Agility hur börjar man?
Hej alla!
Jag har alltid tänkt köra lite Agility med Inez för skojs skull och inte tävla :)
Men jag vill bara veta hur man bästa börjar träna in agility? :)
Jag skulle rekommendera att du gick en nybörjarkurs så du lär in rätt från början :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jo de var planerat :) Men jag tänkte lära in mig lite innan.. då de dröjer innan kurserna startar :(
När jag gick grundkursen började vi med att lära hunden hopp. Man kan först bara ta två hinderstöd och börja med att bara få hunden att gå mellan dom, sen när det funkar kan man lägga på en bom ganska lågt. Höj när du känner att det funkar men tänk på vilken mankhöjd hunden har så du aldrig har för höga hinder, just motten har jag inte i huvudet tyvärr :)
Ska också säga att du kan ju använda natur hinder också såklart! :) som att hoppa över diken och fallna träd, det finns mycket man kan hitta på!
Anmäl dig till en nybörjarkurs så fort du kan 🙂
Tills dess kan du börja med att lära in hindren. Springa igenom tunnlar, hoppa över hinder, runda hinderstöden osv.
Ts , just hindren och kommandona är egentligen inte det du behöver träna först av allt. Träna hunden i att vara lös och bli dirigerad skulle jag säga är en bra träning inför agility. Lär henne tex att när du pekar med handen åt ett visst håll, ska hon springa ditåt, det lär du med extern belöning. Lär henne åxå att hålla kontakt med dig hela tiden för att få veta vad hon ska göra härnäst.
Lycka till !