Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4998 ggr
Ellenfyrkant
0

Ständigt dålig i magen

Vet inte vad jag ska göra längre för att det ska bli bra. Har två hundar där en av dem är särskilt känslig i magen. Extra goda tuggben är redan uteslutet. Han åt Precept i ett par åt, övergick till Fodax + precept. Och tycker inte det blivit bättre. Han kan vara helt bra i avföringen i 2 veckor för att sedan vara helkass i 3 dagar and so on… Belöningsgodis upplever jag inte att han reagerar på utan tror det är maten. Vet inte om han inte klarar av variationen som kan bli lite mellan portionerna i färskfodret. Eller om problemet är att jag inte bytt över till 100%. Det märkliga är att när han enbart gick på precept var han oftast kanon i magen men precis som ovan beskrivet. Problemet att övergå helt till färskfoder är att hundvakt inte har möjlighet att frysförvara. Några råd? Jag vet att han är känslig, då magen inte pallar snabba förändringar eller tex rökta tugg. Men även när han inte får sånt här kan han plötsligt bli dålig. Har inte heller något särskilt belöningsgodis att förknippa det med.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
1

Hade en period laxolja på maten, uteslöt den sedan någon månad tillbaka - gav varken från eller till. Kan tillägga också att när han är dålig luktar bajset riktigt surt, vet inte om det kan kopplas till någonting?

Mvh Ellenfyrkant

[Teddies matte]
3

Veterinären hittar inget?

[Daniela1983]
1

Jag ger dig nog tipset specialfoder dvs veterinärfoder för hundar med magproblem. Det enda som hittils stabiliserat magen på min hund.

Ge mindre variation är mitt andra tips.

sadhero87
0

Vilken typ av ben får din hund?

russin
1

Hur länge har hundvakten hand om hunden då ? Det är inga problem att förvara färskfoder i kylväska ett dygn eller två med ett rejält lager kylklampar i.

Ellenfyrkant
0

#2 Har inte undersökt honom för detta än. Har försökt att själv utesluta så att jag kan bidra med så mycket information som möjligt om det inte blir bättre. Har tänkt vara stenhård på vad han får nu och sluta helt även med belöningsgodis och använda torrisarna för detta ändamål. #3 Vad har du märkt för skillnad? Hur var din hund före/ efter? #4 Vanliga råhudstugg, har alltid funkat bra. #5 2 veckor ska han bo borta nästa gång. Så det blir inte hållbart tyvärr. Bra ide annars.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Fick rådet av en vän sist han blev dålig att ge diarsanyl från Apoteket. Min väns hundar blev bra inom 24 h. Jag provade och min hund blev ännu sämre i magen av detta. Så han är definitivt känsligare än hundar är i regel.

Mvh Ellenfyrkant

sadhero87
0

Ok, när min hund åt råhudstugg vart hon väldigt dålig i magen.
Sen vi bytt till vilt ben & ox ben har hon blivit mycket bättre (köttben).

Vi noterade en pulverliknande substans i råhudstuggen och skickade det på analys och svaret som kom till oss var att det var socker i benet. Har anmält detta men inte hört någonting vidare från det.

Provade att såga upp ett annat ben ur samma förpackning och det fanns socker i den också. Sedan dess har vi inte använd de benen alls.

Ellenfyrkant
0

#8 Oj det lät mysko! Vart köptes de benen? Minns du märke? Hade vart intressant. Var de bruna eller vita ben?

Mvh Ellenfyrkant

sadhero87
0

Det var vita ben, men kommer tyvärr inte ihåg märket det var ca 2 år sedan.

[Teddies matte]
1

#6 Då är det dags att du går till vet.

Ellenfyrkant
0

#11 Tack för upplysningen men det är inte rådet jag fått av veterinären jag varit i kontakt med. Därav mitt val av formulering att han inte är undersökt ÄN. Fick beskrivningen att det är svårt för dem att veta var de ska börja så för att vi ska vara effektiva så ska jag fundera bakåt i tiden, utesluta och söka mönster förutsatt att min hund inte blir sämre. Så jag avser att fortsätta utesluta om det inte skulle ske någon drastisk förändring åt fel håll. Sökte mer råd och tips om vad andras hundar blivit dåliga av eller hur de blivit bättre.

Mvh Ellenfyrkant

sadhero87
0

Prova att gå över helt till färskfoder. Det kan vara så att hunden blir dålig i magen i övergångsperioden och då kan det ofta vara bra att gå helt över till färskfodret.

Ellenfyrkant
0

#13 Ja bekymret blir ju då när han är hos hundvakt, som inte har möjlighet att förvara fryst foder. Ska då trixa med foderbyten inför varje hundpassning. Känns inte heller riktigt bra :/

Mvh Ellenfyrkant

sadhero87
0

Det finns en torrfoders variant utav färskfodret som man bara blötlägger en liten stund. Den skulle man kunna köra på om det är längre tid och vanliga färskfodret inte kan användas.

lizton
0

Giardia har blivit vanligt och ger problem med magen och lös avföring. Har ni testat för det? Det ger inte alltid symtom.

Från SVA:

Senast uppdaterad: 2014-02-13

"SVA påvisar Giardia hos cirka 25 procent av de hundar och katter som undersöks"

"Symtom

Giardia förekommer både hos friska och sjuka djur. Symtom visar sig framför allt i form av intermittent diarré och viktminskning. Parasiten uppträder ofta som en opportunist, det vill säga symtom kan uppträda i samband med stress, plötsliga foderbyten eller tarmstörningar av andra orsaker."

http://www.sva.se/Djurhalsa1/Hund/Parasiter-hos-hund/Hundparasit2/

Om att göra analys av giardia:

http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Hund1/Giardia-och-kryptosporidier/

[Forest]
0

14. Bor hundvakten långt bort från dig annars kan hundvakten gå hem varannan dag för hämta mer mat färskfoder håller sig i 3 dag i kylen. Och tar man fryst korv så tinar den inte så snabbt i kylen då där kan jag säga kanske 4-5 dagar om den är fryst när den läggs in i kylen. Har hon plats för liten frys kanske i sitt förråd så varför inte kolla efter en liten billig frys, blocket eller återvinningen/loppisar mm brukar ha billiga frysar 😉

Här har vi haft Donna som var superkass i magen hon tålde inget annat än sitt foder o tyckte hon reagera även på det fodret (hon var 6 mån när hon kom). Eftersom vi gav Enja färskfoder så fick jag fösa in färskfodret 1 tsk varje mål och tro mig hon vart lös första dagarna men det gav med sig. Jag öka lite och hon reagera lite varje gång jag ökade, men jag visste att hennes torrfoder var lite boven i dramat. Så här träla vi med öka sakta men säkert med färskfodret 2 mån gick och hon åt bara färskfoder. Magen vart mycket bättre hon klara av att äta även godis som var annat än sitt torrfoder nu ger jag ofta godis som jag gör själv o på så sätt vet jag vad som är i godiset. Hon tål inte märgben då detta är för starkt för magen o det kommer jag aldrig kunna ge henne, men det finns andra ben dom kan gnaga på. Här tål dom älg som bäst men det är jätte olika jag ger INGET torkade köpta öron/ben då dessa är ofta rökta.

Ellenfyrkant
0

#15 Har sett att det finns frystorkade hamburgare typ, men har bara sett hos färskfodertillverkare som använder stor del spannmål - vilket inte intresserar mig. Känner du till någon variant som är väldigt hög andel kött? #16 Fodax och VoH utger sig för att hålla 24 H i kyl. Tyvärr har jag inte hundvakten på smidigt avstånd. Och de är få är jag rädd som vill "krångelmata" 1 hund när egna hundarna käkar torrisar, men det är inget vi diskuterat vidare. :) Känns som att jag bara ser problem, men just färskfoder är ju lite krångligt för den som inte valt det. Själv har jag inga bekymmer egentlige . :)

Mvh Ellenfyrkant

sadhero87
0

http://www.m-farskfoder.nu/

Jag beställer all min mat härifrån inklusive torrfoder till de tillfällen vi skall vara borta en längre tid. Kolla in och se vad du tycker.

MaritaBo
1

Det går faktiskt att torka färskfoder i tex. en svamptork. Och då på låg temperatur. Ca 50 grader. Går att göra i ugnen också men tycker inte att det fungerar lika bra.

Nu säger väl många att man ska inte tillaga färskfoder eftersom det är ben i. Nej, men detta är inte tillagning, det är enbart torkning och det tar många, många timmar att få det torrt.

När vovven är dålig i magen så kan man tillsätta FiberHusk.

LeaBus
1

Testa att ringa standart, när min hund var dålig i magen (irritation i tjocktarmen) fick hon gå på veterinärfoder 1 månad och sedan standart vilt, fungerade jättebra

russin
0

Vilken av precept ger du ? Vissa sorter innehåller en himla massa onödigt "tjafs".

Vore jag dig så skulle jag prova något annat torrfoder om du måste ge det. Four Friends t ex har flertalet av mina vänners hundar gått över på och är finfina i magen - det innehåller inte betfibrer som Precept gör. Mina får det emellanåt som belöningsgodis (jag ger enbart färskfoder i vanliga fall) - men dom kan få enbart det om vi åker bort och ingen får dålig mage trots snabbt byte från färskt till torrt. Kanske värt att prova.

oskartoller
0

Voh håller 4 dygn i kyl.

Ellenfyrkant
0

#22 Vart ifrån kommer betfibrer? :) Jag ger competition, innehåller i spannmålsväg 6% havre, och lite drygt 20% ris blandad vitt&brunt i runda slängar. Minns inte exakta siffran just på riset. Men det är ju inte farligt mycket.

Mvh Ellenfyrkant

russin
0

#24 kollade innehållet i den variant du ger och det är betmassa i (betfibrer) som kommer från sockerbetor oftast. Fodret innehåller även väldigt många olika saker, så är hunden känsligt för något är det svårt att bena mot vad. Kyckling, lamm, fisk, fläsk och en himlans massa örter 🙂

Ingredienser:
Kycklingköttmjöl (32%), råris (13 %), vitt ris (13 %), färskt kycklingkött (10 %), kycklingfett (7 % konserverat med blandade tokoferoler & rosmarin), havre (6 %), betmassa, fiskmjöl, lammköttmjöl, linfrö (0,8 %), fläskbuljong, mononatriumfosfat, kalciumkarbonat, lecitin (0,4 %), alger, salt, fiskolja, kaliumklorid, kolinklorid, morötter (0,05 %), taurin, pepparmynta (0,05 %), Yucca Schidigera extrakt, örtblandning (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär (0,05 %), maskros (0,05 %), L-karnitin, E-vitamin (som alfatokoferolacetat), glukosamin (0,03 %), metylsulfonylmetan (MSM), järnkelat från aminosyrahydrat, zinkkelat från aminosyrahydrat, kondroitinsulfat (0,02 %), mangankelat från aminosyrahydrat, C-vitamin (som askorbylmonofosfat), kopparkelat från aminosyrahydrat, kalciumaskorbat (0,006% C-vitaminkälla), förbehandlat B12-vitamin, förbehandlat A-vitamin (retinylacetat), niacin, förbehandlad natriumselenit, förbehandlat D3-vitamin (kolekalciferol), förbehandlat biotin, kalciumpantotenat, B1-vitamin (tiaminmononitrat), förbehandlat B2-vitamin (riboflavin), B6-vitamin (pyridoxinhydroklorid), kalciumjodat, folsyra, probiotika (Enterococcus faecium)

Ellenfyrkant
0

#25 Tack! Det jag tycker är klurigt är att han bara blir dålig ibland! Han kan äta precepten i ett par månader, sedan helkass ett par dagar, sedan bra igen. Därför funderar jag även på saker runt omkring. Men han får ju inte några värst "konstiga" saker. :/

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Någon som ver hur lång tiden är från föda till bajs på en 8-10 kg hund?

Mvh Ellenfyrkant

[Forest]
0

27 maten är 4 h i magsäcken sen beror det helt på vad för foder man ger hunden ca 8-12 h

Ratlings
0

Jag har en hund som har ständiga problem med magen. Han pendlade från bra avföring till diarre på någon dag helt utan anledning. Vi bytte till bravo lamm, som han äter i skoven, och gick över till bravo vilt som han äter nu. Han har inte haft en enda dålig magdag sedan vi bytte foder och han har blivit så sjukt mycket piggare och stabilare! Annars är acana lamm ett foder jag vet är vanligt bland mag/tarm-hundar då lamm är väldigt skonsamt mot magen.

// Lise
When nothing goes right, go left!

lizton
1

Se upp med vassle, vassla och kasein som är mjölkprotein. Det är vanligt att hundar reagerar på mjölkprodukter. Något man kanske inte tänker på är att leverpastej nästan alltid innehåller mjölkprotein i form av vassle eller vassla eller så står det mjölkprotein. Läs innehållsförteckningen i korv och annat gott som är vanligt att man ger hundar då och då. Färdiga såser innehåller nästan alltid mjölkprodukter och det gör ofta annan färdigmat också. En liten ostbit kan räcka för att hunden ska bli lös i magen om den inte tål det.

russin
1

Har du provat att ge en omgång med Forti Flora ? Det är dyrt, men samtidigt väldigt bra för ostabila magar och laddar på med bra bakterier.