Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 2924 ggr
[nadi]
0

Hästkött till sjuk hund?!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag undrar om ni vet var jag kan köpa hästkött till min vovve som är sjuk?!

Ha googlat så in i h…. men hittar inget.

Helst från ett slakteri i Västernorrland.

Tusen hjärtlig tack på förhand….

Em_
4

Varför just hästkött? :)

Mischa
0

http://www.foderboxen.se/produkter/emmzo-barf-hastkoett-250g,259

Om du bor där de kan leverera.

Alt. om du har en återförsäljare av emmzo tillgängligt.

≧◔◡◔≦

FjantYoda
0

Här finns det iallafall hästbiff och hästfilé på coop men kanske blir lite dyrt att ge hunden :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[nadi]
0

Tack så mycket för era svar 🙂

Hästkött ska vara det bästa man kan ge till hunden säjs det…

Jo hat köpt hos Ica Maxi innan, men 169kr/kilot är inte just det priset man drömmer om 😉 swärskild inte när du efter du har kokt det bara ha 500g kvar… 😞

Mysisa
0

Varför kokar du köttet?

minavitas.wix.com/kennel

Zepp
0

Eh.. hästkött är nog bra iomed att det inte är djur som fått en massa kraftfoder.. ofta soya!

Vilkött/ren lär vara snäppet bättre.. och det torde finnas i västernorland?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

russin
6

Onödigt att koka köttet - då försvinner bara en himla massa nyttiga fetter i kokvattnet. Ge det rått istället🙂

Ison
0

Också nyfiken på varför just kokt hästkött? #6 alla de hästar jag är i kontakt med äter kraftfoder, eller de kanske är det du menar?

Zepp
0

# alla de hästar jag haft.. och de som jag blivit uppvuxen med har alldrig ätit kraftfoder.. det ger man till antingen kraftigt arbetande hästar i jordbruk eller skog samt slaktdjur!

Och iomed att jag är 50++ så var det åtskilliga år sedan hästar användes på det sättet i jordbruk och skogsbruk!

Och då har jag som liten kört en hel del häst både i jordbruket och till en del i skogen.. främst Nordsvensk i skogen och Ardenner i jordbruket!

Mischa
0

Hur vidare hästen får kraftfoder eller ej är ganska varierat och individuellt (både när det gäller häst och hästägare)

Min tanke när det kommer till hästkött är nog snarare hur ev. medicinerade de kan vara, till skillnad från djur uppfödda för livsmedel.

≧◔◡◔≦

FjantYoda
2

tror ca 90% av de hästar jag kommer i kontakt med äter kraftfoder i mer eller mindre mängd, väldigt få av dessa äter enbart soja och hö

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Zepp
0

Vad räknar du som kraftfoder, de hästar jag var bekanta med fick bara hö och mer spannmål vid arbete.. samt mineraler/salt!

Mischa
2

Rätta mig om jag har fel, men kallblod är väl överlag ganska lättfödda och håller sig oftast bra på grovfoder?

Sedan skulle väl säkerligen fler hästar kunna hålla sig på en simpel kost om de bara fick ett bra grovfoder, men så är inte alltid fallet.

≧◔◡◔≦

lizton
0

Jag ser att du vill ha färskt kött och inte torrfoder, men tipsar iaf att animail.se har torrfodret Kingsmoore med häst. Livsmedelskvalitet på råvarorna.

Innehållsförteckning

Häst, potatis, ärtor, bondbönor, rapsolja, fisk, ägg, betfiber, linfrö, foderjäst, morötter, cikoriarot, mineralämnen, örtblandning (alger, nypon, äpple, rabarber, nässla, pepparmynta, lakritsrot, snärjmåra, lucern, pepparrot, maskrosblomma och -rot, kamomill, hagtorn och anis)

http://animail.se/kingsmoor-pure-hund-hast-12-kg.html

Tillverkaren Kingsmoore om Hästfodret:

http://kingsmoor.se/foder-hast.html

lillvilda
1

jag skulle ha valt ett viltkött istället. Jag tror det är nyttigare.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

minbebis
0

Ingen aning var du bor, men hälsofoderbutiken i Stockholm säljer malt hästkött. Min syster har en häst, vet inte vilken "sort" men hade han inte blivit skadad hade han tydligen varit en jävligt bra galoppör. Dom få gånger jag hjälpt till i stallet har jag bara sett honom äta gräs, hö och "godis" som morötter eller äpple. Hämtade mat till honom en gång, då stack jag och hämtade massa påsar hö på ett par kilo. Men vad vet jag :)

Kazince
0

De flesta hästar föds upp för att användas och väldigt många äter kraftfoder av olika sorter. Min åt inget då jag inte tyckte hon behövde men alla jag känner ger kraftfoder dagligen. Nu var det dock inte det TS undrade över. Har rätt dålig koll på slakteriet man kan köpa hästkött ifrån. Men det borde väl bara vara att ringa till olika slakterier för att höra ifall de säljer styckvis? Var noga med vad hästen har blivit behandlad med. Vissa preparat är godkända för att säljas som mat till människor men vet inte ifall det kan skada en hund på något sätt. 😊

Starfall
0

Har du kollat på djurmagazinet? Djurmagazinet i Vetlanda har börjat sälja massa olika sorters kött som dom har i en stor frysbox, bland annat hästkött. Kanske finns fler butiker i kedjan som börjat med detta? :)

[nadi]
0

Tack så hjärtlig mycket för alla era svar… ❤️

Jag ska kolla upp…. Djurmagazinet har jag redan kollat de har inget…

Men jag ska leta vidare…

Kramar