Visste du...
…att det är lag på att det ska vara bur/bilsele/lastgaller för hunden då den transporteras i bil?
En liten hund som, utan problem, ryms att ligga på golvet framför passagerarsätet är okej läste jag i en tidning. Den flyger då inte omkring om en krock/nödbroms skulle ske och därefter inte komma till skada själv eller skada någon annan, men är det en lite för stor hund så ska denne transporteras i sele/bur eller med lastgaller.
Visste du att det dessutom ger tusenlappar i böter om en polis stoppar dig och noterar detta?
Var hittar du information om att små hundar får ligga lösa? En lös hund oavsett storlek flyger omkring vid en krock. Precis som andra lösa föremål.
En hund får inte ligga/sitta lös på golvet. Alla hundar gäller det samma sak för.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hund räknas som last och all last ska förankras så det inte utgör någon fara vid kraftig inbromsning.
Är det någon som kan länka till den lagen?
Sedan finns det länkar och så man kan läsa där på sidan med.
Vart i Sveriges lag står det? Jordbruksverket och skk's hemsida står det på men inte på riksdagenshemsida? Kanske mer är en rekommendation, än lagstyrd? Att man får böter då man blir stoppad av polis gäller nog inte i alla lägen. Vart stoppad i rutin kontroll senast idag, hunden i skuffen utan lastgaller eller bur då det va lill bilen jag körde och fick ingen böter eller ens kommentar om detta. Fick höra att jag hade fin hund, så polisen noterade hunden men ändå ingen böter.
Min familj har alltid haft större hundar och dom har alltid setat antingen i baksätet eller i bakluckan, då bakluckan är en del av baksätet så man kan klappa dom samtidigt, ingen polis har sagt att detta är fel till oss och de är ofta vägkontroller där vi bor på grund av.. mindre laglydiga folk.
Varför har man ens hunden lös? Är olyckan framme är det inte bara livsfarligt för andra i bilen,.utan även för hunden som far runt! Ta ansvar och säkra hundarna.
Mamma var först fram till en dikeskörning på motorvägen en gång. Tanten hade haft två små hundar lösa i bilen. Den ena hade slungats ut och brutit nacken mot ett träd, den andra hade sprungit iväg i panik och lämnade blodspår. Jag skiter i lagen, mina hundar sitter fastspända för att jag älskar de.
Ni som har era hundar lösa i bilen, har ni kollat om veterinärförsäkringen gäller vid skada på lös hund i bil?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 TACK! Det handlar väl ändå inte om hur stor risken är att man får böter?! Du skulle väl aldrig sätta din unge i bilen utan bälte/barnstol?? För mig handlar det om hundens säkerhet! Det handlar om att den inte ska skada sig, inte om att det kostar massa i böter eller veterinärkostnader…. oavsett vad lagen säger!
Gällande hund på golvet så var det någon tidning (minns ej var, något ifrån söder) och de hade kollat upp, om hunden ligger så ska det tydligen vara ok men då ska den ligga där också och den ska utan problem få plats.
Anledningen till att det ska vara okej var för att den flög ingenstans, det tar ju direkt stopp.
Om det stämmer eller inte kan jag inte säga något om, och ber om ursäkt för klumpigt framförande i #0. Om medarbetare vill ändra detta så får de gärna det! Det är alltså inte helt säkert utan det stycket är taget ifrån en tidning neröver.
#12 Konstigt hur tidningens källa resonerat. Antagligen kastas den inte runt vid en kraftig inbromsning, men det är allt. Vad händer om bilen voltar? Vad händer om hunden får panik och en ruta är krossad? Vad händer om du är medvetslös och hunden blir chockad och vaktar dig för personer som vill hjälpa?
12 Det tar ju inte stop, hunden är lös.
Jag ville bara ha källa från vart det står i lagen. Jag förstår också att hunden inte ska vara lös. Min brukar inte vara det, av olika anledningar blev det så denna gång och just den gången hamnade jag i en poliskontroll. Därav mina frågor. Inget folk behöver hetsa upp sig på, då det finns gånger man tyvärr är tvungen att ta det osäkra alternativet. Har inte kollat upp med mitt försäkringsbolag då det inte är en vanlig händelse, så kan tyvärr ej svara på om de täcker eller inte.
#15 Står på jbv sida, om du söker. Hund räknas som last = måste vara säkrade på något vis. Om polisen har den kunskap den bör/ska ha så vet den om att även hund räknas som last. Och ja andra djur med.
Japp jag visste att det fanns en sån lag.
Ett hem utan en hund är inget hem
Golvet vid passagerarsätet fram är säkraste platsen om man inte har bur/galler/sele.
Allsafe sele är testad o håller hunden på plats o vid liv om den väger ca 20 kg o man smäller i 50 km.
Det är bra att slippa få en elefant i nacken om det smäller o hunden är lös.
Den lagen är ny och många poliser håller inte koll på det.. Men om man älskar sin hund (och alla andra i bilen) så ser man till att hunden sitten säkert! Jag har min hund i bur i bagaget, och sen var jag en sele om jag passar någon hund som är större så kopplar jag fast hunden!
Hund räknas som last, liksom dina tunga matkassar som inte heller ska stå löst i baksätet. Anledningen till detta är för att det kan skada dig eller andra vid en trafikolycka. Om lasten (tex hunden eller matkassarna) kommer farandes så kan det skada andra inblandade eller andra icke inblandade i anslutning till olyckan. Därför får man inte ha last osäkrat i bilen.
Tex ska matkassar helst stå på golvet, eller ännu hellre i bagaget (säkrade, tex längst fram mot baksätes-ryggstödet och helst med lastgaller/nät). Även hund är okej att ha på golvet, om det är "lastsäkrat", dvs att hundens tyngdpunkt är långt ner mot golvet och den ligger så den inte kan åka framåt eller i sidled. Dock måste ju även buren vara "lastsäkrad" (dvs stå så att den inte kan komma farandes, det räcker alltså inte att hunden sitter i bur utan placering av buren har betydelse), vilket inte många tänker på.
Sen finns det ju många andra orsaker till att ha hunden väl "lastsäkrad", tex för att man älskar sin hund och är rädd om den. Har man den inte bra placerad så är risken stor att hunden omkommer vid krock. Och ur det perspektivet är bagaget tyvärr inte så bra plats (speciellt inte med bara galler/grindar eller vanliga icke krocksäkra burar), för bagaget är gjort att tryckas ihop vid krock bakifrån och på så sätt "ta smällen". Så sitter hunden i bagaget är risken stor att den blir platt, även om vi människor fram i bilen klarar oss bra (eftersom vi inte får hunden i nacken). Då är det faktiskt så att liggandes på golvet fram vid passagerarens fötter ofta är bra mycket säkrare för hundens skull (så länge den ligger kvar där).
#5 "Dessutom ska åtgärder vidtas för att säkra djuren vid inbromsning." Är den enda kommentaren jag hittar från länken till jordbruksverkets hemsida. Vidare i föreskrifterna om transport av levande djur, avsnitt "hund", står endast om transporter vid regelbundet återkommande yrkesverksamhet där särskilt utrymme ska användas. Annars hittar jag ingenting om att hunden inte får vara lös i bilen, och absolut inget som säger att hunden inte får ligga på golvet fram. Skulle gärna vilja se en direktlänk till det, och/eller kanske en förklaring på var i texten det står.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#19 Vad är det för ny lag?