Fodertips förr ett par år sen.
Hittade den här gamla tråden från december 2011 när jag sökte lite. I ett inlägg verkar det ha sammanfattats de svenska fodrena och jämfört dem bra. "Det mest prisvärda svenska torrfodret är enl mig Magnussons Meat & Biscuit. Det är det enda torrfoder med 100 % svenska råvaror. Meat & Biscuit är bättre än originalet. Eftersom det är gjort av färskt muskelkött och färska ägg är det mycket hög kvalitet på proteinet och hunden behöver inte lika mycket av det som foder gjort på sämre proteinvara. Köttmjöl och torkade ägg har inte samma goda kvalitet som färska. Hundar tycker också att det är gott om fodret är gjort på färska animalier. Alla råvaror skrivs ut vad det är och inga anonyma råvaror i fodret. Fodret passar en del hundar med känslig mage. Det är skonsamt eftersom det är ugnsbakat. Magnussons Meat & Biscuit Adult passar till normalaktiv hund. Om du vill ha mer animalier så finns Work-fodret och man kan också ge valpfoder till en vuxen hund om det passar hunden. Läs hur mycket energi som finns i fodret och det står nog på magnussons hemsida www.hundmat.com Standart har sämre animaliska proteinvaror; köttmjöl och ben-broskmjöl. Ben-broskmjölet vet man inte ursprunget på (vilket djur det kommer från) och det brukar alltid vara sämre råvaror i det. De vegetabiliska proteinerna är från vitt ris och öljäst. Standarts foder har en del hundar svårt att tåla. Foder med högre procent fett kan vara svårt för en känslig mage. Inte så dyra, men ändå bra svenska foder (dock inte helt svenska råvaror) är Doggy Professional, Halla foder och Mästers Jakt. Alla finns hos foderbilen." Håller mi andra med? Jag är lite för dåligt insatt i hundmatt och jag skulle säkert hitta svaret själv men det skulle ta ett par timmar. ;) Och Robur är väl också ett bra svenskt foder? Hur håller ett par år gamla fodertips idag?
Nej, jag håller inte med.
I mina ögon är torkade råvaror inte sämre än färska, snarare tycker jag att det tyder på högre råvarukvalité ju färre råvaror man behöver använda.
Standardt har en tydlig innehållsförteckning över vart det mesta kommer ifrån (tror dock att receptet är ändrat sedan inlägget) och finns inte det så kan man kontakta dem så kommer dem att svara så ärligt de kan om ursprunget, jag kan dock inte begripa varför man skulle vilja veta djurkällor för benmjöl.
Robur är doggyfabrikens "bästa", det finns säkert många hundar som lever fint på det, men det innehåller en del onödig utfyllnad för sitt pris.
Fodertips kan absolut bli förlegade eftersom foderbranschen ständigt ändras, tillverkare ändrar recept, priser, storlekar, råvaror och nya foder gör ständigt antåg in på marknaden.
≧◔◡◔≦
Ger man färskt kött från början, alltså utan att det blir torrfoder så är det ju bäst. Men annars så ger färskt kött en ganska missvisande bild av hur mycket kött det faktiskt är i torrfodret eftersom kött innehåller mycket vätska.
Magnussons skulle jag inte ens ta i med tång, massor med spannmål och min hund fick bukspottkörtelinflammation av det. DÅ trodde jag att det var ett bra foder men nu är jag mer insatt i vad en hund faktiskt är skapt för att äta och ger inte torrfoder öht. Skulle inte ge något av dessa foder ens som godis, skulle isåfall vara standardt men inte till min nuvarande hund då det innehåller spannmål (ris)
Ett foder är knappast bättre för att det är svenskproducerat, råvarorna kan lika gärna vara från Kina och frågan är ju om det är värt att ge ett skitfoder bara för att det är svenskt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Magnussons Meat & Bisquit är väl något bättre än billiga foder som finns i matbutiker, men kötthalten är alldeles för låg för att var bra i längden.
Standardt är väl ett vettigt foder och jag känner en hel del hundar som fungerar bra på det, men själv föredrar jag färskfoder/färsk naturlig mat. Tyvärr innehåller alla de i Sverige befintliga färskfoder alldeles för låga halter av vitaminer enligt mig (och många andra), men det kompenserar jag med att ge extra av det som behövs.
Doggy, Doggy Professional och Robur skulle jag aldrig ge som heltidsfoder, för innehåller är hemskt.
#2 Bukspottkörtelinflammation orsakas i regel av fet mat; ett fett märgben kan ge akut bukspottkörtelinflammation och också rökt mat och feta matrester. Jag har läst om flera hundar som fått symtom av feta färskfoder och att det också gett akut bukspottkörtelinflammation EPI.
Ibland ligger hormoniella orsaker bakom och det kan vara svårt för veterinären att ställa rätt diagnos. Vissa raser är genetiskt disponerade att få EPI och det är tex schäfer, collie och eurasier. Om man har en hund med känslig bukspottkörtel ska man ge ett magert foder med lättsmält protein och inte för mycket kolhydrater. Medan hundens bukspottkörtel återhämtar sig är nog ett speciellt veterinärfoder bäst. Därefter kanske ett magert färskfoder eller hemlagat. Att ett foder som Magnussons med bara 12 % fett (M&B Adult) skulle ge EPI låter inte så sannolikt, så jag tror att det finns andra orsaker också. Fiberrikt spannmål i foder kan iofs vara en bidragande orsak om hunden är en riskras för EPI.
Till TS: foderrekommendationer som är flera år gamla är inte aktuella. Tillverkare ändrar ofta recept.
Det som kom fram 2012 är att ris innehåller höga halter arsenik och många tillverkare byter ut ris mot potatis och/eller har ett spannmålsfritt alternativ.
Den stora trenden just nu på fodermarknaden i USA och i Europa är spannmålsfria foder. I Sverige finns många olika spannmålsfria fodermärken att välja på. Det enda svensktillverkade spannmålsfria är ett av Carriers sorter. Det finns flera europeiska spannmålsfria som ett av Olivers, Kingsmoore, Naturea, Simpsons. Orijen och Acana är kanadensiska. Canagan och Taste of the Wild är andra märken. Ett av de mest prisvärda just nu är Simpsons spannmålsfria: lite över 400 kr för 12 kg-säck om man köper två säckar hos zooplus.se Om man vill ha 100 % svenska råvaror så finns bara Magnussons när det gäller torrfoder. Dock inte spannmålsfritt, men det är ett prisvärt foder om man vill ha ett torrfoder som inte är jättedyrt.
Standardt innehåller ris (arsenik) och vassle (mjölkprodukt) men ben/broskmjölet är borta och det är bra. Jag skulle inte ge att foder med ris 2 gånger dagligen och utsätta min hund för ökad risk för hudcancer, lungcancer och cancer i urinblåsan + ökad risk för diabetestyp 2.
Tack för intressanta inlägg. :)
Kan du specificera varför innehållet i i synnerhet Doggy Proffesional skulle vara "hemskt"?
I en tråd nyligen så diskuterades innehållet i just Doggy Proffesional Extra Aktiv och en engagerad användare skickade faktiskt ett mail till kundtjänsten där för att få svart på vitt. Här är svaret:
"Hej,
Tack för ditt mejl. Den totala mängden kött är 43,2 % varav 34 % är kyckling, resterande är gris och fisk produkter.
Produkten innehåller både färska råvaror och köttmjöler.
Med vänliga hälsningar
Kasia"
Merparten av köttinnehållet är kycklingmjöl om man tittar på innehållsförteckningen, d v s inget ospecificerat. Om det är som för ett par år sedan, då Doggy importerade kycklingmjölet från Tyskland så är det köttråvara av samma klass som det som människor äter som man gör köttmjölet av.
Jag säger inte att Doggy Professional Extra Aktiv är ett perfekt foder som inte innehåller några onödiga ingredienser men jag är lite fascinerad över att namnet Doggy verkar fungera som ett rött skynke framför ögonen på folk…
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#6 - jag gillar inte den stora andelen vete i Doggy och jag köper heller inte foder där innehållet inte är specificerat.
Vad gäller Doggy Extra så gillar jag inte alls innehållet - det är flertalet saker jag inte ger hundarna, för att jag inte tycker det hör hemma i hundfoder. Av dessa är:
Fullkornsvete
Köttgrevmjöl (billig restprodukt)
Majsgroddar (inget för en hund)
Betfiber (ger många hundar gaser)
Laxmjöl (odlad lax ? - jag ger inte lax alls då det mesta är odlat)
Melassjäst (ej hundmat)
Linfrökaka (ej hundmat)
Sen ger folk precis vad dom vill till sin hund, men jag tycker det är skräpfoder🙂
Personligen tycker jag inte att fullkornsvete är sämre än något annat spannmål, t ex ris, om hunden inte har några allergiska problem.
Grevmjöl är en billig restprodukt men en bra proteinkälla och dessutom utgör det ingen stor andel av fodret(mindre än färsk kyckling).
Majsgroddar håller jag med om att det inte är någon hundmat men inte heller det är någon stor post i innehållsförteckningen och näringsvärdet är bra.
Melassjäst är rikt på b-vitamin så det har jag inga som helst problem med, inte heller laxmjöl. Även om odlad lax inte är särskilt miljövänligt så är det inte dåligt för hunden på något vis. Linfrökaka har jag inte heller några problem med, det är linfrön där linfröoljan pressats ur.
Alla torrfoder innehåller sånt som inte är "hundmat" om man anser att en hund ska äta samma sak som en varg. Det finns dock studier som tyder på att tamhunden under lång tid anpassat sig till att äta de rester som människan lämnat efter sig.
"Skräpfoder" är ett begrepp som jag spar till de foder som inte näringsmässigt kan klassas som hundfoder eller t ex innehåller färgämnen.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#9 Vanliga Doggy är jag skeptisk till helt enkelt eftersom innehållsförteckningen är så dåligt preciserad - jag vill ha mycket bättre koll på vad jag stoppar i mina hundar. Däremot känner jag till hundar som fungerar bra på det i alla avseenden och har gjort så i många år.
#8 - men det är ju därför det finns så många olika foder, just för att vi tycker olika 🙂
Själv ger jag inte torrfoder alls, mer än som godis ibland men även då är jag noga med vad jag ger. Hunden ska både gilla det och fungera bra på det - och vad hundar tycker om och fungerar på är ju väldigt olika.
Jag har provat Doggy (både billig och dyarer variant) några gånger under åren och jag gillar inte det jag ser märker ganska omgående. Svullna magar (det sväller enormt i magen), gaser i magen och stora elefanthögar.
#10 Jag har inte märkt nån skillnad mellan sorterna, min ena hund åt Doggy P, hon var i väldigt dåligt skick. Hälsade på min mamma igår, hon var helt chockad över vilken skillnad det var på hunden efter bara några veckor med bättre mat, sist hon träffade hunden åt hon fortfarande Doggy.
/Lova
Ny blogg!
#11 Absolut. Själv är jag väldigt tacksam att jag har både individer som fungerar bra på både torrfoder, råa ben och rått kött och en ras som generellt sett har väldigt få problem med allergier. Med den äldre har jag prövat några olika sorter och allt har gått bra utom två märken - ett s k skräpfoder som han fes riktigt illa av och ett foder som var väldigt poppis för ett par år sedan som han knappt ville äta.
Jag gillar idén med färskfoder och det är mest utrymmet i frysen som sätter stopp för att byta ut en del av fodergivorna mot det - hundarna har redan tagit upp en hel del plats där med köttben. Men jag har lite svårt för när det går ren ideologi i utfodring av hundar så att folk får dåligt samvete och nästan känner sig som djurplågare som ger torrfoder i stället för att barfa trots att deras hundar mår alldeles utmärkt.
#4 Du behöver inte ge mig en föreläsning om vad som orsakar bukspottkörtelinflammationer. Jag är 99% säker på att det berodde på fodret. Spannmål är inte naturlig föda för en hund och mycket spannmål överbelastar bukspottkörtel som måste producera mer enzymer för att kunna smälta spannmålet.
Min hund åt varken fet mat eller är en ras i riskzonen.
Nu äter hon BARF och mår utmärkt så länge hon inte får i sig spannmål.
#14 Okey, då är du säkrare än vad veterinärer är. Då vet du kanske att det inte bara har genetiska orsaker. Andra orsaker till bukspottkörtelinflammation kan vara tumörer i bukspottkörteln, en blockerad pankreas kanal eller en infektion. Då har du säkert tagit TLI-test och fortsätter att göra det årligen.
Här är ett veterinärsvar om en cocker som fått det. Han åt 50 % färskfoder och 50 % Standardt Normal:
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/exokrin-pankreasinsufficiens
Men tanke på att det var över 2 år sedan min hund hade pankreatit och hon mår väldigt bra nu så. Hon får inte enzymer i maten då bukspottkörtel fungerar tillräckligt bra, så länge hon inte får i sig spannmål eller för mycket fett.
Självklart finns det många olika orsaker till pankreatit men det är den orsaken jag som sagt är väldigt säker på att min hunds pankreatit berodde på.
Ptja, vad gjorde veterinärerna. De tog lite prover och prackade på oss ett skitfoder.
#15 Lika trevlig som alltid märker jag.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#17. Tycker lizton har intressant information här. Gliringar är onödiga och helt ovidkommande i sammanhanget.
#18 Som det trevliga svaret i #15 menar du?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Fodertips ska man ta med en nypa salt 🙂 Bra att lyssna på, läsa om men inget som ska avgöra riktigt. Alla hundar fungerar olika på olika foder. En del hundar klarar av t.ex Doggy medan vissa hundar inte alls mår bra av det.
Sen får man granska och luska ut VAD som är bra och dåligt för hunden för övrigt. T.ex majs kan göra en hund stressad då blodsockret skjuter i höjden, behöver man då ge foder med majs i?
VILL man ge sin hund t.ex ris eller kvittar det? VILL jag egentligen ge färskfoder men har ingen plats för det? Ja, då letar man upp ett foder som liknar färskfoder så gott det kan.
Sedan får man först och främst se vad ens hund mår bra av. Är hullet bra? Är avföringen bra? Fiser hunden? Är hunden uppe i varv för mycket (kan vara foderrelaterat pga just majs). Det är prioritering nummer ett kan jag tycka. Hunden ska trots allt må bra.
Själv har jag försökt med t.ex Doggy och Arion. Men Molly, Chinese Crested Dog Hairless, får utslag av spannmål. Det går bara inte.. även om avföringen och hullet är helt okej så får hon inte ha utslag. Så hon får Mush Vaisto samt VoH Kyckling. Det funkar hon kanon på!