Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1463 ggr
[Daniela1983]
0

Börjat vakta

Min supersnälla hund vaktar sina tuggben eller pinne han tuggar på. Han morrar i det fallet när grannens yngre hund kommer för nära. Ska man låta sin hund vakta grejerna och morra eller kan hans beteende sätta honom i knipa med någon annan mer dominant hund om han får för sig att det är okej att vakta grejerna?

-Aida-
0

Vaktande av grejer kan bli problematiskt för alla, min Eddie visste jag inte vaktade sina grejer, syrran tog med hundarna hit och han vaktade sin leksak och ville inte dela med sig, då blev han till o med vaktande emot mig och blev inte glad när jag tog i den, de hjälpte att säga ifrån, ett vaktande beteende har jag fått erfara förut och de gick inte heller bra, de gick ut över mig då med.
Jag tycker man ska träna bort ett vaktande beteende innan de går helt fel.

Majken!
3

Helt naturligt och sunt beteende. Om det skulle sätta honom i knipa får ni plocka bort resurserna innan ni tar in en annan hund.

Ixectrona
0

Att vakta sina ben mot andra hundar är helt normalt. Börjar han morra mot er är det mycket värre.

[Becka889]
2

Att han morrar när en annan hund kommer nära hans grejer betyder att han är osäker på om den hunden kommer ta hans grejer eller ej. Samma gäller om han skulle börja morra åt er, det är ett helt normalt och sunt beteende som betyder att man ska lämna hunden ifred. Om en annan hund skulle försöka ta hans grej måste ni gå in och säga till den hunden, då det inte bör vara okey att ta någon annans saker. Går ni in och tar hans grejer när han morrar kommer han förmodligen efter ett tag även böra morra åt er eftersom ni tar hans grejer. Det har absolut ingenting med dominans att göra. Att en hund morrar beror som regel nästan alltid på en av dessa anledningar: den är osäker på någonting, har ont eller leker. Så som sagt, jag rekommenderar att ni låter honom vara när han morrar och dessutom hjälper honom om någon annan hund inte lyssnar på hans signaler. :-)

Em_
1

#4 Håller med dig men det är inte alltid man kan låta hunden ha kvar saken. Jag kör mycket byteshandel med mina hundar. Började med att hålla fram riktigt gott godis när de hade en leksak i munnen. När hunden släpper leksaken tar man den samtidigt som hunden får godisen och massa beröm. Sedan får hunden tillbaka leksaken. Eller så kan man byta två leksaker fram och tillbaka. Man lär helt enkelt hunden att om den släpper sin skatt händer något ännu bättre.

russin
0

Naturligt resursförsvar. Låt bli att ge ben när främmande hundar kommer, så är problemet löst.

russin
4

Mina egna hundar äter ben ihop, men dom morrar även om den andra kommer för nära. Det får dom göra eftersom dom respekterar varandras "kom inte för nära".

Jag tycker aldrig man ska försöka arbeta bort morrande när det gäller ben/mat gentemot andra hundar för vad händer den dagen en annan hund kommer för nära och hunden inte får morra ? Det kan smälla direkt istället. Morrandet är för hunden en viktig kommunikation och bör inte jobbas bort. Bättre då ändra hanteringen av när och hur hunden får ben.

[Daniela1983]
0

Verkar som jag fått några olika råd. Vilket alltid försvårar, vad ska man välja liksom.

Albin har morrat även mot mig ett fåtal gånger när jag kommit för nära med handen när han tuggat på något gott, och det accepterade jag förstås inte.

Kan hundar lära sig att de *får* vakta mot andra hundar men inte får vakta mot oss människor om vi vill ta saken? Nu snackar jag inte byteshandel. Förstår fortfarande inte, bäst att låta honom vakta mot annan hund (om, när det händer) eller säga ifrån på skarpen med nej?

Igår kväll var vi hos grannen med den undergivna yngre hunden och när den skulle nosa på mina skor i hallen kom min rusande och skulle börja vakta min skor. Minns dock inte om han morrade, men han sprang dit och skulle styra. Känns som han gått över gränsen, min pojk.

[Forest]
0

Samma som 7 här äter dom sina ben ofta tillsammans på samma matta mm Men dom vaktar sitt ben eller vad det är när den andre kommer för nära. Dom vaktar inte mot oss så jag anser inte det är fel. Hundar förstår vad som menas o kryper i regel inte fram. Här hade vi visligen en "bonushund" ett tag och hon körde med fjäsk ju mer hon fjäskade för Enja ju mer kunde hon norpa från henne men hon visste om att köttben där är det ingen ide att försöka sig fjäska sig fram utan man får nöja sig med sitt eget även om Enjas såg mycket godare ut 😎

-Aida-
0

#8 När min hund började morra mot mig sa jag nej till honom och tog hans grej, sen fick han tillbaka den efter en stund, jag testade flertal gånger att ta hans grej med hundar runt om kring och de gick bra, han är däremot vaktande mot andra hundar men inte mot mig sen jag sa nej.
Även när han har tuggisar så brukar jag gå fram till honom och ta i den och prata med honom så han tuggar medans jag håller i den, jag vill kunna ta i hans favorit grejer utan att han morrar åt mig.
Jag satt vakt åt en hund en gång som skulle kunnat slita sönder mig på grund av ett ben.. De beteendet är väldigt skrämmande och de vill ja inte ha hos min.

Em_
1

#8 Ja, de lär sig att det är skillnad. Lättast är som sagt att se till att situationer inte uppstår. Lägger han sig i i onödan så visa att du har koll på läget och be honom gå och lägga sig eller mota bort honom på något annat sätt. Bli inte arg, då skapar du associationen grannhunden = matte arg, utan visa bara att "det här sköter jag, du kan få sitta i ett hörn och titta på om du uppför dig".

[Becka889]
0

#5 Absolut det är väldigt viktigt/användbart att lära hunden byteshandel. På så vis eliminerar man ju hundens oro för att det goda den har ska tas ifrån den helt och hållet. #8 Självklart ska du inte acceptera att han morrar mot dig men du måste förstå varför han gör det så du kan anpassa ditt gensvar därefter. Att du fått olika svar på hur du kan göra är egentligen bara positivt eftersom Ett knep inte funkar på Alla, på en individ som vaktar/morrar utan speciellt mycket underliggande oro kan det fungera att säga Nej och visa att det beteendet är inte önskvärt medan det på en annan istället kan förvärra beteendet. Vad som funkar på just din hund måste du själv pröva dig fram till, du bör märka redan efter 1-2ggr där du gjort på ett visst sätt om det förbättrat eller försvårat problemet. :-)

JapaneseBoi
0

Jag har alltid lärt min hund att lek och saker ska vara kul och han ger tillochmed sina leksaker till andra hundar och delar med sig av sin mat, det är ett tecken på att han är trygg och vet sin plats och vad han har. 

Jag tycker absolut inte att det är en bra grej att låta hunden morra om sina saker, det tar bort det roliga i lek och kan utvecklas i helt fel riktning och gå riktigt snett i lägen då man inte hinner tänka på om det finns saker framme och den andra hunden tar det som inbjudan till fight, en hund som kanske råkar vara mycket större också. 

Leksaker och mat och kärlek ska vara livets glädje för hunden, inte bli något destruktivt eller tvångsaktigt.

[Becka889]
0

#13 Precis som du skriver så måste man lära hunden att dela med sig, tillvaron blir betydligt trevligare då om inte annat!

Dock är det skillnad på att "låta hunden morra" och ignorera morrandet och låta hunden vara när den morrar för att sedan bygga upp en tilltro hos hunden.

JapaneseBoi
1

Absolut :-) Men om min hund ens skulle yttra ett ljud likt ett morr skulle jag bli riktigt förvånad. I början kunde det hända men då bemötte jag bara honom förvånat och lite skämtsamt i ett "vaa, får inte jag ha den här?" Och tog den och höll den ett tag, och han fick väl en god känsla av det, och aldrig någonsin har det hänt igen. Jag tror man får blanda sitt konsekventa hund-tänkande med mycket kompistänk, så får man en fin och trygg hund. Hunden ska ha en naturlig respekt, likadant med "loss", det är något som bara ska funka då hunden ska veta att leksaken kommer tillbaka, det är inte sista gången han får leka med den.

Dumpuck
0

Någon nämnde att ett nej kan ge motsatt effekt, att det istället förvärrar. Vår hund blev otroligt mycket värre av ett nej, han gick ifrån att morra till att råmorra och hugga. Vi slutade säga ifrån direkt då vi insåg att det gick åt helt fel håll.
Så att säga ifrån är inte alltid rätt sätt.

russin
0

Varför ska man lära hunden att dela med sig och till vem ??

Jag har trygga hundar när dom har ben mm just pga att jag aldrig plockar ifrån dom när dom fått benen. Just för att dom är trygga, så kan jag flytta på ett ben om jag behöver eller be dom ge det till mig - men jag har aldrig plockat ett ben direkt ur munnen på dom, så därför har konflikt aldrig behövs uppstå.

Jag tror det är mycket lättare att ska otrygghet och större resursförsvar genom att ta ifrån, lämna tillbaka, ta ifrån osv i det oändliga.

[Becka889]
0

#16 Ja tyvärr är det rätt vanligt att det blir så. Det är ju för att hunden oftast säger "jag är osäker, du kommer väl inte ta mitt ben?!" när den morrar och så blir folk ändå instruerade att ta benet och säga ifrån och vad händer då, jo man bevisar ju bara att man inte går att lita på i hundens ögon… men vad bra att ni insåg att det inte var rätt för er hund, hoppas att ni hittade en bra lösning. :-) #17 Javisst kan man mycket väl skapa resursförsvar/osäkerhet genom att ta ifrån hunden dess grejer hela tiden. Det är absolut inget jag heller skulle rekommendera, har hunden väl fått ett ben så låt de gnaga ifred. Men vid vissa tillfällen kan man sätta sig ner och öva med hunden, för att få den att förstå att tar jag grejen jag precis gav dig så får du något godare = det är trevligt att dela med sig. Detta bör man göra främst om man någon gång fått en morrning ifrån valpen/hunden eftersom den då inte känner sig trygg i att ha dig nära en godsak. Men man ska alltså inte, som jag skrev i en tidigare kommentar, ta grejen direkt om hunden morrar utan det ska man ignorera, sen gör man övningen genom att ta fram en ny godsak och sätta sig med hunden. Vissa hundar kan naturligt dela med sig och andra får man lära, främst för att minimera risken för slagsmål vid resursförsvar. Jag skulle inte vilja att min hund gick runt och kände sig tvungen att försvara sina grejer hela tiden iaf, därför lär jag mina att dela med sig, spec eftersom de är schäfrar dessutom som tenderar att vakta.

russin
1

#18 - jo byteshandel är den jag rekommenderar om man ska ta bort ett ben eller liknande av någon anledning - byteshandel använder jag mig utomhus med valpar som gärna plockar upp mindre bra grejer. men man ska då komma ihåg att byteshandeln ska vara värt något för hunden, så bättre supergott behövs för att vilja byta ut ett ben 🙂