Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 444 ggr
lillvilda
0

2 tikar och nästa hund blir en???

Vi har 2 stora tikar väldigt snälla och har alltid gått väldigt bra ihop. Nu är det så att vi kommer skaffa en hund till. En mindre hund som vår dotter ska tävla och träna (hon är bara 11 år så det är såklart vi vuxna som ska ansvara för den). Hunden som ska in i hemmet är mindre än dom två vi har. På sista tiden har mina tikar gruffat, bråkat lite med varandra, inte mycket men de har gått ifrån att alltid gå och äta ur varandras matkoppar utan problem (det sker fortfarande dagligen) men nu har de ibland gruffat lite på varandra över leksaker.

Tanken har hela tiden varit att även den 3dje hunden skulle vara en tik men nu undrar jag skulle det vara lugnare att ta in en kastrerad hane, eller en hane och kastrera honom. Är en sån hund enklare för dotter att träna och tävla oxå kanske. Vad tror ni, en tredje mindre tik eller en hane och kastrera honom. Hundarna vi har nu så väger den största 25 kg och hunden vi ska köpa väger ca 12 kg. Tikarna ska inte gå i avel men det känns som ett större ingrepp att kastrera dom.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

hund_katt
0

en kastrerad hane kan bli lugnare och inte vara lika framåt på planen, det är iof individuellt, men inte ovanligt vad jag förstått.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

lillvilda
0

okej. vad tror ni, brukar det fungera med 3 tikar och för gruppdynamiken, flocken är det mer positivt med kastrerad hane eller en tik.

Rafflan
0

Enligt vad jag hört är nog en kastrerad hane det bästa valet för att få flocken att funka :)

lillvilda
0

ja det kanske är så. Jag har varit så insnöad på en tik till men idag när jag satt och kollade på mina tjejer slog det mig att det kanske är en hane vi ska ha istället. Hade det varit ett mindre ingrepp hade jag kastrerat tikarna för de ska ändå inte gå i avel men just nu tvekar jag lite inför att göra det. Jag kanske är löjlig men jag hade en katt hona som vi kastrerade och hon blev så dålig i samband med operationen.