Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1875 ggr
Oboyen
0

Elhalsband..

Vet att det är förbjudet. Tycker själv att det är rätt, elhalsband skulle jag aldrig få för mig att använda. Men ni som vet något om dem: hur kan elstötarna påverka hunden? Jag vet hur de funkar. ställer frågan eftersom jag har en person i min närhet som använde sådant på sin unghund för att få honom att sluta skälla i hundgården där han fick vara dagtid då min bekant var på jobbet. Hunden lämnade hen sedan tillbaka eftersom han blev ängslig aggressiv (inte mot familjen dock). Jag funderar på om elhalsbandet kan ha påverkat. Hunden hade alltså elhalsbandet på sig obevakat flera timmar varje dag i hundgården.. 😳

Rafflan
1

Dem får ju bara en stött när man klickar på knappen = hunden får ju ingen stött när den sitter själv i rastgården och skäller? Dock finns det halsband som sprutar vatten/citron vatten på hunden under huvudet när den skäller vilket vissa har på hundarna för att få dem att sluta skälla.

Oboyen
0

Detta halsbandet ger/gav stötar när hunden skäller. Hunden fick ha det i hundgården för att kunna stå där utan att skälla när familjen inte var hemma.

Mischa
1

Visst har det funnits antiskallhalsband med el, de borde fortfarande finnas. Kika på youtube för olika reaktioner, jag tror absolut att en sådan behandling kan skapa eller förstärka ångest på en vek hund och riskera att man betingar fel saker.

≧◔◡◔≦

vallhund
1

#3 tom spruthalsband för antiskall kan ge väldigt oönskade effekter på hundar i hundgård utan uppsyn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ixectrona
1

Rätt svårt för någon i Sverige att veta hur elhalsband påverkar hundar då ingen här har erfarenhet av dem.

Men stötarna är inte "stötar" så som gör ont, utan vibrationer.
Använt felaktigt med fel timing så kan hunden bli förvirrad och ev. förlora tilltron till sin ägare, om den associerar halsbandet med ägaren.

Undrar du om hunden blivit permanent traumatiserad eller något?
För det tycker jag vore rejält överdrivet, hundar är inte gjorda av glas och tillrättavisar varandar med betydligt hårdare tag.

vallhund
1

#5 Vibrationshalsband finns i Sverige o är väldigt lagliga.

russin
1

#5 - tror inte det är svårt för vissa i Svergie att veta hur elhalsband fungerar då dom har varit lagliga. Dom är förbjudna nu, men säljs tyvärr fortfarande på svenska webbsiter - men hoppas även det ska bli lagligt framöver. Dock är det nog inte så många som öppet skulle berätta om sitt användande av elhalsband….

Oboyen
0

Traumatiserad är väl att ta i men att ha på sin hund ett elhalsband en 8-10 timmar per dag utan tillsyn, ensam i hundgården känns inte bra. Hunden kan ju reagera på stötar i ägarens närvaro på ett sätt men helt annorlunda om hunden är ensam tänker jag.

Em_
1

Låter som ett effektivt sätt att förstöra en hund på.

vallhund
0

#8 Traumatiserad är ingen överdrift, tvärtom!