Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3531 ggr
[MyCassie]
0

Hur tänker ni kring detta?

När man kollar på hundannonser på hundar som skall säljas så hittar man ibland hundar som är av intresse men sen läser man i texten,

**"Inte barnfamilj då sådana aldrig har tid för hund och ska därmed inte ha hund"

"Du måste bo i samma stad och får inte flytta"

"Hunden måste ha fortsatt kontakt med oss som är dess riktiga familj"

"Du ska ha hunden på prov vissa dagar i månaden och eventuell övertagande sker med tiden" 

"Du måste vara atletisk och inte dragit på dig någon övervikt, lata ska inte ha hund"

"Du måste vara aktiv inom BHK annars är du inte seriös"

"Du måste träna och tävla i bruks"

"Du får inte jobba mer än halvtid. Heltidsarbetare kan skaffa akvarium"
**
**"Du ska vara frisk och inte stamkund på sjukhuset"
**
**"Fler hundar är positivt men de ska vara gamla och knappt orka något så du kan lägga fokus på denna"
**
"Du får bo i lägenhet, radhus eller hus men du ska ha minst 100kvm yta. Hunden ska inte bo i någon låda"

Ja ni fattar vinkeln. 

Hitta precis en annons med alla dessa krav samt att den avslutades med "följs inte detta tar jag tillbaka hunden".

Det var en privatperson som skulle omplacera sin renrasiga 4 åriga brukshund som inte ens någonsin tränats i bruks utan som personen själv hade som sällskapshund. Hunden var lugn, snäll, van vid andra hundar, katter, hästar och barn.

Nu intresseras inte jag av bruks men sådana annonser får väll ändå personer att backa direkt? Inte nog med att annonsen var skriven på ett väldigt otrevligt sätt så tycker jag kraven är väldigt… ja… finner inga ord.

Vad hade varit eran reaktion på en annons med sådana krav eller annonser som innehåller väldigt konstiga krav (som detta är anser jag) överhuvudtaget?

Karmatarerskanise
1

Har aldrig sett annonser med sådana krav.

Wezza
1

Kan du länka annonsen?

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[MyCassie]
3

#2 Tyvärr inte på internet så det blir svårt att länka annonsen. Hitta den på en anslagstavla på Coop.

Wezza
1

#3 Aha, okej.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

.m.m
1

Hehe, ja lycka till hälsar jag den ägaren. :)

FjantYoda
2

Hade inte svarat på den annonsen! 

Ser det såhär, antingen säljer man och kollar upp så nya ägaren är seriös så gott det går, kanske inte sådär höga krav dock å inser att "sålt är sålt, har ingen rätt till hunden längre om inte nya ägarna VILL ha kontakt med mig"

Eller så lånar man ut den!

Hittade en omvänd annons, stod inte mycket, hunden skulle skänkas bort och var social och trevlig, men krävde ju endel aktivering pga mycket  energi men var såå fin! 

Svarade å nej "inte ensamtränad, svårt med andra hundar, osäker på nya människor, skällig om den lämnades ensam och skulle absoluuuut inte bo i lägenhet" och de ena och det andra, varför skriver man då inte det direkt i annonsen istället för att troligast bli bombarderad med intresserade som inte passar?

https://www.instagram.com/aros_yoda/

joheck
2

Erm jadu… rätt skrattretande om du frågar mig. För det första så kan man ju inte bara halvt sälja en hund. Och all fördomar är ju löjliga ><

Krav på att man ska träna/tävla bruks är väl helt ok, fast det är ju lite konstigt om hunden aldrig har tränat det tidigare och är 4år O.o

TjockaBerta
1

De krav en del ställer på den nye ägaren kan de ju inte ha uppfyllt själva. 

Det finns annonser som inte säger ett enda dugg också. 

"Hund omplaceras ring om du är intresserad så berättar jag mera"

Då måste ju alla ringa, de som vill ha en stor hund och de som vill ha en liten. Man måste säga lite mera om en hund så man vet om det är ens tänkbart för den nya ägaren.

>>>Malum domesticum<<<

VildaVittra
7

Låter som ägaren vill ha en oavlönad dagmatte ett tag som tar över träningen av hunden då denne för tillfället inte orkar med (lat?). 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MyCassie]
0

#9 Precis så tänkte jag när jag läste annonsen. 

Har läst om flera annonser även på blocket där kravet varit att gamla ägaren vill fortsätta träffa hunden, alternativt också vara hundvakt vid behov eller låna tillbaka hunden, efter att de sålt den. Och då har det också stått med att man måste bo i samma stad eller inom en viss mils radie. Det kravet ser jag rätt ofta.

[TeamGolden]
0

aldrig sett såna annonser…

Vizzla
1

Låter som rätt orimliga krav. Sålt är sålt. Om jag flyttar så gör jag och det kan inte säljaren göra nåt åt.

Har dock inte sett riktigt såna formuleringar dock. Men att den som säljer vill ha fortsatt kontakt osv.

Det kravet tror jag Theos uppfödare hade och vi har ju en blogg så där kan hon följa honom så mycket hon vill. Många uppdateringar varje vecka.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Becka889]
1

Hade hunden varit av intresse hade jag nog köpt den men absolut inte följt löjliga krav,eftersom de inte har rätten på sin sida när de väl sålt hunden, om jag inte kände för det. Vill man flytta så gör man det, de kan inte kräva att man måste hålla kontakten eller låna ut hunden till dem och de har absolut ingen rätt att "ta tillbaka" en hund de sålt. För övrigt så gör de sig själva en otjänst eftersom många förmodligen inte ens kommer visa intresse för hunden när man skriver på det viset.

Mischa
1

Fördomar grundade på okunskap och generaliseringar, samt folk som vill ha gratis hundvakt tänker jag.

Sålt är sålt.

≧◔◡◔≦