vilken hundras?
hej!
kan ni nämna en/några hundraser som har dessa egenskaper?
1. inte fäller mycket.
2. en som gillar barn.
3. en som gillar att ligga i famnen och gosa, så det inte bara är en massa liv i jycken.
4. inte en ras som kräver allt för mycket erfarenheter.
finns det möjligen en ras som har dessa krav?
mvh Susanne:)
Italiensk vinthund?
-
#1 faller mig tyvärr inte i smaken, den ser så mager ut.
tack ändå;)
Ska det vara en större eller en mindre ras? :)
Griffon bruxellois och griffon belge.
Perfekta små hundar för den som vill ha följsamma, pigga och glada familjemedlemmar. Lär sig snabbt saker, tycker om att slappa och trots sin nätta storlek klarar den av att följa med på alla promenader och går lätt att placera i cykelkorgen om man vill ut på längre utflykter.
Själv har jag den tredje rasen Petit brabancon. Griffon brux, belge och petit brabancon kan födas i samma kull, men delas upp i olika raser beroende på vad de har för hårlag. Griffonerna ska med fördel "ryckas" för att bli utställningssnygga och är egentligen hårvårdshundar. Petit brabanconen är släthårig och pälsen behöver ingen underhållning alls, men de fäller (inte mycket.)
Det är larmande hundar och skäller när de tycker att något inte är som det ska.
Nej. Om hunden gillar barn beror inte på ras utan på hur barnen behandlar hunden. De flesta hundar gillar att gosa OCH aktiveras, finns ingen ras som bara gillar att gosa. Rasgrupp 9 innehåller sällskapsraser, vågar påstå att dom kräver minst tidigare erfarenheter Hundar som inte fäller i rasgrupp 9 är pudel,bichon frise och bolognese. Kan ha missat nån
minavitas.wix.com/kennel
#3 en mindre ras!
Jag har perfekta lösningen på fällningsproblemet! NAKENHUND, min älskar att gosa oxå, allra helst under täcket!
Fast iofs så gillar han att busa, träna och gå promenader oxå!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#4 tack! ska kolla upp rasen:)
Är ingen hundexpert eller så men håller helt med #5 :)
#5 jag menade inte bara gosa, utan mera att den hoppar upp i knät av egen vilja. jag har haft en hund tidigare som absolut inte ville gosa. så fort jag tog upp henne började hon "gråta" som man säger.
tack, ska kolla upp raserna:)
#7 tack, men är inte allt för förtjust i den rasen. min granne hade en sådan och den bara skakade hela tiden. tack ändå!
#7 mina mexikanska nakenhundar fällde nå enormt, så naken betyder inte inte fälla #10 Tror det är mer individuellt än rasbundet att vilja gosa på det sättet du beskriver
minavitas.wix.com/kennel
Bichon havanais!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vad vill du göra för aktiviteter med hunden? Vilken motion kommer hunden få?
#12 ja, från början var hon en hittehund, så hon var lite skygg av sig.
#13 har funderat på rasen!
#14 ja, det är en fin ras! :)
#15 barnen skulle nog vilja prova på agility. vi vill inte ha en utställningshund, utan en familjehund. hunden kommer dagligen få motion, då jag går några kilometer om dagen.

#19 Så hunden kommer få promenader men ingen mera aktivitet än om barnen ska testa agillity? Med aktivering menas inte bara utställning, du kan träna lydnad, apportering, spår, sök m.m. Finns hur ,mycket roligt som helst :-) det viktiga om barnen ska "träna" med hunden är att ni som föräldrar är med och visar hur man ska göra rätt, finns så många skräckexempel på barn som behandlar hunden som en leksak och förstör hunden, vilket vi fick uppleva i somras på en hundcamping, hua! får rysningar bara av att tänka på den stackars hunden. Det gäller att det är engagerade föräldrar och involverade föräldrar. Men till hundraser så kanske ni ska kika i rasgrupp 9, annars så tror jag en whippet skulle passa er riktigt bra :-)
Hej!
Det finns en alldeles fantastisk hund dom skulle passa dig perfekt! Vi ska få hem våran valp som föddes igår (Den 7 Februari 2014) om några veckor! Det är SHETLAND SHEEPDOG!
Sök på dom! Dom är helt fantastiska!.
Djurälskaren 
Jag tipsar om dvärgschnauzer.
#20 mina barn skulle nog inte förstöra hunden, dom är 13 år. eller kan dom göra det ändå? vi vill absolut inte att hunden ska springa runt i en rosa klänning om det är det du menar med förstöra. jag ska söka runt lite på aktiviter. tack för svar, Susanne.
#21 det var en vacker ras, men dom har väl ganska mycket päls? vi vill inte ha en ras som fäller speciellt mycket.
#22 det var också en fin ras!
#12 min är i stort sett helt naken, en omöjlighet för han att fälla, har du håriga mexikaner?
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#21, #24. Jag har själv en shetland sheepdog och jag kan inte påstå att det är en hund som passar beskrivningen. Visst, de fäller inte så mycket, kan tycka om att gosa ibland, samt ganska problemfri, men det är inte en familjehund som älskar barn. Det är inte bara min hund som inte gillar mindre barn eller folk som hela tiden vill gosa med honom, utan jag har mött flera med samma ras som säger samma sak. Dessa hundar tycker om att ta det lugnt ibland utan folk som stör.
Men jag älskar såklart min vovve och tycker det är en fantastisk ras :)
#26 Nej jag hade två nakna, men även nakna hundar har ofta päls på svans huvud och tassar.
minavitas.wix.com/kennel
Nedklippt Malteser!
Norsk Lundehund? Fäller inte så mycket och är lagomt liten. Inte mini och inte stor!
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Dvärg pudel?
#27 #29 #30 tack för alla svar! men har en fråga, ni tror inte att cocker spaniel skulle passa oss? har fastnat för den rasen, eller skulle den inte alls passa oss?
Tycker bedlington terrier passar bra in på alla dina kriterier. Vad gäller barn är det ju förstås en vanesak, min är van vid barn i olika åldrar och älskar alla barn och är gärna med och leker med mina syskonbarn :) De fäller inte men kräver ju en del pälsvård. Hur mycket beror ju lite på hur lång/korthårig man vill ha dom. Jag borstar min minst ett par ggr i veckan men jag håller henne inte så långhårig. Hon är väldigt gosig och avslappnad. Utan konkurrens den lugnaste hunden jag någonsin träffat, inomhus. Ute är det full fart, har testat lite agility med henne vilket hon tycker var roligt! Hon är väldigt snabb och älskar att springa lös. En liten hund med mycket personlighet. Charmar de allra flesta! Det är också en tystlåten ras. När Dimma kom till mig (drygt ett år gammal) skällde hon ALDRIG! Sen tog hon efter min gammelhund och började skälla endel på vissa ljud, brevbäraren och så men nu sedan den äldre hunden gick bort har hon slutat skälla nästan helt igen. När hon skäller är det i regel ett skall sen är det bra. En (tycker jag) bra nybörjarras som inte kräver mycket men hänger med på det mesta! Passar bra till den som vill prova på hundsporter som tex agility, freestyle m.m. Min hund älskar dessutom viltspår och är duktig på det, har dock inte startat i någon klass och har nog inte tänkt göra det utan kör mest för att hon tycker det är roligt och det är bra aktivering. Har bara bra saker att säga om rasen. Jag har varit sugen på att äga en länge och Dimma har uppfyllt alla mina förväntningar på rasen med råge! Helt otroligt härlig hund. Nästa hund blir mest troligt av samma ras!
Tror Cockerspaniel absolut skulle passa. De fäller inte fasligt iaf inte min hund.
Väldigt fina och lugna hundar, funkar på de mesta familjeaktiviteter och är lugna och fina vid barn iaf alla de jag träffat inklusive min (dock är han mix)

#23 Med att förstöra en hund är att barn inte kan förstå sig på vilka fysiska och psykiska begränsningar en hund har,att det är en levande varelse att det inte ex. Bara är att sätta upp hinder och låta hunden hoppa, gång på gång på gång för att det är roligt för barnen, det kommer slita ut hunden och förstöra framförallt om det är en växande valp som inte alls ska utsättas för sådant. Uppvärmning och sen hoppa något hinder för att sen varva ner med stretching för att inte skada leder m.m. är något som jag tycker man bör tänka på oavsett och det är garanterat inget barn som tänker på. Ni som vuxna måste lära barnen hur man behandlar en hund och att visa hunden respekt, och att det är en levande varelse med en kropp som inte är byggd för en massa konstigheter som ibland ploppar upp i barnens huvuden. Det finns för många skräck exempel på nonchalanta föräldrar som låter barnen behandla hunden som en leksak och för mig är det inte konstigt om hunden säger ifrån tillslut. Att klä på hunden klänningar tror jag ärligt inte hunden tycker om men det är verkligen inte att förstöra en hund :-) Men det är upp till er och jag känner inte dina barn, dom kanske är väldigt mogna och förstående, men efter vad jag har sett många gånger vore det tråkigt om det hände kommande valpen. En cocker skulle kunna passa er om ni är villiga att aktivera och tillfredställa hunden med dess behov. Man får tänka på dess ursprung att det från början var en jakthund, och att den kan ha en intensivare jaktinstinkt än andra hundar som inte avlats fram till det syftet, likaså är dom otroligt duktiga på spår och kan bli att dom lätt spårar och fastnar i det, men om ni vill ha en aktiv familjehund så varför inte? :-) inne är den väldigt mysig och vill vara nära sin familj då den trivs med att vara med sin flock om man säger :-)
Att bortse ifrån en ras bara för att den skakar är lite trångsynt. Chinese crested ÄLSKAR närhet och kommer följa med dig överallt där du går. Är smart, lättlärd, hänger med överallt och verkligen älskar.. ÄLSKAR.. att mysa.
De kan ha känsliga magar, känslig hud och alla småhundar har högt krav på att få tänderna borstade då små hundar har större tandproblem, samt behöver kläder på vintern men utöver det så klarar de enormt mycket mer än man tror. Att de skakar betyder inte att de är sköra. :) Hundar kan skaka för att de är exalterade eller för att hålla värmen och fler anledningar så bortse inte från chinese crested för en sån sak.
Om du orkar pälsvård kan du kolla in den behårade varianten, powder puff. Men de blir varmare fortare i famnen än den nakna så den blir less på kel snabbare.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
vad kul att du också rekommenderar dvärgschnauzer;) den är verkligen något att rekommendera eftersom att om man trimmar den (sköter pälsen rätt fäller den inte) och jag som är lite allergisk tål dvärgschnauzern hur lätt som helst:)
Kontakta en uppfödare och fråga om ni får komma och hälsa på de vuxna hundarna och prata om rasen.
(Ta med fikabröd.) ;)
Allt stämmer in på bichon havanais 😃
Hej!
Det finns en hund ras som vi kommer att skaffa (valpen kommer om några veckor.) Dom går bra med allar barn och alla andra hundar. Den är en hundras som har ganska lång päls men fäller nästan ingen ting. Dom älskar att mysa och ligga i knät. Rasen heter "Shetland Sheepdog". Den finns i tre färger.
1.Sobel
2.Trefärgad
3.Blue Merle
4.Svart/Vit
5.Skuggad Sobel
(Jag kommer själv att få hem en liten hane som är skuggad sobel.)
Vid första ögonkastet blir man kär, jag hade aldrig hört eller sett denna ras förut men när jag såg dom kunde jag inte släppa blicken ifrån dom.
Hoppas att ni skaffar en Shetland Sheepdog… Ni måste återkomma med vilken hundras ni skaffar.
Lycka till men hund/valp.❤️
Djurälskaren 
Pudel, helt klart:) Du kan själv välja storlek, fäller inget, älskar att gosa!
Pudel ? fäller inte =) och är lätt lärd smidig hund..

En Chihuahua är inte lämplig för dig om du bara går några kilometer om dagen. En sån hund behöver betydligt mycket mera motion.
En cocker spaniel fäller rätt mycket. Det blir hår överallt och den kräver mycket pälsvård.
>>>Malum domesticum<<<
tack för alla svar!:-) har inte hunnit svara alla, men läst alla kommentarer.
Kolla Rasgrupp 9
Sällskapliga och inte allt för krävande. De flesta av dom är väldigt smarta dock och uppskattar mentalaktivering.