Kostnad för att fixa pass
Hej!
Hur mycket kostar det att fixa pass och allt som hör till för att kunna få åka utomlands? (Ska bara till Åland)
Hur ofta behövs rabiesvaccinet fyllas på? Är det en gång per år? :)
Vad passet kostar beror på vilken klinik du går till. Det brukar ligga mellan 200-700 kr (vissa ännu billigare) helt beroende av vart du vänder dig till. För att åka till Åland behöver förutom pass och giltig id-märkning, rabiesvaccination och avmaskning. Väljer du att vaccinera med Nobivac Rabies håller vaccinet i 3 år. Väljer du merial rabisin gäller det ett år. Man måste vaccinera senast 21 dagar innan man ska resa. Avmaskningen måste ske hos veterinär och detta mellan 1-5 dygn innan avresa. Även här varierar kostnaden mycket mellan kliniker.
Hur länge gäller avmaskningen? Hur mycket kostar rabiesvaccinet? :)
Avmaskningen "gäller" bara i 5 dygn dessvärre, men krävs bara för att åka till Åland inte tillbaka till Sverige. Priset på rabiesvacc. varierar också enormt mycket mellan kliniker, men allt mellan 250 - 700 hör till vanligheten. Oftast dyrare i större städer. Avmaskningen kan också kosta några hundralappar eftersom den ska göras på klinik. Har man med sig eget avmaskningsmedel blir det ibland billigare, men man betalar ändå för att veterinären intygar att hunden avmaskats (med datum och klockslag) i passet.
#3 Vad segt, min mamma pendlar varje - varannan helg och har hittills haft hundvakt men vill såklart ha med sig sin hund. Vad segt att behöva avmaska varje gång..men tack för hjälpen!
#4 man kan tillämpa 28 dagars regeln om man reser ofta, det betyder att man avmaskar en gång var 28 dag. Regeln går bara att tillämpa efter andra tillfället man avmaskar (dvs avmaska en gång, vänta 28 dagar avmaska igen varpå veterinären skriver i passet att 28-dagars regeln tillämpas, fortsätt sedan att avmaska var 28 e dag, alltid hos veterinären som stämplar i passet). På så vis slipper man avmaska varje gång man ska resa om man reser flera gånger i månaden.
….När vi ändå snackar av avmaskning och pass och allt dedär, flikar jag in en fråga. I juni kommer jag vara några meter över gränsen till Norge och min hund kommer kanske att vara med, vad behöver jag göra? Vi ska iväg med skolan och bo vid gränsen och då paddla kanot vid gränsen och över gränsen, bara under någon dag, och då får hunden kanske följa med. Borde jag fixa allt eller är det onödigt?
-
Den behöver vara ID märkt o avmaskad mot dvärgbandmask.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 Enligt norsk lag bör du ha allt fixat om det är tänkt att hunden ska sätta tassarna över gränsen, ja ;) Rabies vaccination behövs däremot inte.
Pass och avmaskad hos veterinär gäller till Norge.
Tack för hjälp! :)