Problem med analsäckarna
Min hund har haft problem en gång med sina analsäckar, en veterinär tömde dem då och han gick på lite behandling efteråt, bara ett par veckor senare luktade han fisk-aktigt i rumpan igen trots mycket motion och normal avföring.
Han äter ett mycket bra foder med varierad kost, han får tillägg i maten t ex omega, äggula, grönsaker och ibland färskt kött men undrar om detta kan komma i och med att jag har gratis-prover kvar från hundmässan som jag inte lämnat bort, jag tänkte att jag kunde använda det som belöning helt enkelt, så jag gjorde en mix att ha med mig på hundträningar och när han följer med till skolan.
Kan detta bero på att godiset/fodret i denna blandningen jag gjort till största del består av foder från Pedigree? Hört att det inte alls är bra foder men hörde även att det inte gör något att ge det som belönings godis..
Han äter foder som inte har särskilt mycket spannmål i sig så kan det vara en reaktion på att fodret är fullt med endast bukfylla och färgämnen?
Är det möjligt att ett foder kan ge analsäcksinflamation isåfall kastar jag påsarna direkt, eller ja både jag och familjen är ense om att vi kastar fodret/godiset iaf eftersom vi inte vill fortsätta ge det trots om det inte kommer från det, det känns som en onödig risk när det finns andra så bra belönings godis man kan köpa.
Så vad skulle ni kunna tro, är det pedigree som kan göra detta eller är det något helt annat, vi kommer givetvis ringa våran lokal veterinär i vilket som, men vi anser det inte vara akut men vi har regelbunden kontakt med veterinär hursom då vi klipper hans klor där med jämna mellanrum.
Är jättetacksam för alla svar jag kan få då jag inte vet jättemycket om just analsäckarna men har sett att flera här inne verkar ha stor koll på det! :-)
Ps. Just nu luktar han inte sådär fisk men tänkte fråga ändå om han gör det igen sen, hört att vissa operar bort analsäckarna eller lär sig tömma dem själv..
Kort och gott kan jag nämna att vissa hundar helt enkelt har svårt att tömma sina analsäckar oberoende av vad du ger dem.
Min hund har såna problem.
Foder kan ge analsäcksinflammation på så sätt att avföringen får dålig konsistens. Foder med mycket spannmål alternativt mycket fobrer ger ofta mjuk avföring och då töms inte analsäckarna ordentligt och inflammation kan uppstå.