MinIda]
0

#11 Får man låna hund, eller är det bara egen hund som gäller. Höga betyg m.m ? 🙂

linda88
0

#8 Beror nog på att hundgymnasium är så vanliga nu för tiden så jag tror intagningspoängen är generellt låga på de flesta utbildningarna. Dessutom fattar jag inte varför personer med G i matte, kemi, fysik, musik, engelsk, samhällskunskap mm skulle vara sämre "hundmänniskor" än de med MVG ( eller hur betygen nu är idag ).

Att lärarna inte är snälla emot hundarna tror jag inte ett dugg på. Det är troligtvis någon som inte hållit med lärarens sett att hålla hund och skitsnacket startade. 

#9 Nej mina föräldrar lät mig skaffa en hund de sommarlovet innan jag skulle börja eftersom jag skulle flytta hemifrån. Dock omplacerade jag den hunden efter ca 9 månader för vi hade ingen kemi och på mitt första gymnasiesommarlov skaffade jag en ny hund. Min engelska springer spaniel Flora som skall fylla 10 år nu i sommar :)

Att flytta hemifrån tidigt ser jag inte som några problem alls. Man har så grymt jävla kul och sammanhållningen blir toppen. Dessutom bor man inte på internat utan i en lägenhet antingen själv eller med 1 eller 2 andra. Visst gör man idiotiska grejer ibland men de är en del av livet och att växa upp o bli en individ.

Pennybus
0

#12 Egen hund som gäller, betygen vet jag inte riktigt, men jag satsar på så höga som möjligt :) Grans hundlinje tror jag man inte ens får ha med sig egen hund förrens första vårterminen, och där använder man sig av försvarsmaktens hundar. Om du vill låna hund kan du ju fråga runt olika ägare i sverige om du får låna hunden till skola :)

[MinIda]
0

#13 Men ska inte ens hund genomgå ett test innan den får ''börja'' vara på skolan. Och ska den inte vara 12 mån enligt deras hemsida ?

Pennybus
0

#15 om du pratade med mig är det hund över 10 månader som gäller och det "testet" hunden ska genomgå är så jäkla slappt, enligt min vän som går där var det bara att gå en bit. Anledningen till 10 månader är att det är agilitylektioner, spår, trim, lydnad m.m. under lektionerna :)

linda88
0

Jo den skall klara ett hanteringstest och vara över 12 månader. Men när jag gick så var de många som hade yngre hundar också och fler än 1… de var inte så superhårt då och vi var duktiga på att "bråka" och krångla hehe. Dessutom kan man ju fixa boende själv. PELI bostäder hyr ut lägenheter som typ är billigare än de skolan hyr som man bor i. O är de egen lägenhet har de ju inget att säga till om :P

[MinIda]
0

Problemet kommer vara att jag inte kommer få en hund här hemma. Mamma och pappa är helt emot det. De tycker de smutsar ner (då vi är en överenlig familj), för mycket jobb då jag enligt dom ändå inte kommer sköta om den vilket jag kommer för brukar sköta om min sköthunds ägares hundar när dom är och reser med allt. Och ja allt som är ''opositivt'' med hund enligt dom 😕

Pennybus
0

#18 DU kanske kan ha med din sköthund till skolan då?:)

[MinIda]
0

#19 Tyvärr inte. Sköthundens ägare är nu gammal och har inte kennel mer. Och hon vill behålla sina hundar som är kvar :(

Det var just en flicka som skulle bli djurvårdare som tog sin sköthund Diva. Men nu vill Sinikka ha kvar sina hundar 😕

linda88
0

Men kan du inte göra som jag då. Jag fick ju inte heller skaffa hund.

[MinIda]
0

#21 Skaffade du sommarlovet den terminen skolan skulle börja, eller ett år före. Förstod inte riktigt 🙂

Skaffade du en hund då, eller valp ?

linda88
0

Jag skaffade hunden ca 2 veckor innan skolan började. Han var då lite äldre en 1 år. När jag sedan skaffade Flora var hon ca 1, 5 år

[MinIda]
0

#23 Tog du från ett omplaceringshem, eller från en uppfödare. Eller bara från en ''vanlig'' familj ? 🙂

linda88
0

Den första hunden var en byracka ifrån blocket. Blandras schäfer/husky. Hade haft 4 hem innan. En riktigt förstörd och stressad hund men jag vara ju bara överlycklig över att "få" en hund så jag var inte alls noga. Ung o dum och okunnig helt enkelt. Kämpade på med honom han han blev bättre och tryggare men kemin hade vi som sakt inte och jag tyckte inte de här med hund var så kul men sen med stöd av lärare o klasskamrater fick jag styrkan att inse att jag aldrig skulle trivas med den hunden. Nästa hund var ja mer noggrann med. Bestämde mig för en engelsk springer spaniel eftersom de verkade ha de egenskaper jag gillar. Hittade en uppfödare nära mitt hem ( bodde ju hemma på sommarloven ) och ringde henne för att få möjligheten att hälsa på hennes hundar för att lära känna rasen mer. Det bara råkade vara så att hon funderat på att omplacera Flora men inte hittat rätt hem åt henne. När jag senare hälsade på hos henne hoppade Flora upp i soffan bredvid mig o tryckte sig emot mig, emot tidigare intresserade hade hon hälsat o så men sen lagt sig vid uppfödarens fötterså vi valde liksom varandra :)

[TeamGolden]
0

Jag ska gå på Real gymnasiet i Stockholm. =)

# 13 Det är väl ingen som påstått att man skulle vara sämre hundmänniska bara för man har låga poäng? Men det är ju så att man ska se upp lite om det är så grovt låga intagnings poäng, de har låga poäng för att de måste öppna upp så alla kan komma in, skulle de sätta en hög ribba skulle ännu mindre komma in säkert. (precis som att alla inte kommer in på franska gymnasiet i stockholm, inklusive mig) 

Klart man inte måste vara MVG barn, men godkänt i alla ämnen ska man allt ha när man går ut grundskolan tycker jag! Real tar in på poäng runt 195P-200P tror jag, det är medel, då behöver man bara sköta sig i skolan, se till att få godkänt, och i ämnena man tycker är lite roligare som t ex musik, hemkunskap osv kan man försöka sig till ett VG/C tycker jag, det var så jag riktade in mig, inte ska man behöva ha mvg/A i alla ämnen, men nog ska man allt ha godkänt i alla ämnen tycker jag, skolan visar sig aningen oseriös genom att ha så långa intagnings poäng!

[MinIda]
0

Hehe, nämnde vad jag hade tänkt till min mamma. Och hon skrattade och sa att hon hoppa jag ändrar mig. Medan jag babblade på. Och nämnde att du linda hade fått en hund två veckor före. Hon sa bara, tror du jag låter en 15 åring åka till sverige själv. Jag sa ja och hon bara skrattade 😃

linda88
0

Tror inte det är många gymnasium som har en gräns. Nu vet jag inte hur de är nu men när jag gick i grundskolan kunde man inte söka vanligt gymnasium om man inte hade minst G i kärnämnena. 

Sen så är de ju som sagt fler alternativ nu. När jag sökte år 2004 hittade jag 2 "hundgymnasium" idag finns de massor. Jag hade lite över 200 poäng och var en av dom som kom in på ordinera plats.

Tycker inte en skola blir oseriös för de väljer att ta in alla som faktiskt har rätt att studera även fast de har sämre betyg.

Jenniferri
0

#8 Vilket år var det du har fått höra om så låga som 75p? Jag frågade Forshaga Akademin för någon månad sen om ungefär hur hög intagnings poäng man behöver för att få komma in på skolan och fick svaret att förra året låg det runt 160-180p, sen så varierar det år från år. Det beror helt enkelt på hur många som söker in till skolan 🤔

// Hannah

[MinIda]
0

#25 Men jag vill ju ha en Pudel då de passar min personlighet och så men, kan jag då kolla hos pudeluppfödare sen då när det är dags om dom har någon att omplacera ? :)

Eller är det bättre att ta från en ''vanlig'' människa om man säger så 🤪

linda88
0

Hehe mina föräldrar tyckte bara de var jävligt skönt att bli av med mig ;)

Är du väldigt barnslig och omogen av dig eller varför tror du inte att din mamma litar på dig och tror på dig? Är det något i ditt beteende eller agerande du kan ändra?

[MinIda]
0

#31 Nej, inte vad jag kan säga. Hon är bara orolig om jag ska flytta som så långt om man säger så. Jag sparar pengar,hjälper till hemma det som jag får göra,håller ton (oftast), är snäll och trevlig. Kommer inte riktigt på något barnsligt här hemma eller omoget 😕🙂

Alexandra-S
0

#8 Jag ska börja mitt tredje år på Forshagaakademin, och jag vill gärna veta vilka lärare som inte är snälla mot sina hundar? Jag har aldrig sett att mina lärare behandlar hundarna fel på två år. Hur "vet" du detta? Blir faktiskt riktigt irriterad när du skriver sådär, så otroligt respektlöst mot dom!!

Och det var väldigt låga intagningspoäng det året jag började på skolan, det är ett par i min klass som till och med hade IG i ett/flera kärnämnen.
Detta beror på att 2011 infördes det en ny gymnasieform, GY11, och många blev tveksamma till skolan då var ganska oklart med vilka kurser man skulle få läsa mm. 2011 blev det ju även klart att man 2014 behöver ha vidareutbildning för att jobba som djurSJUKvårdare, och därmed fick även skolan ändra utbildning till enbart djurvårdare och detta gjorde att många elever struntade i att söka eftersom att dom trodde att man inte blev djurvårdare heller.

Förra året tror jag att det låg på ca 200p, och nu inför i år tror jag det är ännu högre.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[MinIda]
0

#33 När jag ska söka kommer det säkert vara att man ska ha A/MVG i allt >.<

[MinIda]
0

Är det svårt intagningsprov ? 🙂

Alexandra-S
0

#12 & 14 Man får låna lärarnas hundar på lektionstid om man inte har någon egen!

#16 Testet är inget lydnadstest direkt, och det är inte bara att gå lite. Först är det hantering: en lärare känner igenom hunden och tar hunden från föraren och går en sväng. Sedan är det grupp kallas det, hund+förare går igenom en grupp med människor, sedan är det uppbindning och sist hundmöten. Det görs inte för att hunden ska klara av fysisk ansträngning, utan för att se hundens personlighet och om den skulle klara av miljön på skolan.
Sista delen av hanteringtestet är på vårterminen när man gått ett år, då går lärarna och hämtar hunden ur boxen och rastar den (utan föraren i närheten och utan förvarning för föraren). Dom gör det när vi har andra lektioner.

Hunden får inte vara under 12 månader som sagt då en valp förmodligen inte klarar att leva så aktivt som vi gör på skolan. Det kan även leda till stress för en ung hund som inte är mogen och som inte har hittat sig själv.

Alexandra-S
0

#35 Hanteringtestet menar du? 
Nej, inte om du har en hund som är trygg i sig själv och som inte är skygg för människor eller gör utfall/blir stressad av andra hundar. 

Hanteringstestet är till för hundens skull. Det handlar om att se till så att hunden inte befinner sig i en stressande miljö. 
Alla hundar har ju olika stressorer och därför görs testet för att se om hunden skulle må bra på skolan.

[MinIda]
0

Men om man köper en hund cirka 3 veckor före man skall starta i skolan. Får man kontakten med hunden bra, eller blir den mer ''trotsig'' ?

Tack för att ni svarar på mina frågor 🙂

Alexandra-S
0

#38 Det beror ju helt på hur mycket du jobbar på er kontakt och ert samarbete. 
Varför skulle den bli trotsig? Hunden vet ju inte att den börjar på skolan och om ni har tillräckligt bra relation för det, för hunden är det ju precis samma sak att lära känna dig hemma i Finland som på skolan. 

Det är ett par i min klass som mitt i terminen köpt en hund på lördagen och tagit med den till skolan för hanteringstest på måndagen. Det har fungerat för dom, men om jag tycker att det är bra eller inte är en annan sak.

[MinIda]
0

#39 Menade inte som trotsig. Menade mer som blyg, rädd om man säger så. 🙂

meerschweinchen
0

Forslunda gymnasiet i umeå är en riktigt bra skola. Har gått första året där nu och jag stortrivs. De har inte en "ren" hundlinje uten första året får man läsa om andra djur plus hundlektioner. De andra lektionerna är allt ifrån sällskapsdjur, djursjukvård till ladugårdsdjur. Och det mesta vi gör är praktiskt som t.ex. om vi ska ha en lektion om kalvar går vi ut till ladugården till kalvarna.

Sedan andra året väljer man en "inriktning" inom djur som man läser första året. Man kan välja mellan sällskapsdjur/djurparksdjur, djursjukvård och hund.

På skolan finns det hundboxar som man kan ha sin hund i under dagarna. Det finns även ett elevhem på skolan där jag bor och där får ma ha med sig sin hund. Om man inte har en egen hund så får man låna någon av läraranas hundar under hundlektionerna.

Kan säga att jag tycker forslunda är en riktigt bra skola. Jätte bra lärare som verkligen bryr sig om sina elever och det är ju ett plus att de har samma intresse ;)

Mvh Sabine

[MinIda]
1

#41 Låter ju toppen 😃

Alexandra-S
0

#42 Jag bloggar en del om vardagen på skolan, länk finns i min signatur om du vill kika 😃

[MinIda]
0

#43 Läser din blogg redan 😊😃

[TeamGolden]
0

#29 Nu vet jag inte på en rak höft, men kanske 2009? 
Menar inte på att det är så nu, men det kan ju alltså gå lika lågt igen. 

Funderade själv på att börja där, men valde att välja min framtid istället för skoj i 3 år, man får ta detta hur man vill, träffad eller ej. Man måste få se två syner på saker också. När jag pratade med rektorn på gymnasiemässan blev jag väldigt osäker. 

Men MinIda, detta är ju såklart ett val du ska göra hemma tillsammans med dina föräldrar och din Syv när din tid är inne, så menade inte på att du inte får gå där, det är ju helt ditt eget val! Så ta in det jag skrev i ena örat och ut genom andra, ibland är det bra att höra liite ris också, men ja tror du förstår! XD 

Lycka till med din framtid, hoppas du får jobba med det du vill! 🙂

[MinIda]
0

#45 Bara bra att höra kriterier om olika skolor. Man lär sig då.

Tack, all lycka till dig med och hoppas din framtid blir bra 😃

linda88
0

MinIda Forshaga Akademin brukar ha öppet hus. Har du möjlighet skulle jag rekommendera dig att åka dit då. Då får du en egen uppfattning :)

Jag var där på ett öppet hus och det var jättetrevligt. Blev väl mottagen  lärarna och de äldre eleverna var mycket hjälpsamma och trevliga. Då kan din mamma även få se att de faktiskt finns fritidsvärdar som håller koll och hjälper till om de blir problem och många ansvarsfulla elever. Kombinera det med en weekend semester, Värmland är otroligt vackert.

[MinIda]
0

#47 Ska se om mamma o. pappa går med på det 😃

[TeamGolden]
0

Tar tillbaka ''Finns även lärare som inte alltid är så snälla mot hundarna'' då en person tyckte det var opassande.

[MinIda]
0

Kom på en sak. Kollade på Forshagas sida men hittar bara saker om riksintagen. Har läst 1 gång att det är som ett internationellt. Men vad menar dom, får man från Finland komma om man kan svenska ?

Det står även bara ''koder'' att skicka om man bor i Sverige. Hur gör man om man bor i ett annat land. Har många år kvar,vet. Men undrar bara 🙂

linda88
0

Ja du kan komma såväl ifrån Japan, Indien, Florida, Spanien, Finland eller vad som bara du kan språket o hänger med i undervisningen. 

De där med koder har ja inte koll på men när man går i 9an får man ju hjälp med att söka till de gymnasium man är intresserad av så det är nog inget du behöver bry dig om.

[MinIda]
0

#51 Okej, tack. Undrade bara när det står riksintag hela tiden 🙂

chilli123
0

Jag går mitt tredje år på örkelljunga utbildningscentrum inriktning hund. Ångrar inte en sekund att jag sökte in.

Skolans facebook:https://www.facebook.com/naturbrukhundorkelljunga?fref=ts

Skolans hemsida!http://www.orkelljunga.se/utbildningscentrum/hund/

Min blogg om mitt hundliv:http://ericashundliv.weebly.com/

Hör av dig om du har någon mer fråga :)