Vilken ras?
Hej! Jag söker efter en hundras som ska vara mycket hund i mellanstor-liten förpackning. Min 6 åriga Tax är tvungen att avlivas pga diskbråck och jag är nu på jakt efter en ny vän att ha en massa kul tillsammans med. Jag bor med min mamma och pappa i utkanten av ett litet samhälle med skogen runt omkring som granne. Vi bor i ett mellanstort hus med tillgång till stor trädgård, sjö, träningsbana osv. Till hösten ska jag börja gymnasiet men min pappa är pensionär så hunden kommer inte vara ensam. (Små rastgårdsvistelser i en hundgård på 3x4 meter kan hända) Jag kan motionera hunden 2-3 timmar varje dag och är intresserad av agility, lydnad, spår, apportering (på nybörjarnivå men senare till kanske några småtävlingar)
* Jag söker efter en hund som får väga +/- 16 kg och ha mankhöjd därefter.
* Pälsen spelar egentligen ingen större roll, bara det inte ingår att trimma den.
* Helst en hund som har ren fallenhet för vatten, då vi är ute och åker med båt större del av sommaren och jag är och simmar i sjön hemma ca 45min-1timme/dag på sommaren. OBS: Vi är medvetna om att hunden måste rastas även på båtturer.
* Ingen större jaktinstinkt än att det går att ha den lös utan att den sticker.
* Vilja att lära sig och vara med på alla möjliga galna upptåg.
* Kunna ta en dag ledigt och nöja sig med en kortare promenad om det blir för mycket med skolan. På/Av-knapp?
* Det är inte tvunget att vara en renrasig, men bara så jag har några riktlinjer att gå efter. (Är inte intresserad av något speciellt utseende)
Jag har kollat runt på t.ex. Sheltie, Cocker Spaniel men det är inga hundar som jag fastnat för. Har även kollat på Tollare och det är en hund jag mycket väl skulle kunna tänka mig men har ingen större erfarenhet av rasen men den är kanske för stor? Är det någon ras som ni spontant kan komma på som kan passa in på beskrivningen? Tack på förhand. :)
Hur mycket pälsvård kan du tänka dig, när du skriver att du inte vill trimma, menar du då också (maskin)klippning? Min egen ras Lagotton passar in rätt bra, men det krävs lite pälsvård.
Jag har hört att tollare är helt förstörda mentalt, att man fokuserar på utseendet dvs. Annars kan man alltid importera om det ser bättre ut på andra håll🙂
Jag har även hört att Papillon (eller så var det Lancashire heeler haha), trots storleken, är "mycket hund" i huvudet! 😃
Min kompis har en 75% papillon, men hon är inte alls sådär aktiv och "ettrig" som rasen sägs vara. Hon är hellre hemma och sover än ute och kör agility t.ex. 🤪
Så det är såklart olika för varje hund 👍
Västgötaspetsen kanske skulle vara något? :)
Storlek och vatten gjorde att jag tänkte på tollare innan jag hann läsa att du funderade på den. Det är en jakthund men de jag känner kan går lösa i skogen. Storleken varierar ganska mycket, känner en tik som väger 12 kg med lagom hull. Dock är de ju lite speciella, kräver en annan typ av uppfostran än andra retrievers vad jag har förstått. De vill jobba också, de som klarar att slappa ett par dagar får mer än promenader och lite trickträning resten av veckan.
Vill du tävla så skaffa en hund med stamtavla i SKK. Tänk också på att de bästa hundarna behåller uppfödarna själva för att avla vidare på. Det är alltså hundar som är snäppet (eller riktigt många snäpp) sämre som blir föräldrar till blandraser. Sedan är det inte alls säkert att en tollarkorsning kommer gilla vatten, den kan lika gärna ärva en "ta omvägar runt vattenpölar-gen" från den andra föräldern.
#2 Känner flera tollare som är bra jakthundar, det finns sunda linjer om man letar.
Nu har du ju kollat på Cocker, men vatten så tänker jag direkt på Engelsk Springer Spaniel, och våra hade älskat att få göra det du är intresserad av, fast dom kanske oxå blir förstora?
Annars är det nog de mest positiva hundar jag träffat, våra har badat, åkt båt, skoter, tränat agility, jagat, spårat, gått eftersök, tränat tricks tills dom går igenom hela registret så fort dom ser något som ser ut som godis ;)
Däremot så kan man ju få lov att klippa dom, våran första hade med jakt-typ päls och klippte väl bara öronen så inget skräp fastna, nuvarande har mer utställningspäls och på vintern brukar hon få klippa (med maskin) bort löshängande hår + vintermössa och bringa, men är inget som tar lång tid och till och med jag som inte är van har kunnat klippa det :)
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#1 Kan tänka mig att liksom borsta och bada den, men när det kommer till t.ex. en pudels päls har jag inget större intresse. :)
#2 Jag har aldrig riktigt klickat med Papillon, vackra hundar men inget för mig!
#3 Jag har fått nog av långa hundar med korta ben för ett tag framåt. ;)
#4 Tack för infon!
#6 Det är helt klart en ras jag ska kolla närmare på! Lagom storlek och enligt din beskrivning låter de som en bra allroundhund som älskar vatten! :)
Har du kikat på Flatcoated retriever? 😃
#7 Okej, hur tänker du gällande retrievers och spaniels, Cockern kräver ju en del pälsvård, både trimning och klippning, så den kanske inte är aktuell längre? Men som redan nämnts kan Springern vara värd att kolla in, lite pälsvård där också men mindre än med Cockern.
#8 En flatte kommer att bli lite för bökigt att ha med sig i en båt, tyvärr! Lite för stor :(
#9 Cockern är en väldigt vacker hund men jag har tyvärr aldrig riktigt fastnat för den. För mig har den alltid varit "överklasshund" missförstå mig inte nu, utan den är säkert underbar men ingen ras jag jublar över. :)
Norsk lundehunden faller in på dina kriterier! Har en själv och de är väldigt lättsamma och hänger med på allt! Mycket ork och tålig. Lättskött päls och charmiga hundar.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Tänker såklart direkt på cockern. Som gjuten för dina krav, förutom det att du inte vill trimma den. Synd. Det går inte att tämja på den gränsen? För i sådana fall kan du få en alldeles underbar och urmysig liten pälsboll till kamrat :)
Tass Josephine
Överväg pudeln! Du måste ju inte ha "bollfrisyrer" på den utan en mer lättskött frisyr och du kan hitta på så gott som vadsomhelst med den. Valfri färg och storlek och vattenhund i grunden (välj uppfödare med omsorg)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Kika på Kooiker och Corgi. Tollare är speciella, envisa, självständiga rackare och det finns få bra kennlar i sverige. Kräver mycket aktivitet och kan väga bra över 16kg.
-
Är du sugen på Tollare så kolla in Krokasmedens hundar!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.