Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 3123 ggr
Ratlings
0

Ge magen nåt att jobba med

Jag har en hund med allergi, svamp och magproblem. Han har bl.a. magkatarr och klarar inte tom mage utan att spy galla. Mitt problem är nätterna, han har hittills fått 1 dl torrisar på kvällen men nu får han inte äta det längre pga allergierna så jag provade med lite extra grönsaker som tex broccoli och blomkål men det har inte funkat heller. Har ni några idéer på nåt som magen har att jobba med under natten? Det måste vara spannmålsfritt och sockerfritt (så morötter går bort pga sötheten)..

// Lise
When nothing goes right, go left!

Maja2
3

Prova att ge färskfoder är mitt tips.

Ratlings
5

Det var inte det jag frågade om, jag frågade om tips att ge på kvällen som magen kan jobba med. Anledningen till att han behöver det är för att han smälter färskfodret han äter för snabbt så magen hinner bli tom. Får han mat vid 21 spyr han vid 3-5 tiden.

// Lise

LinaK
2

Tänker typ gurka/tomat/ärtor/sallad kanske? Om nu hunden äter det? Mina hundar älskar ärtor, den andra äter gärna alla sorters grönsaker medans den ena älskar enbart tomat och ärtor.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Melissa V
0

Fisk till viss del om han tål det, majs är ju väldigt svårsmält men de kanske räknas som spannmål?

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Ratlings
0

Han äter tyvärr det mesta, haha! Men är det svärsmält? Fisk och majs funkar inte, fisk är han känslig mot och majs har han också reagerat negativt på.

// Lise

Ninja
0

Vad är han allergisk mot då? Fungerar t ex grisöron, oxöron, tjurmuskel, torkad vom..?

Maja2
4

Ge honom något att äta på natten? Anledningen till varför jag tipsar om färskfoder, är att många hundars klåda och "allergier"  försvinner när man slutar med torrfoder, och ger färskfoder istället.

Cahira
0

Min tanke blev att låta hunden äta typ en rå kycklingvinge eller liknande innan sängdags. Bra tandvård och magen får arbeta med benen under natten.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ratlings
1

#6 Han reagerar på fisk och kyckling, men är konstaterad allergisk mot spannmål i foder väg. Just nu får han dock inte äta någon annan protein är den som maten innehåller pga magproblemen. #7 Jag vet att många säger det och jag brukar ofta bara skaka på huvudet och säga något i stil med "vilken lyx det hade varit om det vore så lätt och alla bekymmer bara försvann". ;) Han har ätit olika färskfoder under en halv evighet nu och han har fortfarande sina problem tyvärr :( #8 All protein är uteslutet just nu förutom hans mat :(

// Lise

Maja2
4

#9 Lyx? En av mina hundar blev diagnostiserad kvalsterallergiker, gick på kortison och hyposensbehandlingar. Efter ett år utan effekt började jag ge färskfoder, och allergin försvann helt. Veterinären sa, när jag var tillbaka för att vaccinera, att det inte är ovanligt.

Cahira
1

Skär bort köttet då?

Ratlings
0

#10 Ja jag tycker det låter som ren lyx och vet flera som äter färskfoder men har bestående problem. I mitt fall är det dock inte bara allergi utan också svamp och magproblem. Men det var inte det jag ville diskutera.

// Lise

Melissa V
0

torkad hud av nåt slag direkt från slaktaren?

Ratlings
0

Kanske, vet ju liksom inte hur magen reagerar på det!

// Lise

Ninja
0

Nu har hon ju skrivit att all protein är uteslutet, så då lär vi väl försöka komma på icke-animaliska produkter att tipsa om. Dessutom skrev hon att hon redan provat färskfoder så det alternativet har ju tyvärr försvunnit det med.. i och för sig innehåller många färskfoder spannmål, har man provat sådant är det inte konstigt om hunden reagerar. Det finns helt spannmålsfria alternativ, men när hunden är känslig mot protein överlag blir det fortfarande svårt.. 

Du kan inte ge ris på kvällen då? Det är ju rätt lättsmält så inte allt för mycket för magen att jobba med i och för sig.. men den blir ju inte helt tom åtminstone, och det är ju känt för att vara snällt mot magen (för att det är så lättarbetat, åtminstone vitt ris). Kokta gröna ärter?

Lojs
0

Ja, ris kanske. Ärtor om det går bra med vegitabiliskt protein, de brukar komma ut i andra änden likadana som de åker in på mina hundar. ^^

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ratlings
0

#15 Han äter bravo vilt vanligtvis, men hans mage blir tom under natten så spyr han :( Ris får han tyvärr klåda av också :(

// Lise

russin
1

Torkad lugna är både fettsnålt och jag vet en del använder det för just magar som är tomma.

Ratlings
0

#16 Haha kan vara bra att veta så jag inte oroar mig över gröna klumpar i bajset sen ;) #18 Det är ändå animaliskt och det ska vi undvika just nu.

// Lise

russin
0

Hm - jag förstår inte riktigt vad ni kan ge om det inte ska vara animaliskt, inte spannmål och inget sött. Finns inte mycket kvar då 😉

Kokt vitkål är snällt för magen och många hundar gillar det - det är nog enda tipset jag kan komma på 🙂

tjoopa
0

Du kan inte ge han ett extra mål riktigt sent?

Melissa V
0

Du har kanske märkt hur länge han kan klarar tom mage, annars kolla det och ställ klockan nån timme innan och ge honom ett litet mål av det han nu klarar som en enkel lösning. Det fick jag göra med en hund jag hade på foder som hade sjukt känslig mage och kunde bara äta små portioner

Ratlings
0

Jag får nog göra det, ge ett extra mål mitt i natten. Det är svårt då han har sina allergier (kan inte äta spannmål och vissa proteiner), svampen (kan inte äta sött) och känslig mage (massor som går bort, framkallar kraftiga diarrer).. :(

// Lise

Cahira
0

Bästa alternativet är då att dela upp utfodringen på ett till mål. Ge lite mindre i varje giva. :)

Ratlings
0

#24 Det gör jag nog, han får mat nu 3 gånger om dagen pga magen, får dela ut det på 4 (morgon, dag, kväll, natt) :)

// Lise

VildaVittra
3

Att morötter skulle vara för "sött", dvs ge en blodsockerhöjning hos hundar är en skröna, det finns inga underlag för det. När min ena hund åt 2 kg morötter (yippie vilket fynd tänkte hon) sket hon ut det osmält.

Hur kommer det sig att han inte får äta mer protein? Eller är det att han bara tål ett visst djurslag? I så fall är det bara att ge ben från det djurslag som står som ingrediens i fodret. 

Får han äta mejeriprodukter så kan du ju ge honom fil eller yoghurt. Om han inte gillar rå kål så kan du smörsteka den lite lätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ratlings
0

#26 Nja jag utesluter det pga svampen om det är en skröna eller inte, nu när han ändå blivit bättre. Han får inte äta något annat animaliskt nu när hans mage äntligen (!!!) är stabil utan diarrer och utan blod. Det är inget jag vill rubba just nu innan tarmen är läkt.

// Lise

russin
0

Svamp är oerhört svårsmält och inget hit för en hundmage 🙂

Mischa
0

Lättsmälta ben? animaliskt men inget protein eller socker.

Annars kanske man kan göra någon form av buljong med loppfrön (bildar slem) och går rakt genom kroppen, men måste troligtvis smaksättas på något vis.

≧◔◡◔≦

Ratlings
0

#28 Hur menar du nu? :) #29 Kanske vore något :)

// Lise

russin
0

#30 - ja gav inte någon svamp som förslag längre upp i tråden. Det var därför jag skrev att det inte är så lämpligt för en hundmage🙂

Ratlings
0

#30 Jaha jag måste ha missat att någon skrev svamp :p

// Lise

[Daniela1983]
0

# 0 Men det finns väl många torrfoder som är spannmålsfria som du kan prova? Eller är det socker i alla?

Edit: såg att du kompletterat med mer saker han inte tål i senare inlägg. Då vet jag inte vad du ska ge.

Rafflan
0

nåt liknande denna kanske? 😃

Foderautomat

Ge honom hans vanliga portion så sent om möjligt och ställ in timern på får han mat 2 ggr till under natten vid 2 olika tillfällen, och magen slipper stå tom länge :)

Ratlings
0

#34 Tveksam till att foderautomat funkar med färskfoder och så kommer lillan äta det också, mao så vet jag ändå inte vem som får i sig vad ;)

// Lise

.m.m
2

Saltsyretabletter. Vet hundar som haft magproblem i alla sina år som gått igenom alla tänkbara foder och undersökningar och inget har hjälpt. Veterinären säger då "allergi" för de har slut på ideer. De Provar sen saltsyretabletter och problemen försvinner. Jag säger inte att det blir så i ert fall, men kan vara väldigt värt att prova.

Ratlings
0

#36 Tack för tipset men jag tänker inte tillsätta något nu då vi har kontakt med homeopat och tillsätter annat sakta för att se reaktionen.

// Lise

VildaVittra
0

#37 Hunden ska bli frisk genom att tillsätta mer vansinnigt dyrt vatten? Du kan få köpa en dunk från min brunn till rabatterat pris, bara 3000 kr idag. 😉

För att hunden ska få i sig en enda verksam molekyl, vet du hur stor mängd du då ska ge honom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ratlings
0

#37 Nja jag ska tillsätta annat men inte allt på en gång för att se hur och vad han reagerar på av tillskotten. Men det är inte det den här tråden handlar om.

// Lise

[Daniela1983]
2

# 37 Om du inte tänker tillsätta något nytt nu, varför startar du tråden och ber om råd? Du tar ju inte till dig något tips.

Ratlings
0

#40 Det gör jag ju? Jag tänker dock inte tillsätta annat än mat, inga tillskott just nu.

// Lise

Ratlings
0

Tack för alla svar iallafall!

// Lise

[MyCassie]
0

Har också en hund med allergier och vet hur svårt det är att hitta mat som funkar.

Min första tanke var ben utan kött på? Ända han får i sig då är kalk vilket är nyttigt. Kanske kan du hitta lämpligt ben hos www.tuggmastaren.se

Rafflan
3

Han verkar känslig emot allt, ingen har kunnat gett dig tips på nåt du kan ge för du säger nej till allt, men nu ska du börja ge massa homeopat tillskott?

[Daniela1983]
0

Du, jag kom på en sak. Allergifoder som är torrfoder kan du ge. Den som knappt någon känslig allergiker reagerar på är Anallergenic från RC. Nästa första är väl luft, för det finns nog inga mer förslag i din situation. Men allergifoder som sagt, så kommer inte hunden reagera och får känna sig mätt på natten. Av egen erfarenhet vet jag att RC allergifoder är skonsamt mot känslig mage.

[Daniela1983]
0

* nästa förslag skulle det stått.