Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 4849 ggr
Zakaraa
0

Trailrunning?

Sitter och kollar på lite Crufts videos från något som heter Trailrunners - Canine Cross country display och nu undrar jag om denna tävlingsgren även finns i Sverige och vad heter det i så fall?

När jag söker på google så får jag bara upp en massa reklam för trailrunning skor :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
1

Det där svarar inte på min fråga dock.. Du måste ha läst fel?

tyllmeis
0

Jag kanske må vara lite morgontrött nu men är det crufts eller trailrunning med hund du är intresserad av? Det finns hundlöpet i september i stockholm och några andra orter.

tyllmeis
0
Zakaraa
0

#3 Det är tävlingsgrenen Trailrunning jag är fundersam över om det finns i Sverige och vad det heter i så fall.

Är hundlöpet verkligen en tävling? Vad jag förstår från hemsidan så är det endast bara en umgängesaktivitet och inte det som finns i länken jag har i #0 där man Tävlar?

tyllmeis
0

Det är väll ingen hundgren i sverige vad jag förstått. Så meritera i det funkar inte. Hundlöpet är väll som vilket annat springlopp bortsett från att i detta så har du hund med dig.

tyllmeis
0

Länken i #0 går till en 1timmes lång cruftsbedömning av utställning?

Zakaraa
0

Okej det var synd för det såg ut att vara en väldigt rolig tävlingsgren på Crufts! Nått jag skulle kunna tänka mig att tävla i nu när utställningarna inte längre är lika "öppen" för min grabb

Zakaraa
0

#7 Va? Nej den leder till en video med Trailrunning, ett klipp på bara 30minuter, kommer direkt till det klippet när jag klickar :S

tyllmeis
0

#9 va knas. Jag får utställning en timme. Därav min förvirring vad du var ute efter egentligen :s

Zakaraa
0

Kolla här då? Det är samma länk som ovan dock (förutom att jag lagt in en tidsstart i denna länk så man slipper uppvärmningen)
http://youtu.be/h03Iqr_OyBk?t=8m30s

Majken!
1

Det är canicross du söker, det är en tävlingsgren i Sverige.

axa
0

Det såg riktigt roligt ut! Trots att min lilla tös är liten så springer hon som vinden ;)

CelsiusT
2

Det kan säkert vara jättekul att ha sin hund med sig när man kör stafett och jag vill inte göra någon ledsen nu, men helt ärligt så ser jag inte hur man kan se detta som en hundsport. Jag menar, det är ju som hundlöpet där man tävlar i löpning som i vilken löp-tävling som helst (människans prestation mäts), skillnaden är att man har hunden med sig. Det är ju ingen gren som är till för hunden, eller till för att hunden ska få nyttja sina kunskaper eller prestationer. Det verkar ju inte alls bygga på hur bra hunden är utan det hela handlar ju bara om hur fort hundägaren springer (och såklart inte blir begränsad av hunden). Eller har jag missat något?

Men såklart kan det vara jättekul, det vill jag bara förtydliga, jag menar inte att det är fel på sporten. Men jag ser bara inte hur det skulle vara en hundsport.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tyllmeis
0

#11 nu ser jag :) det var inte alls detdär jag tänkte på när jag hörde trailrunning :) skönt du fick andra mer relevanta svar :)

Majken!
0

#14 Har du läst reglementet för draghundar (där canicross ingår)?

CelsiusT
0

#16 Definitivt inte ;P Det här inlägget är första gången jag hört talas om det här. Det enda jag vet är det jag sett på filmen som länkas till i den här tråden. Som sagt, kan mkt väl hända att jag missat något. Men jag kan verkligen inte se att det här är en hundsport? Vad är hundens prestation? Är inte det minsta intresserad själv så skulle aldrig få för mig att sätta mig och läsa något TR ;P

Majken!
1

#17 Märklig åsikt att draghundssport skulle vara en icke-sport, oavsett om man själv är intresserad eller inte.

CelsiusT
0

#18 Det har jag aldrig påstått (jag har aldrig nämnt draghundsport). Jag har bara ifrågasatt huruvida den stafett som visas i den länkade filmen är en hundsport eller inte.

Det jag ser på filmen är människor som springer ett stafettlopp (med en stafettpinne i handen springer man och rundar en kona och lämnar sedan över pinnen till nästa människa) och har hunden springandes bredvid sig, fästa i sele och magbälte. 

Jag ser inte att hunden utför något, jag ser ingen prestation hos hunden som är mätbar. Hunden springer bara med vid sidan (iaf vad jag kan se?).

Om ni ser något som jag inte ser får ni gärna dela med er istället för att bara förlöjliga min åsikt utan respons. Som jag skrivit tidigare, jag kan säkert ha missat något. Men jag ser inte att det är en hundsport att utöva en människosport med hunden vid sidan. Varför skulle detta vara mer hundsport än löpning med hund? Vad är det hunden presterar?

Lathundarna
2

Canicross utmanar både hund och förare, både fysiskt och mentalt. Det gäller även att ha full lydnad på hunden under språngmarsch, inte alltid helt lätt i t ex nedförsbacke med lite terräng/glatt underlag och dessutom en omkörning. Hur man kan tycka hunden inte skulle presterar nåt? Tja, då har man ju helt enkelt aldrig provat sporten så man har erfarenhet av vad som krävs. Hur man kan kalla utställning för hundsport är lika stort frågetecken för mig, skillnaden är att jag faktiskt testat.

CelsiusT
0

#20 Håller förvisso med dig om utställning, det jag ser som skillnaden där är ju att det är hunden som bedöms, om än efter konstiga referenser. 

Nu har jag bara sett detta på en grön matta inomhus eftersom det är vad som visas i filmen. Men det är klart att det kan vara svårt att springa med en hund i koppel.. hehe.. Nä men visst kanske det finns omständigheter som gör det svårare, men jag ser det faktiskt mest som förarens prestation, för visst går det ut på att göra det på kortast tid? Och då är det ju ändå föraren som begränsar, eftersom det är föraren som springer och hunden "bara hänger på".

I agility är det hundens tid som räknas, i lydnad är det hundens prestation som räknas, men i det här så hänger det ju mest på att ha en snabb förare och en hund som är lydig och snabb nog att inte hindra föraren. Jag ser fortfarande inte att detta är mer hundsport än vad löpning med hund är.

Men jag har inte sagt att det ser tråkigt ut eller att man inte borde utöva det, jag är inte alls negativt inställd till det här. Det är nog jättekul. Och jag vill absolut inte trampa någon på tårna. Men ifrågasätter bara vad hunden gör för nytta? Vad det är i den här grenen som gör att hunden har en funktion alls? Vad är det som gör att det är en HUNDsport. Sport, ja absolut, men vad är hundens prestation som påverkar resultatet?

Majken!
0

#19 Jag pratar inte om klippet, utan om hundens och människans löpning tillsammans, som du i #14 uttrycker att den enda egentliga skillnaden är att hunden är med. Jag är en halvhyfsad löpare själv som springer milen på ca 55 minuter. Med min hund som draghjälp kapar jag denna tid med tio-femton minuter utan problem, vid varje enskilt träningspass. Jag vet inte hur dina löparreferenser ser ut jämfört med mina, men min hund deltar i högsta grad och hon arbetar otroligt hårt.

Lathundarna
0

CelsiusT - googla canicross så ser du hur sporten går till i skog och mark istället. Jag kan tyvärr inte se videon som länkas till, men det låter inte som en rättvis bild av sporten.

CelsiusT
0

#22 Okej, men på klippet så är det ingen hund som ens gör en antydan till att dra vad jag ser (satt inte och studerade alla hundarna dock då det var ganska långt), utan det ser ut som dom flesta hundarna bara "hänger med", typ springer som om dom skulle sprungit fot fast inte ens det gör dom utan dom bara springer vid sidan.

Om hunden drar föraren runt så är det såklart lite skillnad (fast vad jag sett av kompisar som löptränat med sina draghund så inte drar dom särskilt mycket, jag kan ju dock inte jämföra eftersom jag löptränar med min hund på löst koppel med flit). Det är ju uppenbart en sak som inte framkommer i klippet och som därför är en sak som jag missat (vilket jag frågat efter i alla mina inlägg). Mitt inlägg var bara en reflektion efter att ha sett klippet som länkas till här i tråden och inte menat som att nedvärdera något eller någon utan bara en ren reflektion. För utifrån den filmen så kan jag inte se någon som helst prestation av hunden. Har, som jag skrev, ingen som helst annan erfarenhet av sporten.

Zakaraa
1

#24 Det beror på att klippet endast visar en Display, dvs en visning av sporten så det är inte sporten i sig det där utan vara en display av det. Är ju svårt att ha riktig terränglöpning inomhus som på Crufts.

Det är viktigt att notera vad det står, klippet heter "Trailrunners | Canine Cross Country Display | Crufts 2014" alltså direkt översatt "Spårlöpning, Hund terräng uppvisning" Display = Uppvisning.

Tack för alla svar! Nu vet jag vad jag ska söka på för att kunna hitta sporten! :)