Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2147 ggr
Yellow22
1

Valpförberedelser

I slutet av denna månad så hämtar min pojkvän och jag hem en svensk lapphundsvalp. Det blir både hans och min första hund, dock har han hundvana sedan tidigare. Vi är i fullt sjå med att förbereda allting så att det är klart när vi hämtar henne, så nu undrar jag om ni mer vana (som haft valp) har några tips på vad vi behöver göra eller synpunkter på vad vi har gjort? Har vi missat att tänka på något? 

Detta har vi köpt:
- En hundbädd
- Filtar att lägga ut i bilar och liknande
- Bilskydd och säkerhetsbälte
- Halsband och koppel
- Borste
- Tandborste och tandkräm
- Klotång
- Matskålar (ska köpa något att lägga under så att det inte spills så mycket eller blir vattenskador)
- Valpfoder (samma som uppfödaren rekommenderat) 
- Belöningsgodis
- Hundschampoo (uppfödaren sa att hon använde balsam på sina hundars päls, men behövs det?)
- Hundbajspåsar
- Leksaker

Det jag är osäker på är detta med leksaker. Hur mycket leksaker behöver en valp och vilka "sorters" leksaker? Har hört att de tröttnar snabbt om de inte kan "byta" leksak ofta. Vi har köpt några stycken, men kan vi behöva fler? Något vi också är osäkra på är tuggben, då vi hört väldigt blandade saker om det. 

**Detta har vi gjort:
**- Satt upp grindar för att begränsa hennes utrymme så att hon inte går överallt i början
- Tagit bort mattor
- Säkrat sladdar och eluttag

Tack på förhand!

Hell
0

Vad roligt att ni ska skaffa en svensk lapphund! :) Har en liten finsk lapphund som kom hem för en vecka sen. ;)

Leksaker tänkte jag att det var bäst att inte köpa för mycket, han har två gosedjur, en liten mjukboll och en tuggknut. Vi varvar dom lite och det funkar bra. Ingen tydlig favorit. Nån med pip kan vara kul också. :)

Tänk också på att det är lätt hänt med skydden till vattenskålen (jag använder vanliga bordsunderlägg från typ ikea) att vatten sugs in och hamnar under om valpen plaskar mycket. Då kan det också bli skador. Så håll ögonen på det och torka vid behov.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[FridaGenborg]
3

Tycker ni har planerat bra och fått med det mesta 🙂 Sen brukar man märka fort om det är nåt mer den behöver. Leksaker och tuggben hade vi köpt massvis av innan vi fick hem vår valp, och grisöron var en favorit (är fortfarande) 😉 

Kul med valp, jag tycker aldrig tiden går så sakta som veckorna innan man får hem valpen!

Stort lycka till! Hoppas vi får se lite bilder framöver 🙂

IngridSvensson
2

En första-hjälpenväska kanske ni ska införskaffa? Det gjorde vi, dock har vår hund inte gjort sig illa än, men väldigt bra att ha! Termometer, bandage, kompress, sårsax, någon sårrengöring, pincett m.m

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Mika-S
2

Tuggben! :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Em_
2

Ett litet förstahjälpen kitt är som sagt bra att ha. Kolla upp telefonnummer, inklusive journummer till veterinärer i närheten.

Min enda kommentar till pipleksaker är: över min döda kropp ^^ 

Något att tugga på kommer definitivt behövas.

Jag hade bytt ut halsbandet mot en sele, det är mycket skonsammare för halsen innan valpen kan gå fint i koppel. En långlina kan vara bra att ha också om man vill ha valpen lös med "nödbroms".

Egna handdukar till hunden är bra att ha. Jag har en stor för när hela hunden är blöt och flera små som jag torkar mage och tassar med när det är blött ute. Jag använder bara schampo när det verkligen behövs, som efter lite frenetisk rullning i komockor ^^ Har aldrig haft balsam till varken finnen eller min andra fluffspets, pälsen är fin ändå. Har ni halt underlag i duschen så köp en gummimatta.

Lite beroende på hur ni bor och om ni kommer vara ute mycket när det är mörkt så köp en lampa som kan sättas på kopplet. Komplettera med reflexväst när valpen växt färdigt.

russin
3

Fixa gärna försäkringen dagen före ni hämtar valpen, så gäller den direkt 🙂

TheaV
2

Jag tyckte det var jättepraktiskt att ha en blomspruta fylld med såpavatten för att kunna ta hand om eventuella olyckor snabbt och smidigt när vår grabb var liten :-)

Yellow22
0

Tack så mycket för alla tips! 🙂

#4 Vilken sorts tuggben menar du? 

#5 Vi har funderat på sele, men har svårt för att bestämma oss. Jag säger att selen är jättebra att ha, medan pojkvännen hellre väntar med att köpa en sele tills hon är fullvuxen. Tycker det har varit svårt, vilken sorts sele skulle man isåfall ha? Finns det såna man kan ställa in storleken på som hon kan ha lite längre?

-Aida-
0

Jag säger också att sele är bättre, hade halsband på min valp men jag blev bekymrad över halsen då han inte lärde sig gå fint i koppel, jag bytte ut till sele och tycker promenaderna går mycket bättre, skulle han hoppa ut efter löven som en galning så blir de skonsammare mot honom, pälsen blir finare runt halsen också.
Tycker de också verkar som att han lägger märke till mig bättre nu, om man skulle ge ett pytte ryck i kopplet till vänster så går han åt vänster men i halsband fick jag släpa honom åt vänster sida.
Det finns selen man kan ställa in storlek på, men eftersom min valp är så stor så har jag lite problem att hitta ett sele han kan ha i längre tid. :P

Något att rekommendera också är att köpa en typ av verktygslåda, de använde vi som första hjälpen låda till hundar vi hade innan, med bandage, sax, sår rengöring osv.

Em_
0

Det finns många olika sorters selar. Jag gillar Hurttas y-sele, hela magremmen kan justeras. Hade storlek 60 cm från tre månaders ålder tills jag bytte till halsband vid sex månader. Han hade antagligen kunnat ha den ända från början men jag fick låna en som var lite mindre. Har en finsk lapphundshane. 

Så här ser den ut

http://www.csigora.com/produkter/hundselar/97421__hurtta_outdoors_vadderad_y-sele/

Sugar Mist
0

Tuggben. Tuggben i määängder. Investera i ett 100pack med små rullade ;)

-

Em_
0

#11 Det blir en kortvarig investering, köp mellanstora med en gång ;)

Cahira
0

Håller med om massa tuggisar är ett måste! Och en fästingkofot (så du inte klämmer på fästingens kropp så den spyr ut maginnehållet som kan vara infekterat med nån sjukdom). 

Balsam är bra för huden, inte lika uttorkande. 

Bra fön med kallblås kan vara bra så man inte har blöt hund i sängen sen. 

Att träna valpen att stanna innanför dörren tills du torkat av hunden (trots att det är snustorrt ute) är en jättebra vana/lärdom inför när det blir slaskigt. Om hunden förväntar sig att bli torkad överallt innan den får hoppa och leka så kommer du slippa slask i möblerna. :)

Bestäm alla regler vart valpen får och inte får vara, samt vart den ska sova om natten.

Förbered för nattkissningar, ställ fram skor som man bara stoppar in fötterna i vid dörren. :)

Lägg dig på mage på golvet och titta vad du kan se, då kan du lättare få undan saker du kanske missat i valphöjd. 

Lycka till! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vennbergtherese
0

Jag kan inte leva utan piss off till olyckorna. Jätte bra spray! Ni verkar ju ha koll. :) lycka till med valpen!

Mika-S
0

#8 Alla möjliga sorters ben. Grisöron, märgben, kycklingvingar, nackar osv. Min hund var rent ut sagt en piraya som valp. Det ända sättet att inte bli sönderbiten hela tiden var att nästan alltid låta de kliande små valptänderna ha ben att tugga på. :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Yellow22
0

Återigen, tack så mycket för alla svar! (Och lyckoönskningar, hehe.) 😃