Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 412 ggr
Gullan_J
0

Ta med honom på promenaden?

Blir hemskt osäker på det här med hur långt jag vågar gå med valpen. Valpen är denna vecka nästan 14 veckor. Han gillar inte att lämna hemmet, dock när han kommer på nya vägar så glömmer det och blir nyfiken. Såvida man har godis följer han med överallt ;) Det går oftast bättre när den vuxna hunden också följer med. Från början hade jag tänkt vara ute och börja träna honom redan från början för att träna upp hans kropp mm. Men eftersom att han hellre är inne så har det inte blivit av det här med träningen. Dessutom vill jag vänja honom med andra hundar, djur och okända människor redan nu så det inte blir ett stort problem när han blir äldre. Han är tidigare fått lite motion alla fall trots att han inte gillar att gå ut. Ibland åker han och leker med min systers hundar, då brukar han + min andra hund + systers tre hundar springa på bra och leka. Varje dag leker han med min andra hund antingen på baksidan huset eller i huset. Dessutom håller vi på att träna inför en kommande utställning så lite vardagsmotion blir det ju trots att han inte är så motiverad på att vara utomhus.. Ikväll är det den s.k. hundpromenaden, där alla hundägare häromkring kommer med sina hundar också går vi en promenad på oftast 2 kilometer, ibland kortare om vi ska träna på något speciellt. Då stannar vi på tex. parkeringsplatser och ängar där vi kan träna hundmöten, att hunden ska ha fokus på sin ägare trots en massa oljud m.fl. Vissa kvällar går vi lite längre och då stannar vi inte någonting. Jag funderar på att ta med valpen ikväll och gå med honom. Dels är det nog bra träning inför utställningen och dels är det nog bra träning i allmänhet. Problemet är det att jag inte har någon aning om hur långt vi ska gå. Om vi går 3,5 kilometer utan stopp i relativt hög fart så kommer stackarn bli helt slutkörd, medan om vi går en kilometer med ett stopp för träning kommer det vara alldeles lagom. Så det är så svårt att veta om han ska med eller inte. Chansar jag och tar med honom lär det ju bli en långpromenad och om jag inte tar med honom lär det ju bli en lagom sväng med paus/pauser. Hur skulle ni ha gjort, tagit med valpen och riskerat att det blev en långpromenad eller lämnat honom hemma och istället tagit med den vuxna hunden?

-Bättre ökänd än okänd

Em_
0

Jag hade tagit med honom och burit honom en del av vägen i en väska om det blir en långpromenad, om han inte är för tung.

Gullan_J
0

Han är lite väl tung, skulle tippa på 10-12 kg ungefär.

-Bättre ökänd än okänd

zabelle
2

Gå med en kilometer, sen kan ni ju vända och gå hem. Då har valpen fått en lagom runda.

Zabelle