Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1391 ggr
Theres
0

Fodervärd

Hur funkar det? Jag har ingen koll egentligen, men min uppfattning är att person A köper en hund och ger den till person B. Person A äger hunden på papper och bestämmer över den, men person B tar hand om den, uppfostrar den osv. När person A vill använda hunden i avel så får person B skicka iväg den. Får person B någon ersättning för valpar också eller är det bara person A? För jag antar att hundar som man har på foder är avelshundar? Vem står för veterinärkostnader vid eventuella sjukfall, vaccinationer osv? Teach me and show me the purpose :) Köper jag en hund vill jag ju ha den själv ^^

golf.ifokus.se

LillPom
0

Jag är fodervärd åt en tik :)

Jag var ute efter en tik sen dag ett… men tikarna är himla svåra att köpa… ofta är de sålda långt innan de ens finns någon. 

Sen så ville jag gärna lära mig mycket inom avel och utställning för eventuell kennel :) 

Jag betalar iaf allt som har med hundens vård att göra,  mat, koppel m.m

Veterinär sår uppfödaren för om de är något som är för aveln osv.

Men inträffar en olycka under min vård får jag betala veterinär kostnaderna.

Utställnings kostnader osv de är lite 50/50 XD Jag betalar gärna men om de är utställning som uppfödaren vill ha Inez på så betalar hon och jag ser till att Inez kommer till utställningen samt någon dag innan till uppfödaren för trimning :)

För mig har de funkat jätte bra :) Men jag tycker så mycket om min uppföddare och jag litar fullt på henne. 

För valpar osv får inte jag någon ersättning eller så men jag kanske får förtur till någon av valparna ;)

CelsiusT
0

Grejen är att man "köper" hunden genom att låta uppfödaren ta valpar på den som "betalning". Dvs när valparna är tagna enligt överenskommelse (oftast 2 kullar på tik) så äger du hunden. Hunden kan inte tas tillbaka av uppfödaren. Man kan även ha turen att uppfödaren sedan inte väljer att ta några valpar på just din hund alternativt att det bara blir en kull trots att det från början var tanken att ta 2 kullar. Hunden kanske inte blev så bra som uppfödaren först trodde.

Det är dels ett sätt att komma åt riktigt bra hundar, för dom bästa hundarna vill ju oftast uppfödaren själv ha kvar till vidare avel. Men det är även ett sätt för vissa att "få en billig hund" eftersom det enda man behöver göra är att lämna ifrån sig hunden några veckor för valpning (ca 2,5mån) och såklart stå redo med hunden då uppfödaren vill ställa ut den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Theres
0

Men läste nyss en tråd om en som var fodervärd och hennes hund ägare hade hittat en valpkull som hon var intresserad av och ville köpa en hund där och sen hitta ett hem åt den. Men är det uppfödarens valp så fattar jag ju poängen :)

golf.ifokus.se

CelsiusT
0

#3 Kan ju vara så att man som uppfödare inte har möjlighet att ha valpen själv. Då kan man ju göra en sådan deal, men det är inte särskilt vanligt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Teddies matte]
1

#3 Ibland köper uppfödare in avelshundar som de inte kan/vill ha hemma, utan placerar ut dem.