Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3879 ggr
baloo4
2

Valp i sommar -semester ??

Planerar att skaffa valp i sommar :)

Hundköpet är planerat i över 1 år nu så det är verkligen efterlängtat !

Nu funderar vi lite på vad man kan göra på semestern med nyinförskaffad valp .

Skulle det funka tro att hyra en stuga någonstans eller skulle det göra valpen otrygg att byta miljö när den flyttat några veckor ( ca 4v ) tidigare ?

Andra tips på vad man kan göra ?

Hade man haft egen sommarstuga hade man ju liksom inte tvekat att åka till den….men det har vi tyvärr inte.

Shelsy
1

Jag rekommenderar att vara hemma minst 4-5 veckor. Hyr man en stuga kommer valpen att bosätta sig där, när det är dags att åka "hem" vet den inte att det är hem. Då måste man börja om hela proceduren för att få valpen att känna sig hemma, lära sig saker m.m.

Em_
1

Man blir ju rätt begränsad med en valp, kan inte lämnas ensam och dagarna måste planeras så att allt blir lagom hela tiden. Jag tycker inte det är värt pengarna att hyra en stuga när man ändå är så bunden, men det är jag det :) 

Är valpen trygg i sig själv och trygg med er tror jag inte den tar skada av att följa med. Kanske tar ensamträningen längre tid eftersom ni kommer få börja om två gånger.

Jag hade gjort små utflykter hemma och umgåtts med vänner, det är bra miljöträning för valpen. Brukar finnas valpkurser man kan gå på sommaren med.

Cassii
1

Min lilla valp fick 2012 följa med på diverse tävlingar under sommaren när jag tävlade med min andra hund och till vänner runt om i landet  dock var hon aldrig ensam. Men hon är en helt fantastisk individ idag och kommer göra på samma sätt med nästa valp! :)

Hon var såklart inte 8 veckor när detta gjordes ;) Vid 3 månader åkte vi till göteborg för att hälsa på kompis + kullsyrran! :) Sen vid 3,5 månad åkte vi till en stortävling på 4-5 dagar (sov hemma utom sista natten då vi sov i husvagn) :)

Sugar Mist
2

Jag bosatte mig hos min kompis i ett dygn bara några dagar efter att valpen kommit hem. Nemas problemas.

-

baloo4
2

Oki tack för svaren :)

Vi får se hur vi gör med stugsemestern.

Det är mest barnen som behöver lite miljöombyte , även om  de ser fram emot valpen så kan de behöva komma hemifrån och göra ngt annat kul på sommarlovet också :)

Misarn
0

Vi åkte på långsemester med Kaila när hon var 5 månader och det gick hur bra som helst, idag är hon över året och är så trygg och självsäker i sig själ, vi har aldrig haft problem med att ha med henne någonstans och är verkligen glad att hon har fått vara med mycket från början med lite utflykter och olika miljöer:-)

Ralktad
1

Jag har åkt fram och tillbaka till min pojkvän sen min schäfervalp var runt 11 veckor, det är en resa på ~6 timmar. Väldigt glad att jag började så tidigt, nu är hon världens lugnaste och vet precis vad som gäller när man åker tåg. 

Annars har hon fått hänga med på allt jag hittat på under dagen. Ska hon hänga med i min vardag och i mitt liv så är det lika bra att hon vänjer sig från första början 🙂

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus