Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 1157 ggr
chemicalwarfare
6

Idefix bildtråd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi kommit hem från Cypern med vår fyra månaders valp Idefix! Ett riktigt busfrö som har två lägen, bus - och soooova! Vi kom hem igår och han skötte sig exemplariskt under flygningen trots krångel. Är så lycklig över att äntligen ha min baby hemma hos oss!

Idefix historia:

Min mamma bor på Cypern vintertid. Hon har två hundar, en sheltie från Sverige och en korsning från ett shelter på Cypern. En dag för ungefär två månaders sedan var hon på en djuraffär och träffar där en så mager och sjuk liten hund. Det var uppenbart att han var döende. Hon ringer mig eftersom hon vet att jag och min sambo planerat att skaffa hund och frågar om jag vill köpa honom. Jag vill egentligen inte stödja sådan verksamhet men det här handlade om att akut rädda ett liv så vi sa ja.

Hon tog honom direkt till vetrinären som avmaskade m.m. och tog sedan hem honom. Han blev sjukare och hon åkte tillbaka till vetrinären och han blev inlagd och fick plasma och vätska i dropp. Många långa maskar kom ur honom och det var dem som hade gjort att han nästan svultit ihjäl. De visste inte om han skulle överleva natten. Jag bad och bad och det visade sig att han var en riktig fighter! Efter dess har han bara blivit starkare och nu två månader senare har han gått upp från ett kilo till 2,6! Han är fortfarande lite mager men vikten ökar stadigt!

Igår kom vi då alltså hem och han verkar trivas bra här hemma! Han verkar inte sakna sina hundvänner allt för mycket och han är otroligt lugn och harmonisk (fast busig). Otroligt hur lugnt han tar saker faktiskt. Att flyga gick bra, att rastas utanför flygplatser gick bra, komma till ett nytt hem funkar utmärkt. Kylan funkar någorlunda. Igårkväll var det väl lite för hemskt om tassarna och han gnydde och gnydde men idag har han nästan verkat gilla snön. Imorgon ska vi och prova ut skor och kläder då han nu bara har en stickad tröja. Men på Cypern var det svårt att hitta något som passar, förhoppningsvis går det bättre imorgon! Imorgon ska vi även till vetrinären för att göra besiktning!

Här tänker jag lägga upp bilder och mer om honom allt eftersom det kommer!

Kram My

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

Djurälskaren87
1

vilken solskenshistoria och vilken fin mamma du har:) Hur länge var han hos din mamma innan han kom till er?

chemicalwarfare
0

#1 i ungefär två månader:) han behövde få sista rabiessprutan vid tre månader och sen vänta tre veckor innan man får ta med honom:)! Men eftersom det är EU räcker det ju med vaccinationer etc så är det bara att ta hem djuren:)

chemicalwarfare
0

:)

Djurälskaren87
0

guud va sööt han är smälter!! hur känns de att ha honom hemma? tänk att han var döende och nu är han hos er, vore det inte för din mamma och er så hade han kanske inte levt. fin gärning!

chemicalwarfare
0

#4 visst är han <3 Jag blir så kär bara av att titta på honom! Och dessutom blir han så lycklig när han ser en och det smälter verkligen mig!

Jag blir ledsen bara av att tänka på hur illa det hade gått om inte mamma råkat kliva in i den butiken… Usch:(

chemicalwarfare
1

Vårt familjefoto i julas:)

chemicalwarfare
0

När han var en liten plutt! Där var han 2 månader och vägde ett kilo, mager var han också:( Nu väger han 3,7kg och verkar bli hur stor som helst! Han är 5 månader nu, hur mycket tror ni hans slutvikt blir?

chemicalwarfare
0

Här är vi med mammas hundar på Cypern! Den vänstra är en tik, fd streetdog som heter Steffy och den högra är Jum-jum en sheltiehane:)

Ni får ursäkta hur jag ser ut, hade ju kommit hem till mamma efter att ha flygit hela dagen:)

Mysisa
0

Om det är en Chihuahua så skulle jag tippa på att han slutar nånstans mellan 4-5 kg.
Men oj vad han har växt från 2-5 månader 😮
När jag fick hem min prazsky tik var hon 8 veckor och vägde 1 kg vid 4-5 månader vägde hon 2 kg, nu går inte min våg högre än till två kg men hon har inte växt mycket mer vid 10 månader vägde hon fortfarande 2 kg, skulle tippa på att hon ligger på max 2,2 nu vid ett år..
Är du säker på att han verkligen var två månader när han köptes?

minavitas.wix.com/kennel

chemicalwarfare
0

Han kommer ju som sagt från ett skummare förflutet men hans vetrinärpapper säger att han är det. Dock var han kraftigt underviktig när han kom till mamma. Och han är ju inte avlad enligt rasstandard direkt, men det passar mig för jag vill egentligen ha en större hund än vanliga chihuahuor.

chemicalwarfare
0

Här gnagar vi!

chemicalwarfare
0

Alltid sova riktigt ingosad!

chemicalwarfare
0

Byggt bo i TV-bänken :)

LinaK
0

Åh vilken goding, ser ut som en riktig mysvovve 😍

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

chemicalwarfare
0

#14 Mysigare hund finns nog inte! Han ska alltid gosa med alla! Har vi gäster här i soffan rör han sig mellan alla och måste få gosa med alla. Han vill alltid under täcket och in under ens tröja. På nätterna sover han oftast mellan mina knän. När han var yngre gillade han att sova tvärs över min hals *fniss*