Shetland sheepdog
Jag ska köpa en till hund i framtiden (troligen nästa vår ) och just nu lutar det mot en sheltie.
Hur är deras temperament? Jag vill gärna träna agility men den får gärna gilla att mysa också. Är det någon som har erfarenhet av rasen?
Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.
Medarbetare på barnens ifokus
Fantastiskt mysiga hundar, de jag har träffat har varit väldigt "mjuka" i sättet och behöver därför en mjuk hand i uppfostran. :) Absolut bra på agility och att mysa. Väldigt vänliga i temperamentet, men busiga och behöver få utlopp för sin energi.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Jag har en Sheltie kille på 6 månader snart. Som #1 skriver, så behöver de flesta en mjuk hand. Min är väldigt vek men otroligt arbetsvillig och lättlärd! Det vi jobbar på mest är hans självförtroende, då han är ganska rädd för saker och ting med det går väldigt mycket framåt.
Han är väldigt följsam, dels beror det på att han är lite smårädd för främmande saker men personligen tycker jag det är väldigt skönt att inte behöva tveka på om han skulle sticka eller inte. Han är inte så intresserad av andra människor vilket jag också tycker är ganska skönt, för han har inget intresse av att springa fram och hälsa på människor. Men självklart är det en nackdel också, om det kommer människor hem till oss så tar det en stund innan han känner sig bekväm men detta jobbar vi också på och har kommit väldigt långt!
De flesta Shelties älskar agility, det är något vi planerar att träna i framtiden också.
Om du är mer intresserad av att läsa om rasen, gå gärna in på sheltie.ifokus och kika där, du kan också ställa frågor! 🙂
Lycka till, det är en underbar ras! 😉
Shelties är verkligen underbara! Har själv en 8 månaders sheltiekille hemma :) Han har verkligen ett fantastisk temperament och är en perfekt agilityhund! Han älskar fart och att springa är verkligen det bästa! Sambon kör även lydnad och bruks med honom så de är verkligen mångsidiga!
Det som är viktigt när man skaffar sheltie är att hitta en bra uppfödare och vara noga med mentalitet. Tyvärr finns det en del osäkerhet och även rädsla inom rasen men det beror mestadels på avel. Vår kille är dock raka motsatsen! Han älskar allt och alla oavsett och är helt orädd. Han själv tror att han är tuffast i världen och självsäkerheten själv 😂 Vi tycker bara att det är positivt! Han är väldigt följsam och går lätt att ha lös då han helst håller sig nära oss. Även hans föräldrar, morföräldrar och andra släktingar är otroligt mentalt stabila och sociala. Shelites kan vara skälliga men vår kille skäller väldigt sällan då vi har lärt honom att man inte skäller i tid och otid.
Det som är positivt med shelties är att de är lättlärda och smarta! De har ofta även ett jätte bra hundspråk och går därför ofta ihop med andra hundar. :)
Shelties är bara så underbara tycker jag, vi har en i familjen, han är full med energi och älskar att springa runt och leka konstant, han skulle bli perfekt i agility.
En sheltie vi hade för mång år sen, han var väldigt passiv, tyst och lugn, väldigt rädd och osäker av sig, men kom de en rival mot hans dam, då kom han som ett skott som en riddare räddar sin dam från ondska.
jag tycker shelties är såå härliga! ska själv skaffa en nästa år :)
de är följsamma, livliga, fulla av bus, lättlärda, ja, helt perfekta :P
man ska dock vara noga med uppfödare, som #3 skriver.
du har fått bra info redan, och kan inte säga så mycket mer än vad andra redan skrivit.
kolla in på sheltie iFokus ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Pigga, alerta & intelligenta hundar som aldrig tackar nej till arbete.
Familjekära, reserverade mot främlingar.
Vaktar gärna med rösten, har rätt så lätt till skall - men det är mycket enkelt att träna bort.
De är väldigt mjuka, lyhörda & förarveka hundar.
Fantastiska att träna hundsport med!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vad roligt att du är intresserad av rasen! Den är underbar att leva med.
Sheltien räknas till vallhundar och är mycket signalkänslig och reagerar lätt på ljud. Detta gör att den upplevs som en mjukare hund. Rädslor förekommer inom rasen så det är viktigt att välja uppfödare med omsorg. Sen är det också viktigt att man är villig att miljöträna sin valp/unghund. Det varierar stort inom rasen vad gäller aktivitetsnivå då vissa kan vara mer eller mindre soffpotatisar medans andra är riktiga arbetsnarkomaner. Det är ganska vanligt att rasen har lätt till skall, men då rasen är lätt- och snabblärd så är det inga problem att jobba bort. Rasen är mångsidig även om den är mest "känd" som agilityhund men den fungerar precis lika bra till lydnad, tricks, freestyle eller vilken annan sport man nu vill testa på. Supermysig hundras som är otroligt familjekär och som enligt rasstandard ska vara reserverade mot främlingar. Rasen har mindre pälsskötsel än vad många tror i och med den långa och tjocka pälsen, att borsta den max någon gång i veckan räcker.
Jag har en kille på snart 5 år som är en riktig arbetsnarkoman. Han har inte speciellt lätt till skall utan skäller egentligen bara varningsskall om det kommer någon och plingar/knackar på dörren och ibland vid träning/tävling för att han blir så taggad 😉
Har du fler frågor och funderingar så är du välkommen in till sheltie.ifokus 😃