Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2315 ggr
[Sofiasjostrom]
34

Hur orkar ni? ber er att sluta!!

Är det bara jag som är trött på alla inlägg som: "Vilken ras?" "Vilken ras passar mig?" Hur ska andra folk veta vilken hund som passar just dig när dem inte ens känner dig?? Så mitt förslag är att ALLA slutar fråga det. Sååå onödig skitfråga enligt mig! Prata med seriösa uppfödare istället som äger raser som intresserar dig…

Wylde
28

Jag håller med dig i sak, men samtidigt, det är ingen som tvingar dig att läsa de trådarna.

Cazzos
26

Det är ju därför man ställer den frågan här på forumet.

För att veta vilken uppfödare man ska kontakta.

DixieBC
36

Bättre att få tips än att skaffa helt fel ras.

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

FjantYoda
24

Jag tycker personligen att dom trådarna är intressanta, speciellt eftersom man kan få lite tips själv på raser som man inte har tänkt på tidigare

https://www.instagram.com/aros_yoda/

ChristineL
21

Vad gör man på ett forum om man inte orkar med alla dessa "jobbiga" inlägg? För dom frågorna ploppar upp överallt, hur ska jag se ut, hur ska jag klä mig, hur ska jag äta, är jag gravid, vad menade hen med det, hur jag ska tolka, är vi tillsammans, är mitt djur sjukt…

Em_
2

Tycker också att de brukar vara tråkiga. Orkar nästan aldrig läsa de. Sen är det ju skillnad på folk som inte orkar googla själva och de som verkligen vet vad de letar efter men inte har hittat det.

LinaK
35

Det är väl bara att låta bli att läsa dessa inlägg, det är ju fritt fram att klicka upp dessa. Vi kan ju inte börja förbjuda vissa inlägg på sajten bara för att det inte passar vissa. Det är väl bra om man kan hjälpa varandra med att välja en passande hundras. Här inne är det ju många olika erfarenheter av raser vilket jag tycker är bra att kunna utnyttja.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mischa
26

Det är ju knappast så att rasvalet blir spikat enbart för att majoriteten av medlemmarna i en tråd tyckte si eller så.

Tvärtom så kan det ju hjälpa till att underlätta gallringen eller vidga vyerna om man nu inte har någon större koll på alla 300+ raser erkända av FCI eller är helt insnöad på en specifik rastyp.

Är trådarna jobbiga eller tråkiga så undvik dem, man har ju ett val att läsa eller att inte läsa.

MEN…jag tycker åter igen att rubrikerna borde bli tydligare rent generellt så man kan undvika ointressanta trådar.

≧◔◡◔≦

Leon1973
44

Någon har vaknat på fel sida idag..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[[Boris Sager]]
11

Upptäcker för 50: 11:e gången att alla inte tänker som jag!😛

Jag tycker också, som du, men hoppar över de trådarna. De, som svarar gör det ändå ofta ang. sin egen ras, som lämplig. Rätt ointressant tycker jag.

Hundar iFokus handlar lika mycket om människor, som om hundar.

TheaV
19

Det var tack vare en sådan tråd som jag upptäckte "min" ras, en ras jag aldrig hade hört talas om innan :-)

Lilllens
55

Hur orkar man göra en tråd enbart för att gnälla på andra medlemmars trådar..?

[[Boris Sager]]
11

Något måste man ju syssla med.😉

Hiro
16

Jag tycker de trådarna är jättebra om man är villig att lyssna. Jag har ställt den frågan och fått jättebra svar och jag har nu en jättebra hund som passar mig för det jag är intresserad av.

[Udoon]
17

Det måste vara jättehemskt för dig att bli tvingad att läsa alla de där trådarna, stackars :(

Vizzla
8

Jag kan förstå att det är svårt att välja bland alla raser som finns och man kanske får förslag på en ras man inte tänkt sig. Så fråga får man. Att du inte gillar frågan får du stå ut med. Läs inte tråden då.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Ann-59]
5

En sak som slår mig angående "Vilken hundras passar mig-trådarna" är att de flesta enbart beskriver typen av hund de vill ha och skriver väldigt lite eller inget alls om sig själv som tex fritidsintresse, livssituation, vad de vill med ett eventuellt hundägande, var i landet de bor osv. Skulle ju bli mycket lättare att ge tips om hundras och eventuella uppfödare då. Vad det gäller just denna tråd tycker jag som många andra här att man läser de inlägg som verkar intressanta - resten får vara. Mvh Ann

[Sofiasjostrom]
2

Haha så mycket hat, bara min åsikt! Kmr fortsätta hata ;)

axa
1

Tycker det är tjatigt. Läs på om olika raser, gör rastester, kolla med andra som har hund, gå till hundträffar, sök upp kennlar osv, svårare än så är det inte.

Väldigt många som frågar "vilken ras passar mig?" och jag börjar bli lite less på det..

russin
18

Vem orkar lägga energi på att hata…..

Lathundarna
15

Det må vara en "sååå onödig skitfråga"- för _dig_. För den som ställer frågan är den kanske väldigt betydelsefull att få svar på. Read it or leave it - svårare än så är det inte.

axa
3

#21 Så är det ju och den som söker efter personligt svar har ju all rätt till att ställa frågan. Om man inte gillar frågan så kan man ju bara ignorera, som jag.

Cahira
6

#0 Eller så klickar man inte på de trådar man inte vill läsa.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sofiasjostrom]
2

Haha ni har rätt och insett att ja inte har något mer att göra på detta forum. Mer än hälften är ja inte intresserad av, så ni får ha de bra ;)

LekGott
3

Vem är de som hatar egentligen? #0 skriver va hon tycker och jag är mer än villig att hålla med henne. Många skriver väldigt lite om dom själva, va dom vill göra med hunden, livssituation osv. Kan man inte tala om detta så bör man inte ställa frågan om vilken ras man ska ha… Eller folk som inte orkar kolla upp raser själv innan man ställer frågan här. Självklart är vi inte tvungna att läsa och ni är inte förbjudna att ställa frågan men känns som att de e lite för många "oseriösa" som ställer frågan och att de e alldeles för många som ställer den. De e nya varje dag… Och alla ni som skriver "du behöver inte läsa" jag tror hon fattar de själv och de behöver inte va 100st som säger de! Ta reda på va du vill göra med din hund, va du kan erbjuda, livssituation med mera och ställ frågan när du har lite kött på benen o vet ungefär va du vill ha hos en hund. Tills dess, fortsätt träffa olika hundar o läs på o fundera på va du vill ha.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Mischa
18

Det är inte alltid som man ställer rätt frågor om man inte vet vilka de är. I en tråd så kan man ju tack och lov utveckla sina frågor och funderingar så att frågorna inte är "rätt" ställda från början känns som ett minimalt problem.

I den typen av trådar kan TS få lära sig vilka frågeställningar som är relevanta och förhoppningsvis få mer att fundera på, för handlar det verkligen om "lathet" eller är det okunskap och nyfikenhet?

Hade jag inte känt till vad för typ av hund som passar mig så hade jag gärna frågat efter förslag på forum i samband med att jag läste på om olika raser eftersom på forum sitter en blandad skara kunskap och erfarenheter, det är inte alltid så lätt att komma åt personlig eller objektiv information när både rasklubbar och uppfödare lovar guld och gröna skogar om sina raser.

Och samtidigt som man kanske matas med amerikanska versioner via animal planet, olika rastester och sidor på nätet etc.. där aktiva raser eller dem som bara är stora kräver stora hus med en stor trädgård för att få utlopp för sin energi, dvärghundar kan gå på låda, vissa raser anses bättre för familjelivet och liknande myter och förslag på skev hundhållning.

Hur vidare folk är oseriösa eller ej har väl inte med saken att göra, då lämnar man tråden väl? mata inte trollen heter det.

≧◔◡◔≦

vallhund
5

Jag kan oxå tycka de är tråkiga, speciellt om de inte skriver något om vad de vill/tänkt med hunden, men det är ju lätt att fråga om o på så sätt kunna hjälpa till med förslag på diverse raser, eller snarare rasgrupper.

Jag tycker det är ganska få som rekommenderar sin egen ras, det är då oftast förstagångshundägare som är nyförälskade i sin hund/ras. Det är oftare många som direkt avråder från den egna rasen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

chemicalwarfare
8

Jag tycker att många som frågar känns väldigt oseriösa. Många har i princip redan bestämt sig för en hundras som kräver mer än vad de är beredda att göra men de vill ändå inte ha andra råd. Och många andra skriver bara i princip, "jag vill ha en söt snäll hund, vilken passar mig?". Kan vi inte ha ett standardiserat formulär och man får bara lägga upp frågan om man fyller i ett sådant.

Typ:

Familjesituation:

Boende:

Jobb:

Vad vill du använda hunden till?

Hur mycket tid är du beredd att lägga på hunden?

Hur mycket pälsvård är du beredd att hålla på med?

Storleksönskemål:

Hur ser en vanlig vecka ut hos er?

Vad har du för hundvana?

Kommer du gå kurser?

Vilka egenskaper är viktiga för dig hos en hund?

Vilka egenskaper är väldigt oönskade för dig hos en hund?

Övrigt:

Och i artikeln där formuläret finns så står det lite om att man ska tänka på att familje/boende/jobb-situation kan ändras etc.

Och att man har en standardiserad titel typ "Rashjälp - [ens användarnamn]

Då skulle trådarna kännas mycket mindre irriterande. Nu känns det som spam mest för många känns så oseriösa…

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

vallhund
1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Gullan_J
4

Vill man inte läsa, gör inte det då. Enligt mig väldigt enkelt, tar max ca tre sekunder att byta tråd om man tryckt på en ointressant ;)

-Bättre ökänd än okänd

Mischa
4

#28 Tja varför inte.

Det är ju allt från drömmande 12åringar till människor med större erfarenhet som gör dessa trådar, då kan det väl vara vettigt med en standard att utgå från.

≧◔◡◔≦

baloo4
2

Det var ett mkt bra förslag med ett standardiserat formulär !

Jag tycker personligen att det kan vara en bra hjälp att få från andra som har erfarenhet av olika raser som man kanske inte själv har tänkt på i sin jakt på "rätt " hundras .

drika
3

Vet man inte så måste man faktiskt kunna fråga orkar man inte läsa kan man hoppa över det tycker jag:)

Hälsningar

Fredrika

Sofy
10

Jag tycker att de trådarna är super bra! Det hjälper nya framtida hundägare att inte välja helt en hel fel superkrävande hundras vilket är både bra mot ägare och framförallt hunden för om en person väljer fel hundras får både ägare och hund ett olyckligt liv som oftast slutar i katastrof och det hjälper en mer hundvan person att få tips på raser som man kanske aldrig tänkt på eller ens visste fanns.

Det är såklart större chans att genomföra ett lyckat rasval om man pratar med flera olika människor vilket man kan göra på ett neutralt vis med de här trådarna. Jag har fått mycket hjälp med mitt framtida hundköp genom att skriva en sån tråd och om man inte är intresserad av att läsa tråden behöver man ju inte det.

Det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite för att vara på den säkra sidan!

Fast det kanske skulle vara någonting att ha ett formulär som nämns ovan.🙂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

VeronicaKahlbäck
5

#28 Jag har sett något liknande som fungerat bra någonstans, underlättar åt båda håll 🙂

Generellt det här med att mycket på forum kan tråka ut en rejält.
Alla stör sej på något, någon stör sej på alla, något stör alla osv. Det är helt omöjligt att göra alla nöjda, speciellt på en plats med fri tillgång och med en bred bas av olika människor.

Man måste ansvara för sitt eget nöje, är det något som inte passar en så är det enklast att gå därifrån.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Frida B
2

Vilket dumt inlägg! Klart folk ska få fråga här, stör du dig på de inläggen behöver du inte läsa dom.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Lillmatten]
2

Jag tycker det är en självklarhet att man ska få skriva sådana typer av inlägg, det är väll klart man vill bolla lite med andra hund intresserade och få tips och råd! 

Personen i fråga kanske inte heller har några egna tidigare erfarenheter om att ha hund eller ingen i bekantskapen som den kan fråga och diskutera med.

Oftast hoppar jag också över inlägg " Vilken hund passar mig" men det är bara för att jag inte är så kunnig i många raser. Men som sagt, det är ju bara att strunta i att läsa dem helt enkelt… eller se om jag ändå kan vara till någon hjälp :)

lillvilda
1

Jag tycker det är helt okej att folk frågar om raser. Visst kan man sitta och läsa rasbeskrivningar och det är nog de första de flesta gör men det är ändå roligt att höra från folk som har erfarenhet av rasen. Sen kan man gå vidare och kontakta uppfödare, gärna uppfödare man fått tips om för att andra vet att de är seriösa.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

FjantYoda
1

Jag är en sån som troligast läst om alla möjliga och omöjliga raser för jag tycker raser är intressant har läst mycket på forum just för att då kan man höra hur ägare upplever deras individer, rasstandard i alla ära men hur många raser beskrivs inte snarlikt men med helt olika betydelser! t.ex. raser som räknas som sällskapshundar kan ju vara "vänliga och gillar att lära sig nya grejer" men kräva bra mycket mindre än brukshundsraser. 

Och då är det kul att höra ägare berätta deras erfarenhet om livet med olika raser: det som en tycker är mycket aktivering, räknar en annan som uppvärmning och då är det bra att kunna få ett hum baserat på olika personers erfarenheter vad just en ras kan tänkas vara nöjd med.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[[Boris Sager]]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så typiskt att man utgår från sig själv och sina egna erfarenheter, vad som är intressant, inklusive mig själv!😕

Vi borde försöka sätta oss mer in i vad och hur andra människor tänker. Vi är ju här för att hjälpa och få hjälp. Och det förväntas vi göra utan ironi.Ironi är bra- Självironi, men inte beträffande andra. Så växlande ålder på de frågande och de som svarar.

Mer tolerans alltså!

[Tess86]
3

Hjälp med rasval känns ju som en av de mest självklara frågor som man kan förvänta sig ställs på en hundforum. Herregud, vi kan ju inte ha tillåtna och otillåtna frågor! Ska vi inte starta en tråd då där vi tillsammans röstar fram vad som får diskuteras inom ämnet hund och vad som är förbjudet!? Dumheter, säger jag bara! Det är just såna här diskussioner som får människor att känna sig ovälkomna och illa till mods.

[Tess86]
4

Såg förresten att TS inte finns kvar längre. Uppenbarligen kunde hon inte stå för sina åsikter.